Vi har en kælder i tilbygningen, hvor den ene endevæg udgøres af den tidligere ydervæg på den oprindelige bygning.

Pudset på denne væg havde sluppet helt og faldt af i store flager ved let banken. Bagved er der sådan noget kaldet asfalt, som man brugte til fundamentisolering. Over jorden sidder pudset fast, så det er tydeligt, at det ikke har villet hæfte på asfalten.

Jeg begyndte at slibe asfalten væk med diamant-slipeskive, men det gik ret trægt, og efter 5 minutter kunne jeg konstatere, at hele kælderen var dækket af et lag sod. Ups!

Så spørgsmålet er, er der en anden måde at få pudset til at hæfte på underlaget, eller en mindre støvende måde at fjerne asfalten på?

Kælderydervægge sandblæses for at fjerne asfalten, fungerer sikkert også på kælderindervægge. Hent et firma ind, der er dygtigt til det.

J JonteP83 sagde:
Vi har en kælder i tilbygningen, hvor den ene kortvæg udgøres af den tidligere ydervæg på den oprindelige bygning.

Pudset på denne væg var helt løsnet og faldt af i store stykker ved let banken. Bag ved er der sådan noget koldasfalt, som man brugte til fundamentisolering. Over jorden sidder pudset fast, så det er tydeligt, at det ikke har ønsket at binde på asfalten.

Jeg begyndte at slibe asfalten væk med en diamantslibeskive, men det gik ret langsomt, og efter 5 minutter kunne jeg konstatere, at hele kælderen var dækket af et lag sod. Ups!

Så spørgsmålet er, er der nogen anden måde at få pudset til at binde på underlaget, eller en mindre støvende måde at fjerne asfalten på?
Kigger nu på Webers gypsum. Tilhørende primer skal være egnet til asfalt. Hvad tror I om at bruge det på kældervægge? Det er jo en opvarmet kælder og nu en indervæg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.