Jeg skal bygge et pulpettag. Det skal være lige bjælker i to fag, altså med en bærende indervæg. Dette er fordi spændvidden er længere end almindeligt konstruktionsvirke (ca. 6 m). Se alternativ C i dette link:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/pulpettak/

Hvordan bygger jeg ved samlingen af tagbjælkerne? Altså lægger jeg dem overlap og skruer sammen sidelæns, eller lader jeg dem bare mødes og sætter spærrebeslag over samlingen?

Behøver også at beregne hældningen på taget. Er der nogen, der kan give et tip til, hvordan jeg nemmest gør det? Hvad er den mindste hældning for korrugerede plader?

Tak for hjælpen!

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren sagde:
Jeg skal bygge et pulpettag. Det skal være lige bjælker i to fag, altså med en bærende indervæg. Dette da spændvidden er længere end almindeligt konstruktionsvirke (ca. 6 m). Se alternativ C i dette link:

[link]

Hvordan bygger jeg ved samling af tagbjælkerne? Altså, lægger jeg dem overlappende og skruer sammen sidelæns, eller lader jeg dem bare mødes og sætter sømplader over samlingen?

Behøver også at beregne hældningen på taget. Er der nogen der kan give tips om, hvordan jeg nemmest gør det? Hvad er minimumshældningen for korrugeret plade?

Tak for hjælp!
Hej! Jeg skal gøre det samme, hvordan gjorde du det?

Det nemmeste er vel fingergesamlede bjælker, der findes i ret lange længder. Et andet alternativ er sk. højprofilplader i stedet for træbjælker, som man kan bygge med ret stor spændvidde med. Men det afhænger jo lidt af, hvilken type bygning det er, om det passer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.