Jeg er ved at renovere vaskerummet i kælderen, gammelt hus med ydervægge i sten og beton, hvor jeg har banket løs puds væk for derefter at pudse op igen. Jeg brugte pudsemørtel C, men synes, det er lidt for groft til at male direkte på, desuden er det svært at få jævne overgange mod de overflader, der ikke behøvede at blive banket væk. Kan jeg bruge noget finere, før jeg maler?
Derudover har jeg problemer med mindre sten i mørtelen, der laver spor, når man pudser, irriterende og kræver meget ekstra arbejde. Er der nogen, der også har problemer med det? Jeg bruger Finjas puds.
Derudover har jeg problemer med mindre sten i mørtelen, der laver spor, når man pudser, irriterende og kræver meget ekstra arbejde. Er der nogen, der også har problemer med det? Jeg bruger Finjas puds.
Nu ses det ikke så meget på billederne, men det ser ud som om den tidligere puds er blevet kostet, dvs. man har bearbejdet den med en børste i stedet for at glatte den. Hvis man bruger samme teknik, er det lettere at få samlingerne til at hænge sammen, og det ser også pænere ud, hvis overfladen er homogen, selvom det er vildt flot med glat puds.
"Stenene" er der, fordi du bruger en grov mørtel, hvilket er en forudsætning for at kunne lave rimeligt tykke lag. Jeg synes, det ser ud som om du har succes - der vil altid komme lidt ridsår (det kan man rette med finpuds som @Stefan N skriver, hvis man ønsker en finere finish), men det afhænger også af timing, teknik og hårdheden af rivebrættet.
Men hvis du vil efterligne den eksisterende puds, er det snarere en endnu grovere overflade, du søger. Ingen problemer med at male på det, hvis du bruger den rigtige maling.
"Stenene" er der, fordi du bruger en grov mørtel, hvilket er en forudsætning for at kunne lave rimeligt tykke lag. Jeg synes, det ser ud som om du har succes - der vil altid komme lidt ridsår (det kan man rette med finpuds som @Stefan N skriver, hvis man ønsker en finere finish), men det afhænger også af timing, teknik og hårdheden af rivebrættet.
Men hvis du vil efterligne den eksisterende puds, er det snarere en endnu grovere overflade, du søger. Ingen problemer med at male på det, hvis du bruger den rigtige maling.
C cpalm sagde:Nu ses det ikke så meget på billederne, men det ser ud som om den tidligere puds er kvastet, dvs. man har gået over den med en børste i stedet for at glatte den. Anvender man samme teknik, er det lettere at få mødet til at hænge sammen, og det bliver jo også pænere, hvis overfladen er homogen, selvom det er flot med glat puds.
"Stenene" findes der, fordi du bruger et grovpuds, hvilket er en forudsætning for at kunne lave rimeligt tykke pålæg. Jeg synes, det ser ud som om du lykkes godt - lidt rifter bliver der altid (det må man tage med finpuds som @Stefan N skriver, hvis man vil have en finere finish), men det afhænger også af timing, teknik og pudsebrættets hårdhed.
Men hvis du vil efterligne eksisterende puds, er det snarere en endnu grovere overflade, du er ude efter. Ingen problemer med at male på det, hvis du bruger den rigtige farve.
OK, tak!C cpalm sagde:Nu ses det ikke så meget på billederne, men det ser ud som om den tidligere puds er kvastet, dvs. man har gået over den med en børste i stedet for at glatte den. Anvender man samme teknik, er det lettere at få mødet til at hænge sammen, og det bliver jo også pænere, hvis overfladen er homogen, selvom det er flot med glat puds.
"Stenene" findes der, fordi du bruger et grovpuds, hvilket er en forudsætning for at kunne lave rimeligt tykke pålæg. Jeg synes, det ser ud som om du lykkes godt - lidt rifter bliver der altid (det må man tage med finpuds som @Stefan N skriver, hvis man vil have en finere finish), men det afhænger også af timing, teknik og pudsebrættets hårdhed.
Men hvis du vil efterligne eksisterende puds, er det snarere en endnu grovere overflade, du er ude efter. Ingen problemer med at male på det, hvis du bruger den rigtige farve.
Det ses dårligt, men tre af væggene havde en ret blank overflade, men med lidt ujævnheder. Det ses måske bedre her:

Derimod er en af væggene bygget senere, og den er bestemt kvastet:

På højre side har jeg muret en ny væg op, har overvejet, om jeg skal prøve at kvaste den, så det flyder sammen.
Men jeg tror hellere, jeg vil have alle vægge finpudset, spørgsmålet er, om finpuds hæfter på farven.
Klik her for at svare