Hvis der er nogen, der tilfældigvis har tid til at svare hurtigt, er der måske større chance for, at det kan reddes.

Jeg har givet mig i kast med noget over min kompetenceniveau... Er ikke en erfaren pudser. Pudsning af en skorsten, gammel, muret i mexitegl, lidt ujævnt muret, al gammel puds væk. Har lagt ud med et pudse- og mure mørtel C 2 mm. Så langt gik det nok godt, men i aften troede jeg, at jeg kunne afslutte det ved at finpudse med et 1 mm finpudsningsmørtel. Det gik godt at påføre, men nu, cirka to timer senere, når jeg forsøger at rive det med rivebræt, bliver det bare skidt. Kanterne på rivebrættet tager fat, og overfladen slipper ikke, og det bliver stribet, fnuldret og grimt. Nu har jeg taget en pause og skal lade det tørre 1-2 timer mere og prøve igen.

Eftersom overfladen er lidt ujævn, antager jeg, at man burde have haft en afrundet karnis i stedet for rivebræt, men det har jeg ikke og får nok ikke fat i en før muligvis i morgen. Prøver at slibe kanterne på rivebrættet rundere, men ved ikke om det hjælper.

Hvordan kan jeg redde situationen?

Finputsningen ser ud til at have været et fejlslag. Den grovere mørtel virkede lettere at arbejde med. Forsøgte at rive et lille stykke bare for at se, om det gik, og det gjorde det. Vil jeg kunne påføre en grovere mørtel udenpå finpudsningen? Er det en idé at rive riller i den, mens den er blød, for at et lag ovenpå kan få fat.

Bliver det muligt at slibe finpudsningen glat, når den er hærdet? 40 papir i slibemaskinen og gå på? Til sagen hører, at jeg rejser væk en uge fra i morgen eftermiddag, så når jeg er tilbage, har det stået et godt stykke tid.

C
Er den oppudsede overflade helt glat?
Er meget langt fra nogen murer, men jeg har aldrig haft problemer med at rivebrættet skærer igennem mørtlen, når jeg pudser.
Plejer ellers at bruge sådan en plastikkanitz (dog uden afrundede kanter).
Som du er inde på, er det måske et timing-problem, selvom jeg plejer at pudse efter betydeligt kortere tid end 2 timer.
Hvis det bliver skidt, og du ikke får det til, er det vel bare at tage en ske eller en spartel og skrabe det ned, inden det er hærdet helt, og begynde forfra?

Njae, det er så glat som det blev efter at jeg trak det op på muren med skånska. Jeg skal jo rive det glat nu, var tanken, men det bliver jo bare værre. Kan tilføje at det er anden gang i mit liv jeg pudser, sidste gang gik det, tja, det blev jo ikke perfekt, men ikke så her dårligt.

Lad det være og spartle hele overfladen med gipsmørtel, når du kommer tilbage. Lidt dyrere, men meget lettere at få godt, hvis det skal males.

C
M magnusk750 sagde:
Njae, det er så glat som det blev efter at jeg trak det op på muren med skånska. Jeg skal jo rive det glat nu, var tanken, men det bliver jo bare værre.
OK. Måske udtrykte jeg mig lidt fjollet, mente at hvis det ikke er en plan flade som er målet, så er rivebrættet det forkerte værktøj.
Synes stadig det lyder som et timingproblem. Enten har du ikke ventet længe nok eller så har du ventet for længe.

Det er ingen stor overflade, kun ca. to kvadratmeter, så det er helt tænkeligt at bruge gipspulver på det. Har aldrig brugt gipspulver, kan det slibes?

Var lige ude og testede igen. Gik lidt bedre nu på den tørreste del, men det var som om der ikke var stor margen, før det var så tørt, at det var for sent at gøre noget. Kunne ikke fugte rivebrættet, så blev det klistret med det samme. Føles som om det bliver en lang aften, hvor jeg må stå og vente mens det tørrer og rive hen ad vejen. Se på puds der tørrer, lige så sjovt som at...

C cpalm sagde:
OK. Måske udtrykte jeg mig lidt tosset, mente at hvis det ikke er en plan overflade som er målet, så er rivbrädan det forkerte værktøj.
Synes stadig det lyder som et timingproblem. Enten har du ikke ventet længe nok eller også har du ventet for længe.
Målet er vel en så plan overflade som muligt, ingen strukturpuds el lignende, men det er i et værksted og jeg har ikke haft nogen afretningsskinner til at trække pudes efter. Forsøgt at få det så jævnt som muligt med øjet. En svagt rundet karnis havde nok været bedre, men det er ikke meget at gøre ved det en søndag aften. Har filet rivbrädans kanter rundere, det hjalp.

C
M magnusk750 sagde:
Kunne ikke fugtes riven, så blev det klæbrigt med det samme. Føles som om det bliver en lang aften, hvor jeg skal vente, mens det tørrer og rive efterhånden. Kigge på puds, der tørrer, lige så sjovt som at...
:rofl:
Tror, du skal vente lidt længere. Riven skal ikke have den mindste antydning af at klæbe fast i pudsen, selvom brættet er plaskvådt, da er det ikke tørt nok. Når det først er tilpas tørt, har man dog masser af tid til at rive efter min erfaring.

Har du forsøgt at lægge på kun 1+2 mm og den er ujævn så det er tykt nogle steder?

Det er ikke spartelmasse. Teglet suger vandet ud, og jeg antager, du ikke har gennemvædet teglet?
Så du på visse steder knap når at få på mørtlen, mens det på andre steder er muligt at skure?

Stryg på med gips, som du kan slibe til, hvis du skal lægge så tyndt.:sweat:

Har fugtet muren, eller rettere sagt udstøbningen ordentligt inden jeg lagde finstøbningen på, par liter vand på to kvadratmeter, men det stemmer at der er temmelig ujævn tykkelse, ikke så tyndt som 1-2 mm, men måske 3-4 mm op til 15 mm. Det virker som om det er timing det handler om. De tyndeste partier kan fjernes, men ikke de tykkere.

Nu tænker jeg se tv en time og går ud og tjekker tilstanden på tørrefronten bagefter.

Men, når jeg alligevel har kyndige mennesker på tråden: Bagefter skal jeg få fastgjort en ny sotluke i den eksisterende åbning. Hvordan gør man det bedst? Samme puds omkring stussen, og et par søm i fugerne mellem teglstenene? Det er mexitegel, eller hvad hedder det egentlig, kalksandsten, stenhårdt, svært at bore i til ekspansionsplug.

C
M magnusk750 sagde:
det stämmer att det är ganska ojämn tjocklek, inte så tunt som 1-2 mm, men kanske 3-4 mm upp till 15 mm.
Aha, der har du nok problemet. Tror det ville være meget lettere, hvis du havde fjernet/skåret af grovpussen og ladet den tage op ujævnhederne, så finpussen ikke varierede så meget i tykkelse.

Så skal jeg fastgøre en ny sodlåg i den eksisterende åbning. Hvordan gør man det bedst? Samme pudsemørtel rundt om studsen, og et par søm i fuger mellem murstenene? Det er mexitegel, eller hvad hedder det egentlig, kalksandsten, stenhård, svært at bore i for ekspanderplug.
Ville bare mure den fast. Afhænger måske lidt af, hvordan studsen ser ud - hvor meget greb den får.

Tør man gå i seng og stå op klokken 6 i morgen...?

C
Så er det nok garanteret for sent, ellers er der noget galt med brugen.

Kl 02 var det stadig alt for blødt nede ved gulvet, da gik jeg i seng. Op fem timer senere, da kunne jeg tage de sidste stykker. Der er blevet nogle huller i pudset, som jeg må fylde i, når jeg kommer tilbage, men stort set ser det ok ud.

Tak for hjælpen, alle som svarede!

• Synes
Jonatan87 og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.