Hej til jer alle her, beder nu om tips og hjælp.

Vi har et vaskerum i en kælder, som vi skal ordne lidt. Huset er bygget i 1947, og væggene i kælderen, i hvert fald ydervæggene, er lavet af nogle sten, som her på forummet ser ud til at blive kaldt betonhulsten. Kan det passe, hvis I kigger på billederne? Væggen, som I ser, er en ydervæg, og på ydersiden er der en trappe, der går ned til en kælderdør. En gang de seneste år har man bygget et tag over trappen, så nu kommer der ikke ned lige så meget fugt (regn og sne) i trappen, som så finder vej ind gennem væggen. Det, som jeg har slået løs fra væggen, som I ser på billedet, er alt den løse puds, og der havde også malingen begyndt at slippe helt eller så, at der blev bobler. Jeg antager da, at man har malet med den forkerte type maling før (typisk plastmaling, indendørsmaling, akrylat, latex), og dermed har malingen sluppet.

Nu har jeg tænkt at lægge på en eller anden form for puds på væggen, hvor det har sluppet, det er jo ikke nogen let opgave, men samtidig tænker jeg, at det ikke behøver at blive helt perfekt og lige heller, da det er i en kælder, ingen bliver jo værre, end hvad det er nu :-) Har I nogle tips til hvilken puds man skal bruge, og hvordan man skal gå frem for at få det godt? Jeg har tidligere brugt fliseklæber, som er billigt på jem&fix, og som hæfter fantastisk godt, når man pudser, jeg plejer først at fugte op med en pensel og så lægge på en løs blanding, ved ikke, om det er det, der kaldes at slamre, og så kaste fliseklæberen på og pudse ud, lyder det helt skørt?

Så kommer vi til selve malingen, væggene skal være hvide, og jeg plejer at købe min maling på happyhomes, dvs. Beckers. Da jeg lavede snedkerboaen, som ikke havde lige så meget fugtangreb på væggene, sagde de, at jeg skulle male med samme maling som oppe i huset, dvs. Beckerplast 7 http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Beckerplast-7/, men nu bagefter måske man skulle have haft en silikatmaling, som ånder bedre, er den dyrere mon tro? http://beckers.se/Utomhus/Vara-Produkter/Putsfasad--Betong/Silikatfarg/ Spørgsmålet er nu, om man skal satse på denne maling på alle kældervægge i så fald. Problemet er vel da, at man ikke skal male med denne over gammel akrylat- eller latexfarve? Må man da fjerne al den gamle maling, og hvordan gør man det bedst?

Fik en lille skør idé lige nu, da jeg skrev, kunne man tage alt pudsen væk fra den væg, så kun stenen bliver tilbage og så bare fuge igen i fugerne og så male med en hvid silikatmaling over, det ville nok blive ret så pænt, men spørgsmålet er, om man mister for meget isoleringsevne i væggen? Spændende idé dog...

Gulvet skal vi så male med Gulvmaling + http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Golv/GOLVFARG-PLUS/ og så lægge plastfliser fra Jula, da det ånder bedre end klinker, kan det være godt tro?

Tak på forhånd for jeres tips og idéer!

• Væg med afskallet puds, blottlagt betonhulssten og synlige mursten i en kælder.
Jeg havde bilat ned al gammel puds og derefter hvis muligt højtryksspulet væggen for at fjerne eventuel mug. Havde også set over fugerne. Derefter havde jeg grundet med rød grund for at bremse vandindtrængningen og maksimere vedhæftningen for pudsen. Så havde jeg netforsynet og pudset med B-mørtel, da det er betonhulsten og derfor er det passende med en hårdere mørtel. Til sidst havde jeg malet med en silikatmaling for at få det diffusionsåbne.

Puds helst ikke med flisefix eller et andet produkt, brug kun almindelig puds (det bliver desuden billigst) og undervurder ikke nytten af at netforsyne.

• Synes
kest og 1 anden
  • Laddar…
Tak for tipset....hvad er rødgrunda, og hvilken funktion har det?

Jeg er ikke helt vant til at pudse som sagt, hvordan sætter man nettet fast, og er det så typ hønsenet?

Rødgrund er en slags slamming, som dels tætner mod direkte vandindtrængning, jævner sugeevnen i det underliggende materiale og øger pudsets vedhæftning. Findes hos alle de store producenter. Her er fra Weber f.eks:
http://www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage/weber.base103rodgrund_datasheet.pdf
Kan sprøjtes på med trykluftsdrevet tragtpistol eller slammes på med kalkbørste for hånd. Man plejer at påføre det dagen før man pudser, så det ikke når at brænde for meget for bedst vedhæftning. Hvis man ikke rødgrunder og maler med en diffusionsåben farve, er der en risiko for, at fugerne mellem betonhulstenen skinner igennem, når væggen er fugtig.

Pudsnet (opsættes efter rødgrundning) ser sådan ud og fastgøres med klammer, stiftpistol, sømpløk og skiver eller specialsømp, afhængigt af underlaget:
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/tillbehor/putsnat-combimix-rulle-25-m/p-186696

Her har du en færdig infæstningspakke:
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...nfastningspaket-combimix-for-putsnat/p-186700

Senest redigeret:
Tak for det gode svar! Er der flere, der har nogle tips?
//Herman

Er det ikke lidt overkill med pudsnet og rundgrund indendørs? Jeg havde præcis det samme problem. Gammel kalkpuds som begyndte at løsne, blandt andet pga. plastmaling. Jeg bankede al pudsen ned og vaskede betonhulstenene rene. Pudse derefter med puds og mørtel C, og malede til sidst med silikatmaling. Det sidder stadigvæk efter 2 år i hvert fald. Det er tungt at pudse, og lidt tricky at få det lige og pænt synes jeg. Den første væg blev ret dårlig, den fjerde og sidste blev ret ok, men ikke perfekt.

Rødgrund og pudsnet er vigtigt i dette tilfælde for at maksimere vedhæftningen mod betonghulstenen, som kan være svær at pudse mod. Det forlænger også pudsens levetid op til 25 år, mens hvis man pudser direkte, så ligger den måske omkring 8-10 år i værste fald. Det er meget lidt ekstra penge og arbejde, når man alligevel skal pudse for en potentielt mere end fordoblet levetid. Nettet holder også pudsen på plads, hvis der skulle være lidt tomrum bagved, opstår der ikke den type skader, som ses på billedet.

Hvis man har en væg i f.eks Leca, kan man vælge kun at netop omkring vinduer og døre, fordi pudsen har bedre vedhæftning mod lecans porøse struktur.

Ønsker man et glattere resultat, kan man vælge at lægge et 2-5mm tykt sidste lag med 1mm Pudsbrugs C og filte det. Med den metode kan man også skjule de fejl, man har lavet i laget under.

Helioz sagde:
Det forlænger også pudsens levetid op til 25 år, mens hvis man pudser direkte, så ligger den måske omkring 8-10 år i værste fald.
Min kalkpuds havde siddet i 60 år, så den må have været fantastisk dengang!
Jeg giver mig, når det gælder pudsnettet. Det kan måske være godt. Det bliver sikkert lettere at få pudsen til at sidde fast også. Nogle gange ville det falde ned lidt, når det blev for tykt. Skal måske prøve med pudsnet næste gang.

Ingen flere kloge svar!

• Synes
TickyNucker
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.