Min entrétrappe skal pænt op. Trappen er original i beton fra 1959. En tidligere ejer har tilføjet en mur af LECA-blokke under trappen og pudset trappesiden. LECA-muren har bevæget sig på grund af sætninger, og pudset er revnet. Jeg har fjernet det meste af pudset og tænker at påføre nyt puds C. Det tilbageværende puds sidder rigtig fast. Jeg har tidligere formået at pudse vægge indendørs selv, men dette er måske lettere at fejle med.
Ønsker derfor gode råd til at få en pæn trappeside, der holder mange år. Pudslaget bliver tykt, flere cm nogle steder.
Skal jeg påføre flere tynde lag eller ét tykt?
Skal jeg bruge armeringsnet, hvilken type?
Skal jeg håbe på, at LECA-muren er stoppet med at bevæge sig og pudse hele siden i ét stykke?
Eller skal jeg lade en revne og fylde noget elastisk i, hvad i så fald?
Gode råd modtages taknemligt! Jeg orker ikke gå i gang, så længe jeg ikke ved, hvordan jeg skal gøre, håber jeg orker, når jeg har fået lidt tips! :S
Ønsker derfor gode råd til at få en pæn trappeside, der holder mange år. Pudslaget bliver tykt, flere cm nogle steder.
Skal jeg påføre flere tynde lag eller ét tykt?
Skal jeg bruge armeringsnet, hvilken type?
Skal jeg håbe på, at LECA-muren er stoppet med at bevæge sig og pudse hele siden i ét stykke?
Eller skal jeg lade en revne og fylde noget elastisk i, hvad i så fald?
Gode råd modtages taknemligt! Jeg orker ikke gå i gang, så længe jeg ikke ved, hvordan jeg skal gøre, håber jeg orker, når jeg har fået lidt tips! :S
Tak Stefan! Er der nogen andre, der har gode råd at give?
Tak Helioz! A-brug kommer det til at blive!
Synes du også, at jeg skal efterlade en anvisning i revnen? En lige og fin sprække som jeg fylder med en eller anden elastisk fugemasse.
Synes du også, at jeg skal efterlade en anvisning i revnen? En lige og fin sprække som jeg fylder med en eller anden elastisk fugemasse.
Ja hvis du vil være helt sikker på ikke at få fremtidige revner der, så gør det. Fyld revnen med en høj-kvalitets byggefuge til udendørs brug som kan overmales, og mal derefter det hele med en vandbaseret sokkelfarve, så bliver det ganske usynligt. Anbefalede produkter er Casco Fasadfog eller Bostik Silmax Byggfog. Du skal prime overfladen inden du fuger, ellers hæfter fugemassen ikke ordentligt.
Ja, jeg ignorerer det nok lige nu. Det er nok muligt at køre en fuge med vinkelsliber i fremtiden, hvis det begynder at revne, eller inden det revner, hvis man skulle få arbejdslyst. Kom gerne med synspunkter, jeg har ikke blandet mørtlen endnu!
Har ikke styr på præcis hvordan revnedannelsen sker når du har net, men risikoen som jeg ser det er, at den armerede pudsning gør, at revnerne måske kommer uregelmæssigt i stedet for i fine linjer i samlingen. Dog havde jeg nok prøvet at køre på samme løsning som dig i håb om at undgå revner i et stykke tid.
Et alternativ er jo ellers at klippe nettet i fine lige linjer langs samlingen og forhåbentlig styre evt. fremtidig revnedannelse en smule.
Et alternativ er jo ellers at klippe nettet i fine lige linjer langs samlingen og forhåbentlig styre evt. fremtidig revnedannelse en smule.
Sådan, ser perfekt ud! Hvis du har fuget skriften med fugeskum, kan du gå direkte på med pudsen uden at gøre noget mere. Glatpuds alt, så kan du se, om det holder, der kan måske blive lidt hulrum under skriften, men nettet bør holde pudsen på plads, så der bliver ingen synlige revner i overfladen. Du kan absolut lave revneanføringen i fremtiden også med en vinkelsliber som du tænkte. Prime og fyld derefter den fuge, som jeg skrev ovenfor.
Ser perfekt ud! Eftervand nu i tre dage og vent et par uger, indtil det er fuldstændig udtørret, før du maler. Jeg ville have valgt en almindelig akrylatsokkelmaling i stedet, den har bedre slidstyrke og bliver mere jævn. Eftersom trappen er fritstående, har du ikke behov for silikatmalingens diffusionsåbenhed. Teknos Saku er god, synes jeg.
Klik her for at svare