5,621 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
Pudset vægge eller letbeton? Hvilken plug + skrue
Hej til jer alle! Har for nylig flyttet ind i en ny lejlighed, og i den forrige stødte jeg kun på gips og hård ren beton.
I den nye lejlighed er væggene meget porøse, så jeg er også forvirret omkring, hvilken type det er, samt hvilken type rawplug + skrue jeg skal bruge. Jeg har prøvet med røde universal, men de bider ikke rigtig. Jeg skal hænge gardinstænger op, TV-beslag, forankre et skab osv., så det er vigtigt at have det rigtige udstyr til disse porøse vægge!
Jeg kan bore i væggene med en almindelig træbor, så jeg gætter på, det måske er puds? Jeg vedhæfter billeder af støvet samt det hul, jeg har lavet.
Med venlig hilsen!
I den nye lejlighed er væggene meget porøse, så jeg er også forvirret omkring, hvilken type det er, samt hvilken type rawplug + skrue jeg skal bruge. Jeg har prøvet med røde universal, men de bider ikke rigtig. Jeg skal hænge gardinstænger op, TV-beslag, forankre et skab osv., så det er vigtigt at have det rigtige udstyr til disse porøse vægge!
Jeg kan bore i væggene med en almindelig træbor, så jeg gætter på, det måske er puds? Jeg vedhæfter billeder af støvet samt det hul, jeg har lavet.
Med venlig hilsen!
Røde plugs i den væg nej, så har du boret for hurtigt, så hullet er blevet for stort. I sådanne vægge kan det også gå at drive en stjernemejsel ind for at få hul (bliver at drive langt ind), så kan det gå med rød plug og to stykker i samme hul og dobbelt så lange skruer. For at få den første plug ind, slå den ind til væggen og så skruen lidt let i og bank den ind til bunden, tag skruen ud og sætte den næste plug i.
Okey, men hvilken plug anbefales til denne type væg?J jonaserik sagde:Røde plugs i den væg nej, så har du boret for hurtigt, så hullet er blevet for stort. I sådan vægge kan det også gå at drive en stjerneskruetrækker ind for at få hul (det bliver at drive ind langt), så kan det gå med en rød plug og to stykker i samme hul og dobbelt så lange skruer. For at få den første plug ind, slås den ind til væggen og så sættes skruen i lidt let og bankes ind til bunden, ud med skruen og derefter med næste plug.
MvH
Disse har jeg gode erfaringer med, findes i flere fabrikater, tror Bauhaus har dem..T tuffebulle sagde:
Gælder at bore forsigtigt, gerne uden slag hvis du bruger slagboremaskine...
https://www.proffsmagasinet.se/mask...lattbetongplugg-12x60-mm-nylon-4-pack-3066614
Afhængigt helt på, hvad du skal hænge opT tuffebulle sagde:
Gardinstænger 2 røde efter hinanden + skrue lange som 2 stk plug
TV-beslag kræver lidt mere kraft at holde, er det et der kan svinges ud i en anden vinkel, bliver det yderligere
belastninger på fastgørelsen. Lidt tricky at sige hvad. Bare direkte på væggen, så går det med mindre plug diameter men skal gå ind mindst 7 -8 cm i væggen. Spørg i butikken om hvad der findes.
Forankre et skab, der står på gulvet, går med røde dobbelte og skrue lige så lange som to plug.
Så som sagt, bor uden slag langsomt og hold maskinen stabilt uden at vakle, samt langsomt tryk.
Okay! Så har jeg styr på det! Hvilke j*vla vægge 🤣J jonaserik sagde:Det afhænger helt af hvad du skal hænge op
Gardinstænger 2 røde efter hinanden + skrue lange som 2 stykker plug
TV-beslag kræver lidt mere kraft at holde, er det et der kan drejes ud i en anden vinkel bliver det yderligere belastning på fastgørelsen. Lidt tricky at sige hvad. Bare lige på væggen går det med mindre plugdiameter men skal gå ind mindst 7-8 cm i væggen. Spørg i butikken hvad der findes.
Forankre et skab der står på gulvet går med røde dobbelte og skrue lige så lange som to plug.
Så som sagt bore uden slag langsomt og hold maskinen stabilt uden at vingle, samt langsomt tryk.
Kan man ikke fylde hullet til pluggen med lim som f.eks. Tec7 eller lignende eller holder det ikke?
Jeg har også kigget lidt på Fischer Duopower, ville disse ikke kunne klare jobbet?
MvH
MvH
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Måske en god idé at høre med andre i huset, hvordan væggene er konstrueret. Det er jo godt at vide, om det er pudsede planke-vægge, mursten, slaggsten eller noget andet. Er det planke-vægge, så går det fint med træskruer, der er så lange, at de går ind i planken.
Er enig med Birgit om at spørge naboerne! Da jeg gjorde det, fandt jeg ud af, at vores vægge her er en blanding af letbeton og mursten. Desuden fik jeg et tip til virkelig tunge ting om at bore hullerne lidt større og derefter fylde dem med Husfix. (Eller forsigtigt "lime fast" lange plugs med husfixet. Plus at jeg fik Husfix af naboen
)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
For bedre forståelse er nok Essves side læseværdig: https://www.essve.com/sv/essve-guid...astning/Montage-i-haltegel-och-betonghalsten/
Dermed ikke sagt, at du skal købe deres produkter.
Det er ikke sikkert, at alle vægge er opbygget på samme måde.
Dermed ikke sagt, at du skal købe deres produkter.
Det er ikke sikkert, at alle vægge er opbygget på samme måde.
Perfekt, bare at læse op nu! Alle væggene havde den samme pudsede overflade, da jeg rev tapeterne ned, så det er nok det samme i hele lejligheden, sejt! Må lede efter blok nu, når jeg skal hænge noget 😅