Nåja, endnu en der spørger om en pudset kældervæg.
I vores hus fra 1916 med lige så gammel dræn havde jeg et hobbyrum af den simple grund, at en tidligere ejer havde sat en krydsfiner-væg der.
Jeg fjernede krydsfineren for at få lidt ekstra gulvplads. Planen er at sætte et fjernsyn og lidt videospil, så ungerne kan have en form for klubstue. Der står affugter i kælderen, så klimaet er helt ok til det.
Væggen i spørgsmålet har ifølge tidligere ejere haft problemer med fugtgennemtrængning, og det viste sig, at væggen stadig er fugtig, og pudset slipper let, hvor der er hul lyd.
Problemet med den fugtige væg blev "løst" af tidligere ejere ved at grave jorden væk ned til soklen og fylde op med vasket makadam.
Man lagde IKKE drænrør i bunden, hvilket gør, at vand ved skybrud får en ekspresvej ned i stedet. En rigtig dræn er ikke på to-do-listen dog.
Nåja, det forklarer fugten.
Nu til selve spørgsmålet.
Rummet behøver ikke at være så fint, så bør jeg tage maskiner ind, så jeg bliver af med alt pudset, eller skal jeg beholde det, der sidder ordentligt fast?
Jeg tænker nok ikke at pudse væggen om, medmindre det er vigtigt, måske male med en diffusionsåben maling.
Det kan jo blive lidt fedt, hvis man bare maler pudset.
Hvad er jeres tips?