1,599 læst ·
1 svar
2k læst
1 svar
problem med at løfte bygning. fjern den ene bjælke? *billede*
En af søjlerne hælder for meget, så jeg overvejede at løfte og rette op på den samt fundamentet.
Dog ville den ekstra bjælke (grøn linje) ikke følge med, når man løftede søjlen. Selv om den hviler ovenpå søjlen. Den blev stående på fundamentet alligevel.
Derefter satte jeg en bolt igennem (rød linje) nederst på de to stammer og håbede på, at begge ville rejse sig. Pumpede og pumpede, den blev stadig på fundamentet, alt bragede til og faldt tilbage.
Så tænker jeg to alternativer...
1) Få en Huddig-gravko til at trykke på det hele i stedet for, at jeg prøver at trække med wires.
2) Løsne den hældende stamme (grøn) og arbejde uden den. Så når alt er lige og fint, afkorte og genmontere den.
Spørgsmålet er så.... Tør man fjerne den hældende (grøn) eller er der et kæmpe tryk på den?
View attachment 92859
Dog ville den ekstra bjælke (grøn linje) ikke følge med, når man løftede søjlen. Selv om den hviler ovenpå søjlen. Den blev stående på fundamentet alligevel.
Derefter satte jeg en bolt igennem (rød linje) nederst på de to stammer og håbede på, at begge ville rejse sig. Pumpede og pumpede, den blev stadig på fundamentet, alt bragede til og faldt tilbage.
Så tænker jeg to alternativer...
1) Få en Huddig-gravko til at trykke på det hele i stedet for, at jeg prøver at trække med wires.
2) Løsne den hældende stamme (grøn) og arbejde uden den. Så når alt er lige og fint, afkorte og genmontere den.
Spørgsmålet er så.... Tør man fjerne den hældende (grøn) eller er der et kæmpe tryk på den?
View attachment 92859
Skråstøtten bærer en stor del af tagets vægt. Sammen med vægstolpen (søjlen) og tagstolsbenet danner den en tagstol, som er utrolig stærk. Jeg har en lignende konstruktion på min lade. Væggen bugter ud et sted, så næsten hele syllen der ligger udenfor grundmuren/grundstenene. Jeg tænkte på at få væggen ind på plads ved hjælp af spil og wire. Der var ikke en chance. Sandsynligvis er mine støtter kommet til efter at væggen bugtede ud. Da jeg ikke har lyst til at demontere laden, og da den har stået i over 100 år, er det bare at konstatere, at den er stabil, og at væggen må fortsætte med at buge ud. Jeg valgte at sikre den fra yderligere at buge ud ved at grave et hul og støbe en pille så tæt på væggen udefra som muligt. Sandsynligvis helt unødvendigt, men nu sover jeg godt selv under de værste efterårsstorme.
Skråstøtterne findes i lader for at opnå højde indvendigt. Hvis du binder nederenderne af tagstolsbenene sammen med en lang regel eller med wire, så de ikke kan glide fra hinanden, bør du kunne fjerne skråstøtten midlertidigt. Dette er dog rent principielt. Det afhænger af præcis, hvordan din lade er konstrueret, sammensat og i hvilken tilstand, den er.
Skråstøtterne findes i lader for at opnå højde indvendigt. Hvis du binder nederenderne af tagstolsbenene sammen med en lang regel eller med wire, så de ikke kan glide fra hinanden, bør du kunne fjerne skråstøtten midlertidigt. Dette er dog rent principielt. Det afhænger af præcis, hvordan din lade er konstrueret, sammensat og i hvilken tilstand, den er.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Lyfta gräsmatta temporärt
Gräsmatta -
Problem med varmvatten via fjärrvärmecentral
Fjärrvärme & Gas -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp -
Montera handdusch till tvättblandare – problem med gängor och passform
Badrum -
Hjälp! lyfta hus som har haft problem med sättningar.
Grund & Markarbeten