Hej

Vi har bygget en mur af lecablokke i haven, hvor en del af den er rundet. Se vedhæftede figur.

Den er pudset med mørtel B og skulle pladekrones, men vinteren kom, og vi lagde et lag cement på murkronen, det skal efter hvad jeg har forstået kunne forsegle tilstrækkeligt som øverste lag før maling??

Nu viser det sig, at en pladekroning kræver en masse håndværksarbejde for at lodde pladen sammen i åbningsområdet. Vi har ikke tænkt os at vælge den løsning.

SPØRGSMÅL: Den samling, der i dag findes mellem cement og B-mørtlen (egentlig kun kosmetisk, Leca-blokkene er dækket 100%); kan jeg bruge en passende form for mørtel til at pudse "sammen" de to lag?

Altså noget der hæfter på både cement og B-mørtel?

Muren skal derefter males med pudsmaling (eller hvad det nu kaldes). Vi synes cementkronen er fin og vil ikke lægge stenblokke øverst, som ellers er sædvanligt.

Hvad kan jeg bruge? Hvad er ellers vigtigt/fejl ved denne løsning?

Tak for svar, Patrik
 
  • 3D-tegning af havevæg i leca-blokke, herunder en buet sektion, med angivelse af mål i millimeter. En figur står i baggrunden.
Et godt valg for disse typer af blandingsreparationer kaldes netop Reparationsmørtel og fås i 25 kg sække fra bl.a. Finja.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5529805-1.pdf

Jeg synes, at det er et rigtig godt produkt, da man kan udfylde små huller med det, fordi kornstørrelsen er så lille. Bland mørtlen nøjagtigt som det står på emballagen, men lav kun små portioner, da det tørrer hurtigt. Forvandes og eftervandes i 3 dage som normalt. Mørtlen er normalt ikke mulig at tage med et rivejern og må udjævnes, hvilket giver en meget fin overflade.

Overfladen kan føles for fin, hvis resten af væggen er groft pudset, og jeg anbefaler derfor, at du i stedet bruger almindelig B-mørtel, men med 1 mm stenfraktion, da det er bedre til udfyldning og reparationer, og det er også billigere sammenlignet med reparationsmørtlen. Også Cementmørtel A 0-3 mm fungerer, hvis man ønsker en endnu grovere og hårdere mørtel for at matche betonen på toppen.
 
Tak for dit svar Helioz!

Tror du/I, at det er tilstrækkeligt som fugtsikring med cement/betontop + maling? Jeg er bevidst om, at det vil blive et potentielt problem med løb på siderne, men resonerer, at vi må tage det, når det kommer, og overveje en anden løsning/male om.
 
Desværre vil du sandsynligvis se din mur blive ødelagt af frostspændinger, medmindre du vender tilbage til plan A og giver den et tæt tag. Allerede at lægge sten/klinkerplader med en lille hældning hjælper en del. Men også de fryser i stykker med tiden.
 
Ardexsmitten sagde:
Desværre kommer du nok til at se din mur blive ødelagt af frostspændinger, medmindre du går tilbage til plan A og giver den et tæt tag. Allerede at lægge sten/klinkerplader med en lille hældning hjælper betydeligt. Men selv det fryser i stykker med tiden.
Ok, det er jo en af mine bekymringer, du nævner. Men jeg læste et sted (som jeg anså som pålideligt), at beton/rigtig cement skulle være nok som tæt skikt, især efter at den er malet.

Er cement ikke tæt nok for en lecamur? Jeg kan jo tilføje, at muren har stået med denne umalede provisoriske puds+cemenet dækning over hele denne ekstremkolde vinter uden problemer (15-20 minusgrader flere nætter i træk).

Mener du, at et skrånende og/eller helt tæt lag som plade eller sten (som jo har fuger!) skal til for at forhindre, at fugt trænger igennem?

Der er forskellige retningslinjer overalt om dette, jeg bliver ikke klog på, hvad der gælder. Men sten/tagplader vil vi ikke lægge, og plade bliver dyrt og tidskrævende på grund af rundingen.

Flere meninger!
 
Jeg kan ikke til 100% påstå, at et tyndt lag cementmørtel+farve vil forhindre, at din mur fryser i stykker. Det kan måske fungere. Men jeg har set mange mure med bedre forudsætninger end farve og cementmørtel, som er frosset i stykker. Problemet er, når det tøer og fryser på skift, da opstår der store spændinger i materialet. Så er tiden jo altid en interessant faktor, hvor mange år synes du, at muren skal holde sig, og hvor meget vedligeholdelse vil/kommer du til at gøre på den. Hvis farven bliver, og er tæt, så klarer den sig måske helt fint. Jeg vil ikke være negativ, men siger bare, hvad jeg ved og hvad jeg har set. Håber det løser sig!
 
Ardex; Det er godt med input, selvom det indikerer, at jeg skal gøre mere arbejde, tak for dine synspunkter!

Jeg ved, at det nogle gange påpeges, at man SKAL dække med plade/sten/tagsten osv. for at beskytte muren. På den anden side beskrives LECA blokkene som fugttolerante i sig selv og cement/beton som tætte materialer.

Jeg må bare tage en chance, men jeg ser gerne flere meninger omkring det hele her, det bliver ikke pudset endnu på en måned eller to.
 
Senest redigeret:
Jeg bor i Skåne og har flere mure som din på forskellige steder rundt om huset og har ikke haft nogen problemer med frostsprængninger trods disse to monstervintre med -10 hernede (murene er betydeligt ældre). Hvis pudsen er udført korrekt, bør det holde i mindst 10 år, vil jeg gætte på. Har du satset stort og rødgrundet først samt netop inden slutpudsen, så holder det nok endnu længere. Et større problem (i hvert fald i Skåne) er, at vandrette pudsede overflader (i mit tilfælde helt uden fald, fordi jeg var ung og dum) har meget nemt for at få grønsvamp pga. stillestående vand, men det skyldes også delvist, at jeg har kalket, da grønsvampen sætter sig på alle kalkede overflader.

Mit tip til dig er derfor ikke at male med en helt diffusionsåben farve (kalk, silikat, visse pudsfarver), da denne type konstruktioner ikke behøver at ånde som et hus. I stedet kan jeg anbefale en farve, jeg har brugt meget og godt kan lide, som er Saku Sokkelmaling fra Teknos. Det er en akrylatmaling (plastik) med en vis diffusionsåbenhed, men alligevel løber vandet af, perfekt til din mur og du slipper for grønsvamp, desuden er den rigtig slidstærk og nem at male med (vandbaseret).
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.