Tænkte det kan være godt at forsøge at sammenstille prisoplysninger på byggematerialer (Sten, beton o lign) i en egen tråd. Fyld gerne på, så vi får denne så komplet som muligt.

Prissammenligning for forskellige stenbygningsmaterialer:

Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2

H+HCelcon: Celblok 300 mm  ca 340kr/m2
                     Celblok 365 mm ca 410kr/m2.
                     25 kg lim: 70kr
                     puds, indvendigt og udvendigt, bjælker  tilkommer

Hebel (tysk Ytong): ?  

Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm  pris i Polen ca 213 kr/m2. Fragt tilkommer til Sverige, ca 10000 kr for 42 tons lastbil (Joen)

Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds.

Lättklinkerbetong prefab. helvæg (Leca): ?

Palikka: Støbeform: ca 400kr/m2
                       Beton        174 kr/m2  
                       Armering       51 kr/m2  
                       Puds            550 kr/m2  
                       Gips              25 kr/m2  

Dorocell Støbeform: ca 250kr/m2, i øvrigt samme princip som Palikka.

Pre-fab betonelement (inkl. puds): ca1040kr/m2 (Sweli)

Hej!

Fylder på med info fra Beijer angående isoleret LECA:

--- klip fra mail ---

Vi arbejder kun med Optiroc af de lev, du nævnte.

Deres isolerede blokke hedder Isoblock, og der findes en model:

ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 STK/M2    36 STK/PALLE  

Du har ifølge mine beregninger brug for ca. 55-60 paller. Der vil nok blive en del til overs til vinduer mm.
Prisen er 56,50 kr/stk + moms = 70,63 kr/stk inkl. moms.
Prisen er frit fabrik, dvs. fragt tilkommer. Det er svært at give dig en pris på fragten, før man kender antal paller, leveringstid, leveringsadresse mm.

--- klip ---

Altså:

Optiroc Leca Isoler fra Beijer: ~593 kr/m2 inkl. moms

Dette inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds. Noter også, at dette formentlig heller ikke inkluderer eventuelle storbygherre rabatter.

Med venlig hilsen, Stefan :)

PS BoByggaren, indfør gerne dette i din tabel ovenfor, så det bliver lettere for folk at læse i fremtiden. Kan du også sætte alle forskellige "mærker" i fed, når du alligevel redigerer listen? DS

Hej igen!

Det ser ud til, at Yxhult med deres Ytong ligger ca. 10% dyrere end H+HCelcon prismæssigt.

Kortfakta om letbeton:
* Yxhult fremstiller letbeton i form af Ytong
* H+HCelcon fremstiller letbeton i form af Siporex

klippet fra http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm

Dette byggemateriale, som blev opfundet i 1920'erne, fremstilles enten som uarmerede blokke til muring eller som armerede byggeelementer. De sidstnævnte må ikke skæres til, da armeringens endeforankring da forsvinder. Materialet er varmeisolerende, lufttæt (80% af porerne er lukkede), har lav rumvægt, høj brandmodstand samt er bærende op til fire etager.

• Gasbeton. Autoklaveret (højtryksdamphærdet) letbeton. Fx Siporex (fremstillet af skiferkalk og cement) og Ytong (fremstillet af sand og cement). Blå beton kaldes gasbeton, som er fremstillet af radonholdigt materiale.

• Letklinkerbeton. Letbeton, der indeholder ballast med lav densitet, sædvanligvis letklinker (også kaldet leca), som består af ekspanderet brændt ler.

--- klip ---

Mvh Stefan  :)

Tabellen opdateret.

Tak for dine prisoplysninger, Stefan.

Du kan sætte Dorocell op som ligner Palikka. Forskellen er dog prisen for formene, som ligger på 250kr / kvm mod 400 for palikka.

Hej BoByggaren!

I den anden tråd i Byggemateriale om "sten" nævnes det, at 36,5cm brede Ytong blokke fra Polen koster ca 213kr/m2 uden rabat. Du kan måske indsætte dette i stedet for det, der står for 20cm brede blokke (20cm har ikke noget videre U-værdi, hvis man planlægger at pudse uden ekstra isolering).

Mvh Stefan :)

...videre kan du indføre følgende om Palikka:

Beton     174 kr/m2
Armering   51 kr/m2
Puds          550 kr/m2
Gips          25 kr/m2
Palikka (4,2 stk per m2)  ca 400 kr/m2

Mvh Stefan  :)

Tak Claes og Stefan.

Tabellen opdateret.

Hej igen!

BoByggaren: Hvor fandt du prisen 410kr/m2 for H+Hcelcon Celblock 365mm? De priser, jeg har set, ligger tættere på 445kr/m2 inklusive moms ???

Hvis man køber et større parti Ytong (mærke Yxhult?) fra Beijer betaler man dog ca. 470kr/m2.

Mvh Stefan

Stefan sagde:
Hej igen!

BoByggaren: Hvor fik du prisen 410kr/m2 for H+Hcelcon Celblock 365mm? De priser jeg har set ligger nærmere 445kr/m2 inklusive moms  ???
Hej Stefan,

Prisoplysningerne fik jeg via mailudveksling direkte med H+H Celcon i Malmö.

De henviser også til Beijer, har ikke tjekket med dem, hvad deres pris er.

BoByggeren!

Å pokker! Det var Beijer (i Stockholm) der gav mig prisen på ~470kr/m2 for 365mm bred ytongsten. For så vidt ved jeg ikke om Beijer fyren, som jeg talte med, gav mig priser for Yxhult eller H+HCelcon, men det burde ikke være så pokkers meget forskel ???

Var din pris inklusive moms?

Venlig hilsen Stefan

Stefan sagde:
Var din pris inklusive moms?
Nej, det er det ikke. (var tvungen at få præcisering på dette fra Celcon.

De prisoplysninger du har haft på H+H er de inklusive?

AC sagde:
Nu kommer jeg og ødelægger tråden, men har nogen af deltagerne prisoplysninger på kvadratmeter væg i træ? :-/
Ville gerne se, hvor meget dyrere det bliver at bygge i sten sammenlignet med løsvirke.
"Sambon" kommer til at svare på dit spørgsmål, vi har allerede regnet forskellen ud ;D

Prefab trævæg med træbeklædning koster 1200kr/lp
Prefab færdig pudset betonvæg koster 1700kr/lp

Moms tilkommer
Du kan omregne det til m2, håber det giver dig en idé.

Vi har ikke medregnet løstømmer.

Tak Sweli for prisammenligningen. Hvor høje vægge har I regnet med, når I har beregnet løbende meter pris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.