Jeg ved, at dette har været oppe før, men vil bare have et hurtigt konkret svar. Har en kældervæg som i dag er ujævn og malet med plastmaling, jeg vil pudse på denne og jævne den ud. Kan jeg gøre dette uden at fjerne malingen ved at bruge en eller anden mirakelprimer/gipspuds eller lignende? Vil helst også bruge gipspuds da jeg ikke vil påføre for meget materiale.

André

Fjern farven!
Er det indervæg eller ydervæg?
Under jorden eller over?

missede tilsyneladende vigtig information:
væggen er for det meste under jord på indersiden.
skal jeg virkelig fjerne malingen, kælderen er ellers tør.

Jeg ville fjerne plastfarven, hvis jeg var som du, i hvert fald på den nederste halvdel af væggen. Hvis/når din drænering bliver dårligere, vil fugten krybe op...

er det slibning med sådan beton giraf der gælder da? eller en anden sliber for den sags skyld altså eller kan man varme og skrabe?

At slibe plastikmaling af puds lyder meget besværligt i mine ører. Det er muligt at slibe maling med en "almindelig" slibemaskine, men så snart du går igennem malingen, vil pussen ødelægge sandpapiret. Så skulle det være en betonsliber, men jeg tror næsten, den ville klistre til med plastikmalingen. Nu spekulerer jeg mest, da jeg ikke har prøvet det selv, måske nogen der har prøvet, kan udfylde med lidt mere fakta.

Havde jeg gjort det selv, ville jeg nok have prøvet med en betonsliber først for at se, om det fungerer. Hvis det ikke fungerer, ville jeg måske overveje at fjerne pussen, hvis den ikke er meget hård. Med bred mejsel og en ordentlig boremaskine går det ret hurtigt i ældre puds.

ang. beton giraf har jeg aldrig set/hørt om sådan en ? o.O

Nogen primer hjælper ikke, da det svage led vil være mellem farven og den gamle puds.
Da jeg flisede i min kælder, skrabede jeg bare plastfarven op, den som lever får se om det sidder, men jeg er ikke bekymret. Jeg drænede om året før.

mrVoodoo sagde:
At slibe plastmaling af puds lyder meget vanskeligt i mine ører. Det er selvfølgelig muligt at slibe maling med en "almindelig" sliber, men så snart du kommer igennem malingen, vil pudsen ødelægge slibepapiret. Så skulle det være en betonsliber, men jeg tror næsten, den så i stedet vil klistre til af plastmalingen. Nu spekulerer jeg nok mest, da jeg ikke har prøvet det selv, måske kan nogen, der har prøvet det, udfylde med lidt mere fakta.

Havde jeg gjort det selv, havde jeg nok prøvet med en betonsliber først for at se, om det fungerer. Hvis det ikke fungerer, ville jeg nok overveje at fjerne pudsen, hvis den ikke er stenhård, med et bredt mejsel og en rimelig god borehammer, det går ret hurtigt i lidt ældre puds.

ang. betong giraf har jeg aldrig set/hørt tale om en sådan? o.O
Jeg har en betonsliber (Bosch GBR 14), og dertil er der diamantkopskiver, som er beregnet til netop at fjerne maling på betonunderlag (SPP hedder skiven). Måske kan det være en idé at leje/låne en sådan maskine, for fjernelsen går ret hurtigt.

/Lasse

ja det bliver nok at bruge en betonsliber, brugte en sådan til at slibe asfalt fra væg tidligere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.