Hej
Efter dræning af fundamentet er det tid til at begynde at gøre kælderen lidt hyggeligere. Jeg har til hensigt at pudse væggene i dette rum og har nogle overvejelser. Hvordan ville I gøre med den gamle dør? Det er Leca, som jeg har muret op og pudset udvendigt. Det, der gør det lidt mere besværligt indvendigt, er, at der er ca. 4 cm til væggen omkring døren, hvilket bliver et meget tykt lag med puds. Hvad kan man bruge som "afstandsstykke" for at sikre, at man får en ideel pudstykkelse?
(markeret som 2 på billedet)
Derefter til væggen til venstre (markeret som 1 på billedet). Her er væggen meget ujævn og meget påvirket af fugt nederst og ret upåvirket øverst. Hvordan gør jeg for at gøre væggen lodret eller jævn med den øvre del på en god måde? Når man pudser nyt, sætter man jo op ledere (tror jeg det hedder), som man kan rive af med hjælp af en ret planke osv. Kører man bare "på fornemmelsen", eller kan man gøre noget smart for at få det lodret og pænt?
Jeg havde nok netet lecavæggen og pudset den 2ggr, de gamle vægge ser ud til at have brug for lidt rengøring med børste samt banke løs puds af. Hvis væggene ikke er lige, kan man save trækile til at trække pudsen mod, kilerne/ledere vejer du ind med vaterpas. Hvis de skal justeres, kan du lægge paller i plast eller lignende imellem.
Ok tak for dit svar. Jeg må undersøge mulighederne for at fremstille kilar om det er nødvendigt.
Jeg tænker på døren...Kan det være mere økonomisk at finde en plade i noget godt materiale som man fastgør i lecan og justerer den plade så at man får et murværkspåslag på ca. 1 cm.
Er det bare en mere besværlig løsning?
Vi pudsede op ca. 3 cm og brugte pudsnet, som vi satte fast med søm og plastbrikker som afstandsstykker, lidt pilfingersarbejde, men resultatet blev godt. Vi satte ikke ribber op, da vi murede en dør til; der trak vi med planken langs pussen på begge sider af døren, så den jævnede eventuel forskel i højde lidt af sig selv (hvis det ikke varierer for meget).
OK.
Jo ved døren, så giver det jo sig selv, der behøves ingen ribber(ledare) det er ikke der jeg bekymrer mig for at det skal blive lodret men på den anden væg markeret som 1 på billedet.
Ser på billedet ud som det er mindre partier hvor pudsen er faldet af, som pletter.
Pletter bankede vi rent så godt det gik og brugte derefter en tilstrækkeligt stor skånska for at få nogenlunde i niveau med omkringliggende puds som sad tilbage. Banker man ikke alt ned må man jo tænke på at hvis man har en helt glat væg i øvrigt ser det mærkeligt ud med helt jævne partier.
Du kunne jo fylde i brug på de steder, det mangler og bare skure/slamme væggen, jeg gjorde det i min kælder.
Det bliver en lidt råere overflade, men ret pænt alligevel og betydeligt enklere. Weber pudsebrug C hand, fungerede kanon.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.