Hej!
skal bygge garage/carport med pulpettag.model højere 2,50m-3,80m).
6-6,5m bred, 7,5m langt. Den ene langsiden udgøres af husgavlen (den højeste).
Nu undrer jeg mig over, hvor jeg kan få fat i reglar 6,5m plus, hvilke reglar jeg skal bruge? fingerskarvet? limtræsbjælker? dimension? Minimum taghældning? Pris på reglar/bjælker?
Jeg skal have tagshingel på taget.
Håber nogen har nyttig info om dette, tak på forhånd.
skal bygge garage/carport med pulpettag.model højere 2,50m-3,80m).
6-6,5m bred, 7,5m langt. Den ene langsiden udgøres af husgavlen (den højeste).
Nu undrer jeg mig over, hvor jeg kan få fat i reglar 6,5m plus, hvilke reglar jeg skal bruge? fingerskarvet? limtræsbjælker? dimension? Minimum taghældning? Pris på reglar/bjælker?
Jeg skal have tagshingel på taget.
Håber nogen har nyttig info om dette, tak på forhånd.
nogle regler klarer ikke den bredde med 2 understøtninger (2 vægge) uden Du overvejer limtræsbjælker, og de bliver heller ikke små. Ville gætte på ca 300X90mm. Hvad angår hældningen, har jeg valgt 10 grader, som må ses som et minimum (Skåne) og med tagplader. Bor du længere oppe i landet, skal du regne med snemasserne.


Jeg brugte garagebogen til at dimensionere min carport. Findes på mange biblioteker.
Garageboken - Bokus boghandel
Jeg byggede frit efter skovindustriernes tegninger og måtte dimensionere om, da jeg ønskede et tungere tag end pladetaget, som er standard. Jeg valgte at gå op i kvalitet snarere end dimension.
/fredrik

Garageboken - Bokus boghandel
Jeg byggede frit efter skovindustriernes tegninger og måtte dimensionere om, da jeg ønskede et tungere tag end pladetaget, som er standard. Jeg valgte at gå op i kvalitet snarere end dimension.
/fredrik

Jeg overvejer selv at bygge en carport, som skal hænge sammen med garagen. Ulempen er bare, at carportens pulttag vil få den modsatte hældning i forhold til garagehældningen på pulttaget. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Skal jeg bygge carportens tag over garagen og få stor højdeforskel på den ene side, eller skal jeg ikke bygge garage og carport sammen, men lade der være en mellemrum på nogle cm. Kom gerne med forslag til, hvordan jeg skal bygge. Jeg vil poste billeder af garagen, så I får et klarere billede af mit problem.
wolffi: Synes det ser pænere ud, når pulpettaget hælder væk fra huset, og det er nok også mere praktisk.
Har du overvejet, om du skulle ændre retning på garagetaget, så det hælder væk fra huset og derefter bygge det sammen med carporten.
Det bliver selvfølgelig en udgift, men udseendemæssigt tror jeg, at det bliver pænest.
Men det er, hvad jeg synes.....
Har du overvejet, om du skulle ændre retning på garagetaget, så det hælder væk fra huset og derefter bygge det sammen med carporten.
Det bliver selvfølgelig en udgift, men udseendemæssigt tror jeg, at det bliver pænest.
Men det er, hvad jeg synes.....
Det havde nok været det allerbedste at ændre hældningen på garagetaget. Men det går desværre ikke, for så kommer jeg indenfor naboens grundgrænse, og dels skal jeg grave rør ned for regnvandet, hvilket jeg ikke ville være begejstret for. Har jeg faldet mod gaden, kan jeg bruge husets regnvandsledning.
Undskyld forsinkelsen med svar. Garagen er 8.5 X 7 meter, under taget er der yderligere 3.5 X 10 meter. = taget er på 110 kvm. Limtræsbjælker = 270 X 90mmktm525 sagde:









