Omtrent nu blev jeg træt af konstant at vente på mureren til at pudse vores lille toilet, som knapt er 3 kvm.

Har forsøgt at finde ud af, hvordan man skal gøre det og har fået en rimelig forståelse. Er ret handy, men har aldrig pudset.
Min første overvejelse er, hvor tykt et lag puds man lægger? Tænker mest på tykkelsen af ribberne man "saver" imod. Og hvilken puds bør man bruge? Der sidder lidt puds tilbage på en væg, og huset er bygget i slutningen af 60'erne. Er det C-mørtel man skal bruge?

Og mit sidste spørgsmål, klarer man det? ;)

Hej

1. C-bruk burde gå godt.

2. Læg mellem 1-1,5 cm

Held og lykke!

Senest redigeret:
Skal man ikke grunde først?

• Synes
kenneth5828
  • Laddar…
Har du ikke pudset før så brug gipsmørtel, virkelig nemt at arbejde med og at få godt, selv for en nybegynder. Dette skal dog ikke bruges i rum med stor fugtbelastning men da det er et toilet er der sandsynligvis ingen problemer med fugt. Har du bruser der, så er det altså ikke at anbefale. Brugte Webers grå variant.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf

Skal der være tætningslag, så tjek om din version af gipsmørtel er i orden, ellers er jeg enig i, at det er utroligt nemt at arbejde med. Desværre er det en smule detektivarbejde at finde en gipsmørtel, der anbefales direkte fra sækken på letbeton, standardformuleringen ser ud til at være "kontakt producenten ved brug på letbeton". Letbetonen har en tendens til at suge vandet ud af mørtlen, så husk at følge instruktionerne, som nogle gange indebærer at forvande letbetonen grundigt eller bruge noget primerlignende for at forhindre fugten i at blive suget op.

Senest redigeret:
Er det ikke derfor man grunder/primer med fx rødgrund, eller er jeg ude at cykle?

Som sagt, læs produktbeskrivelsen, kører du finja er det primer inden som gælder ved sugende underlag, ved combimix er det primer som gælder ved ikke-sugende underlag i visse tilfælde, knauf gipsputs primer igen osv. Det eneste generelle er vel at låse produktbeskrivelsen for det underlaget man skal give sig i kast med.

Finjas gipsmørtel skal primes, når man pudser på IKKE sugende underlag - sugende underlag skal forvandes:
Citat side 2:
"Skal Gipsmørtel anvendes på ikke sugende materialer som f.eks. beton og malede overflader, skal overfladen forbehandles med FinjaGipsprimer. Ved pudsning på sugende materialer skal overfladen forvandes."

Jeg har gjort den samme øvelse flere gange... Har brugt både Finja og Hornbach gipsmørtel.

Jeg købte en sprøjte, der pumpes tryk i (en blomster-vandingsgrej) og sprøjtede først på væggen. Sørg for, at den bliver opblødt, men ikke så det løber. Bland mørtlen, mens vandet trænger ind et øjeblik (gerne udendørs da det støver en del).
Bland ikke for meget ad gangen, da det begynder at hærde ret hurtigt, især hvis du ikke er vant til det!

Konsistensen skal være sådan, at du kan lægge det på en pudsebræt eller spartel og holde den op og ned uden at mørtlen falder af eller bevæger sig. Det er dog bedre at have den lidt for løs end for fast!

Hav mælkepapir på gulvet eller en plade, der beskytter gulvet.

Jeg har brugt både pudsebræt og stor spartel, men synes, det er nemmere at få det jævnt med spartel.
Du behøver ikke tage hele væggen på én gang, men hvis du stopper midt i, så sørg for at "kæmme" evt. underliggende gipsmørtel, hvis du skal lægge et lag til.

Når mørtlen har tørret et øjeblik, cirka 20-30 minutter, og den føles fugtig og lidt hård, tager du en "gummiglætter" (tror jeg det hedder, en pudsebræt med gummi under) og væder mørtlen op igen med lidt vand fra sprøjten og stryger forsigtigt overfladen med gummibrættet, så det bliver glat. Vær forsigtig, så du ikke trykker for hårdt, og vand mere, hvis det tørrer for hurtigt.

Bliver det ikke helt jævnt, kan du tage lidt vådrumsspartel bagefter... det behøver man ikke skamme sig over første gang, man pudser... ;)

Med venlig hilsen,
Anders

• Synes
Toffelhjälten
  • Laddar…
Hvad skal man pudse Ytong med, hvis man ikke vil bruge gipsmørtel?

• Synes
Enkelfasare`n
  • Laddar…
Jeg har pudset med pudsemørtel (indendørs). Første pudseomgang blev udført med mur- og pudsemørtel. Det var sværere at få godt. Så blev det rent pudsemørtel. Det var lettere at få op.

Det vigtige er at fugte letbetonen, inden man pudser. Så snart det bliver svært at få mørtelen til at hænge fast, så spray lidt let med vand i en tryksprøjte/brusesprøjte/blomstersprøjte på væggen, hvor der skal pudses.

Var det en almindelig b-brug du anvendte?

• Synes
MagnusMaggie
  • Laddar…
Sidste omgang jeg kørte med letbeton gjorde jeg med tyndfuge-mørtel. Ikke lige så let at arbejde med som gipsmørtel, men på grund af risikoen for fugt blev gipsmørtel udelukket. Det føles som om tyndfuge-mørtel er lidt mere tolerant over for den sugende letbeton, selvom man stadig skal forvande ordentligt i henhold til instruktionerne.

Gallahad skrev: Var det ett vanligt b-brug du anvendte?

Først var det mur- & pudsebrug, dvs B.

Derefter pudsebrug, dvs C.

K
Jeg skal grundlægge en væg af Ytong med et A-brug og derefter netværk og pudse med et B-brug.
Skal væggen forvandes inden A-bruket?
Er det måske bedre at bruge primer? Er der nogen, der ved?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.