Hey!

Var på Hornbach forleden og rodede rundt, men vi var der ret sent, så der var ikke mange oplyste medarbejdere.

Vi forsøgte at få forklaret forskellen mellem "proffsregel" og "almindelig" regel. Er der nogen der ved forskellen? Prisen varierede med cirka 2 kr / løbende meter.

Mvh,
Andreas Selstam

Bob_the_builder
Nu har jeg aldrig været på Hornbach og kender ikke deres produktnavne overhovedet, men jeg kan jo gætte alligevel... :)

Sandsynligvis har det med sorteringen at gøre. De fleste lavpriskæder (fx Bauhaus, Silvan mfl) sælger udsorteret træ, dvs det som i det mindste tidligere blev kaldt sortering 6 (VI). Det er formentlig det, der kaldes "almindelig regel". Professionel-reglen er af bedre sortering, formentlig "kvinta"=5=V.
Kvinta er mere lige, har mindre revner, knaster og vankant end udsorteret.

Hvis nu dette er baggrunden for Hornbachs produktnavne (jeg kan ikke se nogen anden grund egentlig) kan jeg absolut anbefale jer at købe professionel-regel. En væg opført med skævt træ bliver ikke god...

Ja, det var nok omtrent det, jeg også kom frem til. Kigger man på Byggmax og andre lavprisvarehuse, er træet ofte meget tørt (sværdspikret som 17) og desuden langt fra lige.

Mvh,
Andreas Selstam

tjek træet på k-rauta

meget flot træ for fornuftige penge i hvert fald. i bromma og sollentuna

K-Rauta tager 9,50 per løbende meter (45 x 70) og Hornbach tager 10,20 tror jeg for proffstræet.

Behøver man kortlængder (2500 mm) så tager K-Rauta 9,28 (om jeg ikke har regnet forkert) ... men jeg har ingen anelse om kvaliteten.

Mvh,
Andreas Selstam

hp sagde:
Jeg arbejder på Byggmax og vi får træet fra svenske Moelven (gælder nordlige Sverige). Du skal lede længe efter mere lige og flottere regeltræ. På vores anlæg har vi træet ude i rullestativ, så det bliver hverken tørt, skævt eller svært at sømme i. Nu ved jeg, at der findes Byggmax-anlæg, som får deres træ fra andre svenske savværker eller måske opbevarer det indendørs, og så bliver det jo tørt, men sådan er det ikke overalt.

Skævt træ eksisterer næsten ikke på vores anlæg, og vi kasserer næsten ingenting på grund af, at træet er defekt. Jeg har aldrig selv hørt om proffsregel, hverken da jeg arbejdede som tømrer eller senere. Kan det være, at det er færdigskårne længder på 2,40 meter eller lignende??
Hvilken Byggmax arbejder du på? Det kan ikke være i Tumba eller i Arninge..... ;)

Dog skal det siges, at reglarne jeg nødindkøbte i Tumba for et par måneder siden faktisk var rigtig fine. Tunge som bare pokker (dog krævedes der en mindre gravemaskine for at komme til godbidderne).

MathiasS sagde:
(dog krævedes en mindre schaktmaskin for at komme til godbidderne).
;D ;D ;D

hp sagde:
Jeg arbejder i Falun.
Ja det var vel det, jeg troede.

Det er i hvert fald sjovt at høre, at der findes Byggmaxer med orden på træpindene! ;)

I mit tilfælde var det Byggmax i Kållered, og det var rigtig svært at få fat i lige tømmer. Byggmax ligger dog meget tæt på, hvor jeg bor, hvilket gør, at det er svært at holde sig derfra! :)

Mvh,
Andreas Selstam

hp: Jeg bor i Umeå. Byggmax træ der passer absolut ikke til din beskrivelse. Det er helt klart skævt på alle måder.
selstam: At det er tørt har jeg ikke oplevet. Snarere at det er for fugtigt og når man tager det hjem og det begynder at tørre, så tager det en form som snarere ligner et specialsugerør, som børnene ville juble over. Det er et rent Helsinki hvis man skal liste.

Har shoppet en mængde af billigste 45x45 på Byggmax (Göteborg) og den har været alt andet end ret... Nu er jeg i gang og skal isolere loftet og tænker definitivt at satse på "proffsregel", selvom den er godt 2:- dyrere per meter.

sidste ladning på 45/95 fra byggmax var af rigtig fin kvalle... (fik fat i 4 stk fra samme træ blandt andet)

så det ser ud til, at de har fået styr på tingene nu

(byggmax upplands väsby)

Der findes vel altid lidt dårligere træ i en god leverance og lidt bedre i en dårlig. Man skal som altid, når man køber træ, inspicere hvert stykke. Og det tager selvfølgelig en del tid.

Er der nogen, der har tips til, hvor man nu kan henvende sig og faktisk bestille hjem og garanteret få godt træ?
Træet er jo ikke den dyre del i et byggeri, så hvis det koster 20 % mere, føles det som om, det er ligegyldigt.

sirbo sagde:
Er der nogen, der har tips til, hvor man nu kan henvende sig og faktisk bestille hjem og garanteret få godt træ?
Jeg har lært, at den bedste måde ser ud til at være at købe hele indpakkede bræddepakker fra en leverandør. Så får jeg alt godt eller ret godt og en lille mindre mængde "dårligt", som jeg bruger, hvor det ikke betyder noget. Alternativet er at holde øje med, når leverancerne kommer til bræddehaven, for at vælge godbidderne – og lade senere købere tage skraldet ;)

Det ser ud til at være en salig "blanding" af godt og dårligt i alle træpakker fra alle savværker i det, man køber i bræddehaverne. Måske kan man specialbestille fra savværkerne, men det gætter jeg på koster en formue.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.