B BSOD sagde:
Enig i, at det ser tykt ud, det ligner mere mørtel end puds. Står der ikke på posen, hvor meget vand der skal være? Jeg plejer at blande i vand efter fornemmelse, men det plejer at være løsere end din film.

#4 viser cirka, hvor fast pudsen plejer at være, når jeg pudser.

Skruv fast aftræksbanen, hvis du ikke får det til. Og så skruver du den løs og fjerner den 1-2 timer efter, at pudsen har fæstnet sig. Du vil ikke forsøge at få den af med et stemmejern, du kommer til at rive pudsen med også...
Mange tak for filmen & dine tips.
Skal jeg bruge primer, når jeg har grundet, eller skal jeg blande smeten løsere først for at se, om det fungerer?

MrJay
T Tummenmitthand sagde:
Tak for tippet, der har været kondens på ruderne i vinter, når jeg har trukket på fundamentet.

Tænkte det kunne have været det eller betonen, som jeg har fjernet. Lå på ca. 80%

Virker affugter, eller skal man have vinduet åbent?

Ender med at man får råd i bjælkelaget også haha 🙈😇
Du vil helst lede fugten væk, så i dagens vejr er åbne vinduer og blæser bedst men hvis du har en affugter, så hav den også i gang.

• Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
T Tummenmitthand sagde:
Tak så meget for din hjælp,
Vil prøve igen i dag og give den gas 💪
Er det ok at tage 12mm ribbe, ellers bliver det desværre tykkere 25mm, og så skal man give 3-4 gange om, hvis man stopper 5,7mm ad gangen.
Jeg brugte 10mm sidst, jeg pudsede indvendig.
Så tykkelsen på det, du vil have, er ikke det vigtige.
(Når man pudser lige så tykt som de største korn i mørtelen, så er det tricky. For det mindste lille sten der er lidt større river op i overfladen. Så mindst dobbelt så tyk som den største kornstørrelse på pudset.)
Det er mest teknik og vand, der skal til for din del.
Så skal jeg være ærlig og sige, at jeg oftest skruer fast afretningslisterne, når jeg pudser leca

Men skal ærligheden frem, så handler det nok mere om at kunne sætte listerne og så køre på uden at gøre det trin, når mørtelen allerede er blandet.

Så kan man lægge mørtlens tid til at sætte sig på at få det op på væggen, inden dagen er slut.
Bemærk, når mørtelen så er ved at begynde at hærde, så skal alt være oppe på væggen og i mit tilfælde murblanderen tømt.
Så er det direkte til at begynde at skure.

Senest redigeret:
  • Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
Hvad angår konsistensen, så er der et gammelt murertip. Jeg siger ikke mere end det for ikke at komme i alvorlige problemer, men linker i stedet til denne video, der viser, hvordan det går til. 🙄

Der er en hel del andre gode tips i denne video også, desuden gør det dig glad at høre lidt norsk :)

Senest redigeret:
  • Haha
  • Synes
Peter Lindqvist1 og 3 andre
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:
Jeg kørte 10mm sidst jeg pudsede indvendigt.
Så tykkelsen på hvad du vil have er ikke det vigtige.
(Når man pudser lige så tykt som de største korn i mørtelen, så er det tricky. For den mindste lille sten som er lidt større river overfladen op. Så mindst dobbelt tykkelsen mod største kornstørrelse på pudsen)
Uden det er mest teknik og vand som skal til for din del.
Så skal jeg være ærlig og sige at jeg oftest skruer fast afretningslisterne når jeg pudser leca.

Men skal ærligheden frem så handler det nok mere om at kunne sætte listerne og så køre på uden at gøre de moment når mørtelen allerede er blandet.

Så kan man lægge mørtelens hærdetid på at få det op på væggen før dagen slutter.
Mærk vel, når mørtelen så er på vej til at begynde at hærde så skal alt være oppe på væggen og i mit tilfælde murblanderen tømt.
Så er det direkte på at begynde at skure.
Tak for din hjælp, gjorde træribber som du skrev.billede result trække på 2. lag da det er omtrent 2 cm fra væg til ribbe.
Mere vand i tombolaen, men tror jeg når kun 2 sække før det bliver tørt i spanden.

• Vægg med ny påført mørtel i et rum under renovering, trælister bruges som afstandsstykker, og en aluminiumsstige står foran.
T Tummenmitthand sagde:
Tak for din hjælp, jeg lavede trælister som du skrev.billede resultat trække på 2. lag, da det er godt 2cm fra væg til liste.
Mere vand i tombolon, men jeg tror kun jeg når 2sække, inden det bliver tørt i spanden.
Skraber du af med et bræt?
De ser bedre ud, men jeg tror, du skal have lidt mere vand og kun fokusere på at kaste mørtel på. Derefter med zigzag-bevægelse trække af med et bræt eller lignende.
Dit billede antyder, at du ikke gør præcis sådan
Person påfører gips på en væg med en trowel i en opadgående bevægelse. Overfladen er halvfærdig og ujævn.
Hvis du kigger på den øvre del og sammenligner med din, ser du, at det ser "vådere" ud
Hvilket gør det lettere at skrabe af og få en acceptabel overflade, inden man skrubber.

Et andet tip er at lægge plastik på gulvet, så du kan samle det op, du taber.

Senest redigeret:
  • Synes
Tummenmitthand og 1 anden
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Hvad angår konsistensen, så findes der et gammelt murertrick. Jeg siger ikke mere end det for ikke at få store problemer, men linker i stedet til denne video, der viser, hvordan det går til. 🙄

[media]
Der er en del andre gode tips i denne video også, desuden gør det dig glad at høre lidt norsk :)
A Alexn72 sagde:
Skraber du af med bræt?
De ser bedre ud, men jeg tror du skal have lidt mere vand og bare fokusere på at smide på mørtel. Så med zigzag bevægelse trække af med bræt eller lignende.
Dit billede afslører, at du ikke gør præcis sådan
[billede]
Hvis du ser på den øvre del og sammenligner med din, ser du, at det ser "vådere" ud
Hvilket gør, at det er lettere at trække af og få en acceptabel overflade, inden man skurer.

Et andet tip er at lægge plast på gulvet, så du kan samle det op, du taber
Tak for billedet 👍
Er det derfor det bliver til små "øer" 🙈
jeg kastede på med murske og derefter trak med bræt, men brættet når ikke alt, så tog jeg plast rivebræt med puds og trak og prikkede 🙈 jævnede med murskeen.

Skal ned lave en væg til, tilsæt mere vand 😁 test.
Dog er dybden 20mm mellem væg mod ribbe og sæk siger 10-12mm.
Så træk på puds 10mm og derefter træk på næste lag, når det er tørt eller når det er fugtigt, typisk 2 timer?

Brug murskeen til at kaste på.
Og brættet til at trække af.

Mangler der..... Så kast på mere.
Og træk af igen.

Ingen pilleri😉
Dine øer eller rettere sagt fordybninger er resultatet af muren...

Kigger du på billedet jeg sendte, så har også der muren været fremme, men de er kun for at tilføre materiale.
Aldrig glatte af.
Er væggen jævn i øvrigt, så gør det ikke noget, at man dupper ekstra materiale med muren, for det fikser vandskurebrættet senere.

20mm er ikke noget problem at kaste på, men det er ikke helt optimalt, når det tørrer.
Der er en lidt større risiko for, at du kan få tørresprækker.

Senest redigeret:
  • Elsker
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:

Mangler der... Så kast på mere.
Og træk af igen.

Intet pilleri😉
Dine øer eller rettere sagt huller er resultatet af skeen...

20mm er ingen problemer at kaste på, men de er ikke helt optimale, når de tørrer.
Der er lidt større risiko for at du kan få tørresprækker
Tak, funker det e
A Alexn72 sagde:

Og træk af igen.

Intet pilleri😉

Kigger du på bilen, jeg sendte, så har også der skeen været fremme, men det er udelukkende for at tilføre materiale.
Aldrig glatte af.
Er væggen jævn i øvrigt, så gør det ikke noget, at man dutter til ekstra materiale med skeen, for det fikser skurebrættet senere

20mm er ingen problemer at kaste på, men de er ikke helt optimale, når de tørrer.
A Alexn72 sagde:

Og træk af igen.

Intet pilleri😉

Kigger du på bilen, jeg sendte, så har også der skeen været fremme, men det er udelukkende for at tilføre materiale.
Aldrig glatte af.
Er væggen jævn i øvrigt, så gør det ikke noget, at man dutter til ekstra materiale med skeen, for det fikser skurebrættet senere

Nu hvor jeg har fyldt på puds til ribberne og trukket af.
Er det vente til i morgen og vande for at mindske risikoen for sprækkedannelse.
Hvornår er det tid til at rive med plastbrættet?

S
Du river lægten og fylder i hulrummet direkte, når du er færdig med den del. Så skal man mærke efter, når mørtelen er tilstrækkeligt tør. Måske er det omkring 15 minutters ventetid. Du sprøjter lidt vand med kalkkost, og så river du. Begynder sandet i mørtelen at rulle på overfladen, har du for meget vand eller har revet for længe.

Rive/skure plejer at gøres mellem 0,5-4 timer fra mørtlen er blandet
Hvis pudsen hænger fast på brættet, fordi den er løs, må du vente.
Men hvis den er stivnet for meget, vil du aldrig få overfladen jævn.
Så ender det snarere med, at du høvler materialet af i stedet

Og aftræksbanerne fjernes så snart man har trukket af og udfyldt.

Hvilken overflade sigter du efter at få?

Jeg holder det fugtigt, men ikke vådt, de første 3 døgn.
Mørtlen skal så vidt jeg ved reagere med luften og fugten. Så drukner man det, bliver det ikke godt, og tørrer det helt, bliver det heller ikke godt.

Senest redigeret:
  • Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
N
Absolut ingen primer, og man skal helst ikke pudse tykkere end 10 mm per døgn.
Jeg syntes mørtelen i youtube videoen var for tyk, den skal være løsere.

• Synes
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:
Rive/skure plejer at blive gjort mellem 0,5-4 timer efter mørtlen er blandet
Hvis pudset sidder fast på brættet fordi det er løst, skal du vente.
Men hvis det er hærdet for meget, vil du aldrig kunne samle overfladen.

Bliver det snarere sådan, at du høvler materialet af i stedet

Og aftræksbanerne fjerner man så snart man har trukket af og fyldt op.

Hvilken overflade sigter du efter at få?

Jeg holder det fugtigt, men ikke vådt de første 3 døgn.
Mørtlen skal, så vidt jeg ved, reagere med luften og fugten. Så hvis man drukner det, bliver det ikke godt, og hvis det tørrer helt ud, bliver det heller ikke godt.
Tak så meget for hjælpen, jeg faldt omkuld, og arbejdet stoppede 🙈

Jeg vil gå i gang senere i dag og tænkte, at overfladen skal blive nogenlunde glat.

Vedlægger billede af 3 forskellige pudsruder, og selvom den 3. rude ikke er glat, hvor det har sluppet lidt, så

Så tak så meget for din hjælp bl.a. for at stoppe med at rode med skeen 😅 Og mange andre gode råd.

Jeg vil købe finpuds og kaste på den sidste, så det fylder hullerne.

T Tummenmitthand sagde:
Tak så meget for hjælpen, jeg gik omkuld og arbejdet gik i stå 🙈

Skal fortsætte senere i dag og tænkte at overfladen skal blive rimelig glat.

Vedhæfter billede af 3 forskellige pudser, og selvom den 3. overflade ikke er glat, hvor det har sluppet lidt, så

Så tak så meget for din hjælp bl.a. at stoppe med at pille med skeen 😅 Og mange andre gode råd.

Skal købe finpuds at kaste på sidst, så det fylder hullerne.

• Vægbillede med ulige pudset overflade og tre vertikale trælægter i en renoveringsproces. Øverste kant ujævn, ledninger til højre.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.