Hej!
Jeg er i gang med at lave den gamle gillestue på nederste plan om til soveværelse. Ovnen er demonteret, og nu mangler der kun at plombe røgrøret. Tanken er at sætte gips over bagefter.
Ovnen vil blive flyttet til øverste plan på et senere tidspunkt, og da håber jeg på at kunne bruge samme skorsten, som går på ydersiden af husets gavl. Jeg vil også gerne beholde røgrøret i væggen nede i tilfælde af en eventuel tilbageflytning af ovnen.
Hvordan plomberer jeg røgrøret på den rigtige måde med hensyn til kondens og en eventuel brandfare ved brug af ovnen på øvre plan senere? Røgrøret går direkte ud til skorstenen, omkring en halv meter langt.
MVH
Jeg er i gang med at lave den gamle gillestue på nederste plan om til soveværelse. Ovnen er demonteret, og nu mangler der kun at plombe røgrøret. Tanken er at sætte gips over bagefter.
Ovnen vil blive flyttet til øverste plan på et senere tidspunkt, og da håber jeg på at kunne bruge samme skorsten, som går på ydersiden af husets gavl. Jeg vil også gerne beholde røgrøret i væggen nede i tilfælde af en eventuel tilbageflytning af ovnen.
Hvordan plomberer jeg røgrøret på den rigtige måde med hensyn til kondens og en eventuel brandfare ved brug af ovnen på øvre plan senere? Røgrøret går direkte ud til skorstenen, omkring en halv meter langt.
MVH
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 602 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,602 indlæg
Nu ved jeg ikke, hvordan skorstensføringen går, men hvis soden, der løsner sig ved rensning, kan finde vej ned til de nedre dele af skorstenen, som betjente den tidligere kamin, skal du nok lave en form for inspektionsluge, hvor man kan suge overskydende sod ud. Jeg tror, skorstensfejeren kan have visse synspunkter, hvis du ikke gør det.
Jeg ville tjekke med skorstensfejeren, før jeg lukker forbindelsen, så du ikke får nogen ubehagelige overraskelser næste gang de kommer på besøg
De kan sikkert give dig råd om tilmuringen ud fra brandsikkerheden.
Jeg ville tjekke med skorstensfejeren, før jeg lukker forbindelsen, så du ikke får nogen ubehagelige overraskelser næste gang de kommer på besøg
Hej Mats! Tak for svaret.Mats-S sagde:
Nu ved jeg ikke, hvordan skorstensføringen går, men hvis sodet, der løsner sig ved soddning, kan finde sin vej ned til de nedre dele af skorstenen, der tidligere betjente kamin, skal du nok lave en eller anden slags inspektionsluke, hvor man kan suge overskydende sod ud. Jeg tror, at skorstensfejeren kan have visse meninger, hvis du ikke gør det.
Jeg ville tjekke med skorstensfejeren, inden jeg lukker til forbindelsen, så du ikke får nogen ubehagelige overraskelser næste gang, de kommer på besøgDe kan sikkert give dig råd angående tildækningen ud fra brandsikkerheden.
Der findes en renseluge på husets yderside, cirka 30 cm under røgrørets højde. Skorstenen er en muret konstruktion med et røgrør, der går hele vejen op til toppen. Er det overhovedet muligt at bore sig ind i dette fra siden, når man skal installere en ny kamin på øvre plan? Forhåbningen var at føre røgrøret på loftet.
MVH
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 602 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,602 indlæg
Jeg lavede en lignende ombygning på sommerhuset, da jeg rev vores murede pejs ned og installerede en Morsø støbejernskamin i stedet. Der var ingen problemer med det, arbejdet blev ikke udført af mig, jeg hyrede professionelle.R Robinruben sagde:
I princippet hyrer jeg aldrig håndværkere, men når det kommer til ildsteder, der skal bygges/ændres, sørger jeg for at få fat i en velrenommeret kamin-håndværker, for at undgå ballade med brandinspektionen, som skal laves efter de jobs. Jeg råder dig til at tage professionelle ind til dette, men inden I skriver kontrakt, tjek med skorstensfejeren det sted, at firmaet, du tænker at hyre, ikke har en masse bemærkninger fra inspektionerne.
Sidst skiftede jeg ovnen og skorstenen i villaen ud, det første skorstensfejeren sagde, da han så papirerne, var, at "det her burde nok ikke være noget problem, dette firma laver kun korrekte gode jobs" Når man hører det, indser man, at det var værd at betale nogle tusinde kroner for at hyre professionelle
Klik her for at svare