38,797 læst ·
17 svar
39k læst
17 svar
Puds brændeovn og skorsten
Side 1 af 2
Vores køkkenrenovering skrider frem, og vi nærmer os brændeovnen. Den er i dag flisebelagt og sidder sammen med en skorsten, som er glat pudset og malet (tror det blev gjort i 40'erne). Min tanke er at fjerne fliserne og pudse både ovnen og skorstenen, så det bliver en enhed. Vi vil have en blødere følelse (lidt rundere hjørner) og samtidig en grovere overflade (lidt som det man får med stænkpuds). Det hele skal være hvidt.
1. Hvad bruger man til puds? Gipspuds anbefales af mange. En fordel er bl.a. at den er naturligt hvid og tåler varme.
2. Behøver man fjerne alt gammel puds fra skorstenen? Der er nogle revner, hvor jeg naturligvis fjerner alt, der sidder løst, men ellers ser pudsen ud til at sidde fast godt. I så fald burde det måske være nok med Gips Primer?
3. Hvordan får man en pæn afslutning mod gulvet? I dag er der en "klods", der er flisebelagt. Måske skal man undgå den og pudse direkte ned til gulvet? Vores tanke er at lægge en sort plade som gnistbeskyttelse.
Jeg er meget taknemmelig for tanker og idéer!

1. Hvad bruger man til puds? Gipspuds anbefales af mange. En fordel er bl.a. at den er naturligt hvid og tåler varme.
2. Behøver man fjerne alt gammel puds fra skorstenen? Der er nogle revner, hvor jeg naturligvis fjerner alt, der sidder løst, men ellers ser pudsen ud til at sidde fast godt. I så fald burde det måske være nok med Gips Primer?
3. Hvordan får man en pæn afslutning mod gulvet? I dag er der en "klods", der er flisebelagt. Måske skal man undgå den og pudse direkte ned til gulvet? Vores tanke er at lægge en sort plade som gnistbeskyttelse.
Jeg er meget taknemmelig for tanker og idéer!

Jeg ville pudse direkte ned til gulvet. Ulempen ved puds, især på væggen bag komfuret, er at det bliver snavset. Det kan ikke gøres rent uden at male for at få det flot igen.
I 40'erne brugte man sandsynligvis kalkpuds, der blev malet med kalkmaling eller limfarve, men det burde være muligt at anvende stort set enhver type puds, så længe den ikke er stærkere end underlaget. Dvs. hvis der sidder gammel kalkpuds, bør den pudses over med kalkpuds, men hvis den gamle puds er fjernet helt ind til muren, kan man fx bruge B- eller C-puds. Gipsmørtel går sikkert også fint.
Tænk på at ildstedets plan skal være mindst 30 cm ude fra komfuret. Det I har nu er utilstrækkeligt og kunne underkendes af skorstensfejeren når som helst.
I 40'erne brugte man sandsynligvis kalkpuds, der blev malet med kalkmaling eller limfarve, men det burde være muligt at anvende stort set enhver type puds, så længe den ikke er stærkere end underlaget. Dvs. hvis der sidder gammel kalkpuds, bør den pudses over med kalkpuds, men hvis den gamle puds er fjernet helt ind til muren, kan man fx bruge B- eller C-puds. Gipsmørtel går sikkert også fint.
Tænk på at ildstedets plan skal være mindst 30 cm ude fra komfuret. Det I har nu er utilstrækkeligt og kunne underkendes af skorstensfejeren når som helst.
Tak for dit svar!
Vi bruger ikke ovnen specielt meget (nogle gange om året), men vil alligevel beholde den, da den er flot og passer ind i huset. Vi skal have en meget tolerant skorstensfejer, for indtil for bare én måned siden lå linoleumsmåtten helt ind under ovnen.
Jeg har læst lidt mere om det og er bange for, at gipsmørtel bliver for glat. Vi vil jo have en lidt grovere overflade, så måske er det bedst at gå med kalkmørtel?
Vi bruger ikke ovnen specielt meget (nogle gange om året), men vil alligevel beholde den, da den er flot og passer ind i huset. Vi skal have en meget tolerant skorstensfejer, for indtil for bare én måned siden lå linoleumsmåtten helt ind under ovnen.
Jeg har læst lidt mere om det og er bange for, at gipsmørtel bliver for glat. Vi vil jo have en lidt grovere overflade, så måske er det bedst at gå med kalkmørtel?
I burde bruge komfuret mere. Den er perfekt til at Woka på. Væk med kogeringene/pladen og ned med wokpanden i hullet. Meget bedre end at bruge elkomfur eller induktionskomfur! Når der skal laves meget mad, typisk julestøj eller fest, er det desuden perfekt at have adgang til to komfurer.
Du har nok ret - men komfuret står i vores sommerhus, så der bliver ikke lavet meget julemad. ;-)
Men wok lyder som en god idé!
Nogen der har tanker om gipsputs vs. kalkputs i dette tilfælde?
Men wok lyder som en god idé!
Nogen der har tanker om gipsputs vs. kalkputs i dette tilfælde?
Jeg har efter lidt efterforskning besluttet mig for kalkpuds, type Weber Cal 142
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Spørgsmålet er nu, hvilken farve jeg skal bruge. Vil have en farve, der kan klare varmen fra skorstenen, er åben, ikke smitter for meget af og helst kan tørres af. Findes der sådan en farve?
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Spørgsmålet er nu, hvilken farve jeg skal bruge. Vil have en farve, der kan klare varmen fra skorstenen, er åben, ikke smitter for meget af og helst kan tørres af. Findes der sådan en farve?
Jeg ville bruge gipsputs da det er så meget lettere at arbejde med samt bliver mindre grisigt da man ikke behøver at "kaste" på brugen.
Der hvor der er træ eller risiko for bevægelse kan man sætte armeringsnet før påslag.
Angående farve så er vel silikatfarve at foretrække.
Der hvor der er træ eller risiko for bevægelse kan man sætte armeringsnet før påslag.
Angående farve så er vel silikatfarve at foretrække.
Årsagen til, at jeg har valgt gipsmørtel fra, er, at den bliver for glat. Jeg vil have en overflade med liv i. Desuden føles det ikke rigtigt at bruge gips på en gammel skorsten. Der er ikke noget træ i skorstenen.
Hvad jeg forstår, så bliver silikatmaling for hård på ren kalkpuds, og der er risiko for, at den sprækker. Kalkmaling ligger lige for, men jeg er lidt bekymret for afblegningen.
Hvad jeg forstår, så bliver silikatmaling for hård på ren kalkpuds, og der er risiko for, at den sprækker. Kalkmaling ligger lige for, men jeg er lidt bekymret for afblegningen.
Vi har ladet pudse vores murstykke, og mureren brugte en pensel/rødfarvepensel til sidst for at få en grov overflade. En ulempe med gipspudsningen er, at den er blød, og der kommer relativt let mærker i den.
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
jeg synes I skal pudse rundt om komfuret og bare olie murstenene på skorstenen, synes det er utroligt flot... (selvom vi har pudset det meste af vores skorsten og vil mure brændeovnen op med lecablokke og pudse)
edit: vi har ikke olieret vores mursten endnu

edit: vi har ikke olieret vores mursten endnu

Senest redigeret:
Hvad jeg forstår, så skal selve murværket være pudset, men den del, der er til venstre for brændeovnen, indeholder ikke nogle røgkanaler, så den vil vi sandsynligvis lade være upudset. Meget ligesom dit billede altså.