Når jeg begyndte at planlægge at fikse kældervæggene over jord, var det selvfølgelig, at jeg skulle isolere med EPS og derefter lægge en puds på dette, men jo mere jeg googler emnet, desto mere usikker bliver jeg på, hvordan det skal udføres.
Der er en masse tråde her, der vedrører samme emne, men et par ting har jeg hæftet mig ved.
1. Når man sætter EPS/celleplast, kan jeg da bruge almindelige celleplastplader (S80), som jeg kan købe på f.eks. Bauhaus, eller skal det være en speciel plade?
2. Væggen består i dag af hulstensbeton, og jeg tænkte at sætte dobbelte 30mm-plader, der sidder overlappende. Hvordan fastgør jeg pladerne?
(der findes mange forskellige slags, jeg kunne bedst lide dem med metalspidser).
Derefter blev pudsnet fastgjort, og det hele blev pudset med Finjas pudsemørtel. På en væg testede jeg med fiberforstærket pudsemørtel for at se, om det blev nogen forskel over tid. Indtil videre (2 år) har ingen af soklerne revnet.
1) Jeg ved ikke, men det føles som om armeringen først og fremmest er til for at holde sammen pudsen og modvirke revner, men det påvirker jo ikke pudsens greb på den bagvedliggende celleplast. Sporene gør, at pudsen griber bedre fat i celleplasten, forestiller jeg mig i hvert fald.
2) Jep, almindeligt galvaniseret pudsenet. Jeg har absolut ingen mening om, hvad der er bedst, galvaniseret, rustfrit eller plast. Det var et rent pris- og tilgængelighedsspørgsmål for mit vedkommende.
Så en i området, der havde en ældre onkel fra en firma, der isolerede og pudsede sokkel. Snedker eller murer fremgik ikke. Rigtigt eller forkert ved jeg heller ikke. Men så, at han brugte almindelig glat cellplast, som han rev puds siden med fukssvansen. Antager for vedhæftning. Ser godt ud fra gaden efter 3 år i hvert fald. Mekanisk fastgørelse blev brugt, så jeg. Altså nogen slags isolationsholder.
Ok... skal man afvente med at rive pudssiden ned, indtil den første sne har lagt sig, så at naboen tror, det er sne, der flyver over på deres grund? =)
Hvordan gik det for dig med pudsen på celleplasten? Er du tilfreds med resultatet? Jeg er i gang med noget lignende, og det er derfor jeg spørger!
Sidder stadig fast og ser pænt ud. Valgte fiberarmeret puds ud over net, og så satte jeg en drypbakke ovenover pladerne og under panelet for at sikre, at der ikke kommer fugt ind.
Sidder stadig fast og ser flot ud. Valgte fiberforstærket puds udover net, og så satte jeg en drypnæse ovenpå pladerne og under panelet for at sikre, at der ikke kommer fugt ind.
Har du muligvis et billede, der viser, hvordan du afsluttede opad mod panelet?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.