10,673 læst ·
19 svar
11k læst
19 svar
Prissammenligning på byggematerialer i Sten
Side 1 af 2
Tænkte det kan være godt at forsøge at sammenstille prisoplysninger på byggematerialer (Sten, beton o lign) i en egen tråd. Fyld gerne på, så vi får denne så komplet som muligt.
Prissammenligning for forskellige stenbygningsmaterialer:
Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2
H+HCelcon: Celblok 300 mm ca 340kr/m2
Celblok 365 mm ca 410kr/m2.
25 kg lim: 70kr
puds, indvendigt og udvendigt, bjælker tilkommer
Hebel (tysk Ytong): ?
Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm pris i Polen ca 213 kr/m2. Fragt tilkommer til Sverige, ca 10000 kr for 42 tons lastbil (Joen)
Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds.
Lättklinkerbetong prefab. helvæg (Leca): ?
Palikka: Støbeform: ca 400kr/m2
Beton 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puds 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Dorocell Støbeform: ca 250kr/m2, i øvrigt samme princip som Palikka.
Pre-fab betonelement (inkl. puds): ca1040kr/m2 (Sweli)
Prissammenligning for forskellige stenbygningsmaterialer:
Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2
H+HCelcon: Celblok 300 mm ca 340kr/m2
Celblok 365 mm ca 410kr/m2.
25 kg lim: 70kr
puds, indvendigt og udvendigt, bjælker tilkommer
Hebel (tysk Ytong): ?
Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm pris i Polen ca 213 kr/m2. Fragt tilkommer til Sverige, ca 10000 kr for 42 tons lastbil (Joen)
Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds.
Lättklinkerbetong prefab. helvæg (Leca): ?
Palikka: Støbeform: ca 400kr/m2
Beton 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puds 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Dorocell Støbeform: ca 250kr/m2, i øvrigt samme princip som Palikka.
Pre-fab betonelement (inkl. puds): ca1040kr/m2 (Sweli)
Hej!
Fylder på med info fra Beijer angående isoleret LECA:
--- klip fra mail ---
Vi arbejder kun med Optiroc af de lev, du nævnte.
Deres isolerede blokke hedder Isoblock, og der findes en model:
ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 STK/M2 36 STK/PALLE
Du har ifølge mine beregninger brug for ca. 55-60 paller. Der vil nok blive en del til overs til vinduer mm.
Prisen er 56,50 kr/stk + moms = 70,63 kr/stk inkl. moms.
Prisen er frit fabrik, dvs. fragt tilkommer. Det er svært at give dig en pris på fragten, før man kender antal paller, leveringstid, leveringsadresse mm.
--- klip ---
Altså:
Optiroc Leca Isoler fra Beijer: ~593 kr/m2 inkl. moms
Dette inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds. Noter også, at dette formentlig heller ikke inkluderer eventuelle storbygherre rabatter.
Med venlig hilsen, Stefan
PS BoByggaren, indfør gerne dette i din tabel ovenfor, så det bliver lettere for folk at læse i fremtiden. Kan du også sætte alle forskellige "mærker" i fed, når du alligevel redigerer listen? DS
Fylder på med info fra Beijer angående isoleret LECA:
--- klip fra mail ---
Vi arbejder kun med Optiroc af de lev, du nævnte.
Deres isolerede blokke hedder Isoblock, og der findes en model:
ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 STK/M2 36 STK/PALLE
Du har ifølge mine beregninger brug for ca. 55-60 paller. Der vil nok blive en del til overs til vinduer mm.
Prisen er 56,50 kr/stk + moms = 70,63 kr/stk inkl. moms.
Prisen er frit fabrik, dvs. fragt tilkommer. Det er svært at give dig en pris på fragten, før man kender antal paller, leveringstid, leveringsadresse mm.
--- klip ---
Altså:
Optiroc Leca Isoler fra Beijer: ~593 kr/m2 inkl. moms
Dette inkluderer ikke fragt, lim/cement, eventuel armering, isolering, net eller puds. Noter også, at dette formentlig heller ikke inkluderer eventuelle storbygherre rabatter.
Med venlig hilsen, Stefan
PS BoByggaren, indfør gerne dette i din tabel ovenfor, så det bliver lettere for folk at læse i fremtiden. Kan du også sætte alle forskellige "mærker" i fed, når du alligevel redigerer listen? DS
Hej igen!
Det ser ud til, at Yxhult med deres Ytong ligger ca. 10% dyrere end H+HCelcon prismæssigt.
Kortfakta om letbeton:
* Yxhult fremstiller letbeton i form af Ytong
* H+HCelcon fremstiller letbeton i form af Siporex
klippet fra http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm
Dette byggemateriale, som blev opfundet i 1920'erne, fremstilles enten som uarmerede blokke til muring eller som armerede byggeelementer. De sidstnævnte må ikke skæres til, da armeringens endeforankring da forsvinder. Materialet er varmeisolerende, lufttæt (80% af porerne er lukkede), har lav rumvægt, høj brandmodstand samt er bærende op til fire etager.
Gasbeton. Autoklaveret (højtryksdamphærdet) letbeton. Fx Siporex (fremstillet af skiferkalk og cement) og Ytong (fremstillet af sand og cement). Blå beton kaldes gasbeton, som er fremstillet af radonholdigt materiale.
Letklinkerbeton. Letbeton, der indeholder ballast med lav densitet, sædvanligvis letklinker (også kaldet leca), som består af ekspanderet brændt ler.
--- klip ---
Mvh Stefan
Det ser ud til, at Yxhult med deres Ytong ligger ca. 10% dyrere end H+HCelcon prismæssigt.
Kortfakta om letbeton:
* Yxhult fremstiller letbeton i form af Ytong
* H+HCelcon fremstiller letbeton i form af Siporex
klippet fra http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm
Dette byggemateriale, som blev opfundet i 1920'erne, fremstilles enten som uarmerede blokke til muring eller som armerede byggeelementer. De sidstnævnte må ikke skæres til, da armeringens endeforankring da forsvinder. Materialet er varmeisolerende, lufttæt (80% af porerne er lukkede), har lav rumvægt, høj brandmodstand samt er bærende op til fire etager.
Gasbeton. Autoklaveret (højtryksdamphærdet) letbeton. Fx Siporex (fremstillet af skiferkalk og cement) og Ytong (fremstillet af sand og cement). Blå beton kaldes gasbeton, som er fremstillet af radonholdigt materiale.
Letklinkerbeton. Letbeton, der indeholder ballast med lav densitet, sædvanligvis letklinker (også kaldet leca), som består af ekspanderet brændt ler.
--- klip ---
Mvh Stefan
Hej BoByggaren!
I den anden tråd i Byggemateriale om "sten" nævnes det, at 36,5cm brede Ytong blokke fra Polen koster ca 213kr/m2 uden rabat. Du kan måske indsætte dette i stedet for det, der står for 20cm brede blokke (20cm har ikke noget videre U-værdi, hvis man planlægger at pudse uden ekstra isolering).
Mvh Stefan
I den anden tråd i Byggemateriale om "sten" nævnes det, at 36,5cm brede Ytong blokke fra Polen koster ca 213kr/m2 uden rabat. Du kan måske indsætte dette i stedet for det, der står for 20cm brede blokke (20cm har ikke noget videre U-værdi, hvis man planlægger at pudse uden ekstra isolering).
Mvh Stefan
Hej igen!
BoByggaren: Hvor fandt du prisen 410kr/m2 for H+Hcelcon Celblock 365mm? De priser, jeg har set, ligger tættere på 445kr/m2 inklusive moms ???
Hvis man køber et større parti Ytong (mærke Yxhult?) fra Beijer betaler man dog ca. 470kr/m2.
Mvh Stefan
Hej Stefan,Stefan sagde:
Prisoplysningerne fik jeg via mailudveksling direkte med H+H Celcon i Malmö.
De henviser også til Beijer, har ikke tjekket med dem, hvad deres pris er.
BoByggeren!
Å pokker! Det var Beijer (i Stockholm) der gav mig prisen på ~470kr/m2 for 365mm bred ytongsten. For så vidt ved jeg ikke om Beijer fyren, som jeg talte med, gav mig priser for Yxhult eller H+HCelcon, men det burde ikke være så pokkers meget forskel ???
Var din pris inklusive moms?
Venlig hilsen Stefan
Å pokker! Det var Beijer (i Stockholm) der gav mig prisen på ~470kr/m2 for 365mm bred ytongsten. For så vidt ved jeg ikke om Beijer fyren, som jeg talte med, gav mig priser for Yxhult eller H+HCelcon, men det burde ikke være så pokkers meget forskel ???
Var din pris inklusive moms?
Venlig hilsen Stefan