I en tidligere tråd har jeg fortalt om, hvordan jeg har forsøgt at få styr på en støttemur af leca-blokke. Sidst jeg var inde, havde jeg pudset muren med PudsB-B og var på vej til at købe en "Stænkpusapparat" for at skabe struktur på muren. Her kommer lidt tips og råd samt hvordan mit resultat blev.

At stænkpusse eller "spritze" betyder, at man stænker på pudsen på eksisterende underlag, så man får en levende overflade. Man kan vælge mellem 1-2 mm eller 4-5 mm ballast. Den finere er mest almindeligt på vægge og selve huset, mens den grovere mest bruges til sokler mm.

Efter at have pudset min støttemur med PudsB-B se tråden "Puds på støttemur af leca" (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117638748) blev der købt en "Stænkpusapparat". Det er en hånddreven dims, der gør, at man kan sprøjte mørtlen mod den eksisterende overflade.

Vi valgte at købe farvet puds i håb om, at det ville matche huset. Farvet stænk- eller ædelpuds er kun lidt dyrere end den almindelige puds.

Efter at have prøvet et par gange lærte jeg hurtigt, hvordan maskinen skulle anvendes. Resultatet ses her:

08490490011228789453.jpg

Det som påvirkede pudsningen var bl.a.
-Vejret (hvor varmt det var)
-Hvor tyk/tynd blanding man lavede
-Om apparatet blev rettet opad eller nedad.
Sidstnævnte påvirkede resultatet således, at når apparatet rettedes nedad, kom der "tykke" klumper, og når det rettedes opad, kom der "små" klumper.
-Om man bankede på apparatet
For at få al puds til at løbe ned i bunden, var man nødt til at banke på apparatet med jævne mellemrum. Når man gjorde dette, kom der altid "tykke" klumper i de første omdrejninger.
Jeg lærte efterhånden at lægge de "tykke" klumper som grundlag og det finere stænk til sidst for at få en finere overflade.

Efter at have kørt nogle gange lærte man, hvordan konsistensen skulle være for at blive god, og hvor meget mørtel man skulle lave for at nå at stænke færdig satsen, inden den blev for hård.

Omkostningerne indtil nu for mig for pudsningen af ca. 45 kvadratmeter mur er ca:

Grundaftale ca. 2.000 kroner (tørmørtel)(=tilsætter bare vand)
Stænkpuds ca. 2.000 kroner (tørmørtel)
Stænkpusapparat ca. 1.200-1.500 kroner
Dertil kommer farve til ca. 2.500 kroner, da en farve som mørtlen havde ikke fungerede mod huset.

I alt havde jeg et tilbud på 16.000 kr. +moms sidste år på at pudse muren, men da havde vi regnet på 20 kvadratmeter. Det viste sig så ved kontroloptælling, at det var over 40 kv. meter mur. Min vurdering er, at 45 kv.meter havde ført til, at tilbuddet endte på ca. 30.000 kroner. Nu lander jeg på ca. 10.000 for materialerne + masser af tid.

Den, der har ambitioner om at pudse noget selv, anbefaler jeg at tale med Beijers Fasad og Betong i Bromma. De har på forbilledlig vis hjulpet med både små og store spørgsmål omkring dette.

Sidste kommentar: Tænk efter to gange, om man skal stænkpusse større områder for hånd. Mit råd er, at 50 kvadratmeter er, hvad man kan klare for hånd. Større områder skal man spritze på med trykluft (dette kan naturligvis også gøres selv ;)...)

Nu har jeg en smuk støttemur, der ser sådan ud og som derefter skal beklædes med sorte Bradstone-sten på stolper og toppen:

08298450011228789441.jpg
 
  • Synes
Nils i Svängen
  • Laddar…
rigtig flot... hvor meget mere ville trykluftsudstyret have kostet? (ekskl. kompressor)
 
TILLYKKE! Så flot! Man får lyst til at prøve selv efter din praktiske, detaljerede beskrivelse :)
gaia
 
Super fint! Nu må jeg tjekke, om jeg kan leje en sådan putsmaskine. Eller hvor køber man en sådan? Så slipper man for at beskæftige sig med strukturen med pennen efter. Rigtig fint. Hvor købte du stænkpuds? På almindelige steder hvor det andet findes, eller?
 
Hemmakatten
Du er alt for beskeden Shrek! :) Ved at det slet ikke er nemt at få sprøjtepusset pænt fordelt, men du har klaret det rigtig godt! Man skal være lidt mere end bare en "glad amatør" for at få det så godt som du har gjort det, for jeg antager at hele muren er lige så pæn som på billedet. ;)
 
Tak for alle de glade tilråb.

Jeg skal forsøge at svare på jeres spørgsmål, men husk på, at jeg faktisk er en glad amatør, der bare har prøvet mig frem, fordi jeg synes, det er sjovt at arbejde med hænderne.

Hvad angår trykluftapparatet, så findes der mindre, lidt billigere at købe. Det eneste man behøver, er faktisk en tragt og en speciel dyse til at sætte fast på tragten. Jeg tror, at man kan få det under 2.000. Årsagen til, at jeg ikke satsede på det, er, fordi jeg ikke har nogen kompressor. Med kendskabet til at arbejde med en sprøjteapparat, så havde jeg nok kigget lidt mere på en dyse med tanke på, at det tog lidt tid at få pudset jævnt.

Jeg ved ikke, om det er muligt at leje en sprøjteapparat, eftersom de er relativt billige. Man kan købe samme som jeg har på Beijers i Bromma for ca. 1.500 kr inkl. moms. Jeg betalte 1.300 for min på Norfloor i Södertälje, men de måtte så bestille en hjem, eftersom de ikke havde på lager.

Muren blev stort set som billedet viser, men bestemt er der stykker, der ikke har samme fine kvalitet. Især langs jorden blev det lidt grovere, eftersom jeg var nødt til at rette apparatet nedad. Jeg kunne dog have arbejdet overfladen lidt finere, men havde været nødt til at "lade" apparatet lidt oftere med tyndere puds for at det ville blive godt, så jeg kompromitterede og lod pudset blive lidt grovere nede efter bakken.

Pudset købte jeg på Beijers i Södertälje, men de konsulterede Beijers Puts og Fasad i Bromma, som i sin tur bestilte og leverede pudset til Södertälje.

Jeg vil male muren med speciel siliconfarve til puds, eftersom farven ikke matchede huset. Muren vil få samme farve som det lyse grønne på huset. Vi håber, at det bliver bedre end den grønt-blå nuance, der fandtes i standardsortimentet.

Nå, men tak endnu en gang for alle de glade tilråb. Nu bliver næste problem at dække muren med de sten, vi har taget hjem. Hold øjnene åbne, så indsætter jeg et billede af, hvordan slutresultatet bliver fremover. :)
 
Shrek sagde:
Tak for alle de glade tilråb.

Jeg ved ikke, om det er muligt at leje en stænkpudsapparat, da de er relativt billige. Man kan købe den samme, som jeg har, på Beijers i Bromma for ca. 1.500 kr inkl. moms. Jeg betalte 1.300 for min på Norfloor i Södertälje, men de måtte bestille en hjem, da de ikke havde den på lager.

Pudsen købte jeg på Beijers i Södertälje, men de konsulterede Beijers Puts og Fasad i Bromma, som bestilte og leverede pudsen til Södertälje.

Hold øjnene åbne, så indsætter jeg et billede af, hvordan slutresultatet bliver fremover. :)
Tak for infoen, har nok allerede fået fat i sådan en apparat :P
Så fortsæt arbejdet nu... Ser frem til billederne ;)
 
Det er ikke bare flot lavet. At du tog dig tid til at beskrive, hvordan du gik til værks, er nok guld værd for mange på forummet. Mere af det! :)

mvh
David
 
Jeg ville bare meddele til de som evt. har fulgt denne tråd, at arbejdet ligger stille lige nu p.g.a. det der forb. vejr >:(. Eftersom vi skal male på pussen, skal den være helt tør, hvilket kræver tre-fire dages solskin, men det er vel en nåde at stille bede om i disse dage.

Jeg vender tilbage med mere information om slutresultatet, når jeg har fået malingen på pussen og lagt toppestenene på.

/Shrek
 
Pudset muren færdig!

Nu har jeg fået tilstrækkeligt med solskin til at kunne male den sprøjtede overflade.

Man kan tydeligt se på billedet nedenfor, at overfladen får en meget blødere struktur, når den er farvet, men det generer os ikke. Tværtimod bliver det en lidt “venligere” mur, og ujævnhederne i sprøjtemaling forsvinder bedre, når det er malet.

01440230011243466572.jpg

På muren vil vi derefter lægge sten, der egentlig er beregnet til at lægge på jorden eller bygge mure med, men vi syntes strukturen var så fin, så vi valgte disse sten som toppe på mur og stolper.

07122430011243466481.jpg

Sammenfattende har opførelsen af muren bestået af følgende:

1. Fod i beton, som er armeret under hele muren.
2. Muren bygget i lecablokke med armeringsjern mellem hver niveau.
3. Udenpå lecablokkene har vi lagt 10 mm Mørtel B.
4. På mørtelen har vi lagt et lag med sprøjtemaling/ædelpuds/overfladepuds (kært barn har mange navne) med hjælp af en sprøjtemaskine.
5. Overfladen er derefter malet med serpo 303 siliconemaling, som vi har brygget til samme farve som huset.
6. På muren ligger Bradstone-sten fra Starka.

Økonomisk set kan jeg ikke påstå, at dette er et bedre valg end at bygge en støttevæg med hjælp af blok-/brudsten. Årsagen til det er egentlig den tid, der er gået til at lære, hvordan man skal gøre, og tiden til at bygge. Materialet til ca. 30 meter støttevæg ifølge dette koncept ligger på ca. 15.000 kroner. Til det kommer masser af arbejdstimer.

Men, enig i, at muren er pokkers meget pænere end mange af de mure, man ser i nybyggede områder ;)

Tja, det var vel alt om min mur.
 
;D Du har ramt trampolinen godt der

Muren blev virkelig megaflot!!
 
Trampolin ???

Jeg som troede, at det var en ställning at stille blomsterkrukke på :-[
 
??? :-/  Shrek, hvad er det på stenen?
 
Ja, hvad skal man tro, når der står en "mini-trampolin" på stangen.

Kameraøjet har spillet os et puds. Trampolinen står på naboens grund foran huset i baggrunden, men eftersom det er så lyst ude, bliver dybdeskarpheden så skarp, at det ser ud, som om trampolinen står på stangen. ;D
 
Det bliver rigtig flot! :D Har du et billede, hvor man kan se hele muren malet og klar med stenen på? :P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.