Hej! Bor i et hus fra 40'erne, som er drænet for bare nogle år siden. Nogle af rummene i kælderen er renoveret, dvs. klinker og malede vægge. Et sted er pudset begyndt at løsne, ser ingen tegn på det nogen andre steder. Dette er helt nede ved gulvet på den ydervæg, som har en trappe udenfor. Den del af væggen er altså ikke isoleret/drænet.
Hvad kan jeg gøre for at det ikke skal blive værre? Kan selvfølgelig spartle det igen og male hvidt igen, men det føles lidt kedeligt at skulle gøre hvert femte år, vil hellere løse grundproblemet om muligt
Kan tilføje, at vi har en affugter i kælderen, så den er tør og fin.
Får undersøge det i dagslys i morgen. Det er en åben trappe men med et trælåg på eller hvad man skal kalde det. Dog havde de tidligere ejere ikke på det i nogle år og det er ikke tætsluttende.
Så det jeg har brug for er altså et bedre låg? Var ude og kiggede på væggen/trappen, og det ser ikke ud til at være nogen revner eller andet udover afskallende maling...
Det er mest sandsynligt, at vand finder vej ind i væggen ved regn (men kan også komme op gennem pladen) og når det har samlet sig tilstrækkeligt, bliver det så vådt, at malingen slipper.
Hvad er det for en maling, ved du?
Det bør være en maling, der "ånder" og slipper fugt igennem, såkaldt "silikatmaling". Er det malet med akryl eller oliemaling, er den for tæt og lukker fugten inde. Du skal i så fald først slibe al gammel maling væk og male silikatmaling direkte på pudsen.
Om der kan komme regnvand ind, så trappen bliver våd, så suger betonen det op, og din trappe ser bestemt ud til at have fået sin andel af vand. Hvis den tidligere har stået åben, men nu er lukket, kan det endda være følgerne fra dengang, der gør, at pudsen på væggen smuldrer, når det er tørret ud. Man kan se det på vægge 1-2 år efter, at f.eks. dårlig dræning er blevet udbedret.
Jeg håber, det er malet med den rigtige slags maling! Det ser godt ud indefra på alle de andre vægge og også på nogle andre vægge i trappen. Men det er helt klart blevet ramt af at være åben. Vi satte låget/dørene på plads, da vi flyttede ind for tre år siden, men ved ikke, hvor længe trappen var uden før det. Husker desværre ikke, hvordan malingen så ud i trappen dengang, men på indersiden af væggen var der ingen synlig skade. Måske viste det sig, da vi begyndte at bruge affugteren? Under alle omstændigheder bliver det til at bygge et bedre låg. Det passer ekstra godt nu, når det blæsende vejr har skadet det gamle
Det kan være netop affugteren, der gør, at mere fugt kommer indad i væggen. Fugten vandrer mod varmeveksling, og jo tørrere det bliver indvendigt, desto længere "indad" vandrer fugten i væggen. Jeg tror ærligt talt ikke, at noget låg vil hjælpe. En uisoleret væg vil altid "lække", hvis ikke direkte vand, så fugt i hvert fald. Bliver det høj luftfugtighed ude og er tørrere og varmere indendørs, kommer der ind fugt i væggen, selv uden vand. Afhængigt af hvordan væggen er konstrueret (letbeton antager jeg) og hvordan fugten kan "bevæge" sig i væggen, sker der mere eller mindre kondens, og det bliver vådt.
Den eneste måde at fikse det på er at sikre, at væggen kan slippe fugten igennem uhindret, altså at fugt kan vandre både udad og indad i væggen afhængigt af omgivelserne.
Silikatmaling er det eneste, der fungerer, alternativt fliser på væggen, da de kan "ånde" gennem fugerne på fliserne. I skal fjerne den gamle maling helt først, men kun på det, der er ydervæg, da den lukker fugten inde, så det bliver vådt.
Er det jer, der har malet, og hvis I brugte silikatmaling, burde I have reageret på, at malingen var lidt dyrere og ikke fandtes på den "almindelige" hylde...
Det er ikke os, der har malet, men et byggefirma, som de tidligere ejere hyrede. Jeg ved, at firmaet har renoveret indersiden, men jeg er usikker på, om de også har malet trappen. Eftersom det er et anset og (hvad jeg har forstået) dygtigt firma her i byen, håber jeg virkelig, at de har malet med silikat og ikke sjusket!
Tja, det er vel ikke at "snyde" at ikke male med silikatmaling, men det kan være uvidenhed... Hvis man ved, at væggen er en uisoleret ydervæg i letbeton, bør man jo overveje det, men de har antageligt set et rum indendørs og brugt almindelig vægmaling uden at tænke mere over det.
Jeg tror, at 90% af alle malere ville gøre det samme, bare bruge almindelig vægmaling uden at reflektere over fugt.
Lidt tricky dette.
Vi har hos os en helt åben kældertrappe, hvor væggen er muret med hulstensbeton og derefter pudset ude og inde. Indersiden er malet med almindelig vægmaling, dvs. ikke silikat, og selvom vores hus er over 50 år gammelt, er der ingen farveafskalninger eller saltudblomstringer. Det er vel 10 år siden, vi gav væggen lidt ny farve. Silikatmaling i al ære, men der er måske problemer, der skal løses i stedet. Det er ikke godt med fugtige vægge, og at udelukkende løse med en maling, der bliver siddende, er at løse symptomerne i stedet.
Er det billedet, der snyder, eller er trappen våd på trinene, de mørke områder?
Nja, det er vel ikke at "snyde" at ikke male med silikatmaling, men det kan være uvidenhed... Hvis man ved, at væggen er en uisoleret ydervæg i letbeton, bør man jo overveje det, men de har antageligvis set et rum indendørs og brugt almindelig vægmaling uden at tænke mere over det.
Jeg tror, at 90% af alle malere ville gøre det samme, bare bruge almindelig vægmaling uden at tænke over fugt.
Jeg vil mene, at vandet, som muligvis forstyrrer indersiden... er UNDER trappen... (Forsøgte at vurdere, hvor skaden på væggen var i højden... og sammenlignede med trappen/trinene udenfor)
Trappen er jo et sted, der ofte bliver glemt i dræningsarbejdet... fordi trappen ikke er så let at flytte, og man helst vil undgå at lave den om...
Uanset hvor det kommer fra, er det lidt tricky at løse problemet. En kælder vil altid være udsat for fugt, uanset dræning... (kan lige så godt komme fra gulvet som fra væggene - generelt altså).
Hvis man bare kigger hurtigt på jeres mur og trappe, ser det ok ud (ingen store revner/sætninger) malingen skaller af, som de plejer på trinene...
Vil man forsøge sig med noget, kan man jo forestille sig eventuelt at bygge tag over trappen og det omkringliggende område... se over, hvordan jorden hælder lige der (sørg for, at det hælder væk fra huset og trappen)... Er der afløb ved døren (?) sørg for, at vandet kommer derhen og væk (dvs. korrekt hældning mod afløbet... Og se over, at trappetrinene ikke samler vand)...
Skaden indenfor ville jeg pudse op igen og male, men regne med, at den sandsynligvis kommer tilbage igen før eller siden (lidt afhængig af vejret - lige i det område). Hvis det begynder at løsne sig i større dele andre steder/vægge, ville jeg få en ekspert til at kigge på det
Tak for tipsene! Det stemmer, at trappetrinet er vådt på billedet, men det skyldtes smeltende sne. Jeg tror ikke, at trappen plejer at se våd ud, medmindre der drypper noget på den. Jeg tror, jeg vil gøre som Snigla og anders07 siger og reparere skaden, skrabe al maling af den væg og male med silikat. Kedeligt arbejde, men jeg gør det hellere ordentligt én gang. Heldigvis er det ikke en særlig stor væg alligevel Denne væg er vel husets "svage punkt". Ingen isolering, ingen dræning, kun beton der beskytter mod ydersiden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.