Pudset i loftet i kælderen er løsnet og begynder at falde ned. Der er brædder under og så puds med rør som nu begynder at løsne. Hvordan kan jeg fikse det på den bedste måde. Har taget lidt ned og overvejer om jeg skal fortsætte med at tage det løse ned og måske sætte en plade der i stedet. Det skal tilføjes, at kælderen er uindrettet og bruges som vaskerum/kedlerum/opbevaring.
Behøver tips til, hvordan jeg skal løse det på den bedste måde.

Hvorfor slipper pudsen nu? Ikke et svar på dit spørgsmål men jeg ville kontrollere, om der er fugt i loftet, ligger der rør ovenover, som kan have lækket?

Jeg har revet en skræddersyet garderobe ned, som sandsynligvis har holdt pudset oppe, for det er der, den har været.

J
Hele vores hus er puds på rørmåtte på vægge og loft. På nogle steder har man sat loft osv. (60-talsmodernisering, med sænket loft), hvilket lokalt har fået pudsen til at slippe. Hvis man "bender" videre, kan man sikkert få det hele til at falde ned, men min tolkning er, at pudsen ikke er ment at sidde benhårdt mod træet, men skal sidde i rørmåtten løst nok, så hvis konstruktionen bevæger sig, er der en vis fleksibilitet. Dette er som sagt min amatørmæssige teori. Man kan høre, når man banker på pudsen, om den er "hul". Jeg har repareret der, hvor det har været beskadiget, fjernet det, der var hult, og det ser ud til, at man kan få det "perfekt" igen.

Det svarer selvfølgelig ikke på, hvordan din puds sidder, men jeg tror nok, det kan repareres med godt resultat.

Dog var det ikke så let at pudse i loftet med kalkpuds (det skal være kalk, hvis det var det fra begyndelsen). Jeg har snydt på et par steder med gipsmørtel, tror det kan fungere acceptabelt. Cementmørtel må man tilsyneladende ikke lægge udenpå kalkpuds, da cementen er hårdere, og så vil den slippe fra kalkpudsen.

På en væg har jeg sat renoveringsgips udenpå pudsen for at få en overflade til at flise/beslag montere skab på. Dog er renoveringsgips så tyndt, at det nok skal være hel dækpuds under. Jeg har valgt ikke at lime pladen, så er det en reversibel proces, hvis nogen efter mig vil genskabe pudsen. Tager man almindelig gips, kan man nok sætte det udenpå også beskadiget puds. Dog tror jeg, pudsen er god ud fra et fugtsynspunkt, den ånder, men lukker ikke fugt inde og forhindrer luftstrømme ind i konstruktionen...

Dvs. hvis man kan beholde pudsen, er det nok at foretrække.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.