Hejsa!
Nogle spørgsmål angående priming. Har en kælder (hus fra slutningen af 60'erne). På betongulvet, som vi har slebet i stort set hele kælderen, har vi nu lagt primer for at vente på, at flisebelæggeren kommer og lægger fliser (2-3 uger til det). Der er på visse dele af betongulvet blevet nogle "fugtpletter", som min far siger, at der ikke er nogen fare ved.
Men nu til spørgsmålene.
1) Var det godt at prime så længe inden man lægger fliserne, 3 uger før? Skal man prime igen?
2) Skal man prime også på flydespartlede dele, når det er tørt?
3) Hvordan skal jeg tænke omkring primingen, når det gælder jordfugtigheden? Svigerfar siger, at der ikke er noget som helst problem, og at primeren ikke er tæt, men at gulvet kan "ånde", og vil gøre det gennem fugerne. Men jeg er i tvivl, hvilket gør mig lidt bekymret. Nogen der ved, hvordan det hænger sammen? Anvendt primer er UZIN PE 260
4) Skal vi have brede fuger for at det kan ånde? Vi skal have 60*60 fliser, men måske 3 mm fuge, er det nok?
http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx
Taknemmelig for al hjælp!
/Jesper
Nogle spørgsmål angående priming. Har en kælder (hus fra slutningen af 60'erne). På betongulvet, som vi har slebet i stort set hele kælderen, har vi nu lagt primer for at vente på, at flisebelæggeren kommer og lægger fliser (2-3 uger til det). Der er på visse dele af betongulvet blevet nogle "fugtpletter", som min far siger, at der ikke er nogen fare ved.
Men nu til spørgsmålene.
1) Var det godt at prime så længe inden man lægger fliserne, 3 uger før? Skal man prime igen?
2) Skal man prime også på flydespartlede dele, når det er tørt?
3) Hvordan skal jeg tænke omkring primingen, når det gælder jordfugtigheden? Svigerfar siger, at der ikke er noget som helst problem, og at primeren ikke er tæt, men at gulvet kan "ånde", og vil gøre det gennem fugerne. Men jeg er i tvivl, hvilket gør mig lidt bekymret. Nogen der ved, hvordan det hænger sammen? Anvendt primer er UZIN PE 260
4) Skal vi have brede fuger for at det kan ånde? Vi skal have 60*60 fliser, men måske 3 mm fuge, er det nok?
http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx
Taknemmelig for al hjælp!
/Jesper
Hej,
Hvad mener du med fugtpletter? Udvikl..
1)
Det gør vel ikke noget egentlig vil jeg tro, du kan støvsuge dagen inden flisemureren kommer.
2)
Ja
3)
Ingen problemer så længe sålen er uisoleret. Et flisebelagt badeværelsesgulv er konstant fugtigt og tørrer ud efter 2-3 måneder under fliserne hvis man stopper med at bruge badeværelset i princippet, medmindre man har gulvvarme altså. Hvad skal du lave i kælderen? Et spa?
4)
3-4mm gør nok hverken fra eller til. 10mm er ikke æstetisk tiltalende for mig. Ville have gået med 3 mm.
Hvad mener du med fugtpletter? Udvikl..
1)
Det gør vel ikke noget egentlig vil jeg tro, du kan støvsuge dagen inden flisemureren kommer.
2)
Ja
3)
Ingen problemer så længe sålen er uisoleret. Et flisebelagt badeværelsesgulv er konstant fugtigt og tørrer ud efter 2-3 måneder under fliserne hvis man stopper med at bruge badeværelset i princippet, medmindre man har gulvvarme altså. Hvad skal du lave i kælderen? Et spa?
4)
3-4mm gør nok hverken fra eller til. 10mm er ikke æstetisk tiltalende for mig. Ville have gået med 3 mm.
Fugtpletterne er dukket op, da det var varmest udenfor, 25 grader. Da begyndte de at kunne ses på kældergulvet. Antager at det skyldes fugtniveauet var høj i kælderen som slår mod det kolde gulv på en eller anden måde? Pletterne er spredt på nogle steder, ikke i alle rum i kælderen.Kjellstrand sagde:Hej,
Hvad mener du med fugtpletter? Uddyb..
1)
2)
Ja
3)
Ingen problemer så længe soklen er oisoleret. Et flisebelagt badeværelsesgulv er konstant fugtigt og tørrer ud efter 2-3 måneder under fliserne, hvis man holder op med at bruge badeværelset i princippet, med mindre man har gulvvarme dvs. Hvad skal du lave i kælderen? Et spa?
4)
3-4mm gør nok hverken fra eller til. 10mm er ikke æstetisk tiltalende for mig. Havde valgt 3 mm.
Tror den er "oisolerad", men ved ikke.
Nej, intet spa. Har vaskerum, "passage", to opbevaringsrum, et toilet, og "gillestue" som skal være et alrum af en slags. I alt ca. 100 kvm.
Synes de fleste taler om at primer er en fugtspærre, så man bliver jo lidt bekymret for, at det skal blive vådt under fliserne senere.
Mvh Jesper
Formentlig er det pga luftfugtighed vs koldt gulv, som fugtpletterne er dukket op. Jeg oplever det i stalden nogle gange, når dørene er åbne om sommeren.
Godt, hvis du har historiske fakta fra kælderen nogle år tilbage i tiden at sammenligne med.
Godt, hvis du har historiske fakta fra kælderen nogle år tilbage i tiden at sammenligne med.
Klik her for at svare