Alt kan undersøges og diskuteres. Jeg fik nu rådet om at prime vådrumspladerne, før jeg sætter dem op. Også bagsiden, lidt for sikkerhedens skyld. Primeren forsegler porer og gør den mere vandtæt. Også gipsen har det dårligt af rent vand. Jeg mente at have set 95% RF som en grænse. Ved kondensation er der 100% RF, som jeg tolker som rent vand eller på grænsen mellem de to tilstande gas/væskeform.

Rådet tog jeg som sædvanligt til mig, og det er en smal sag at male lidt vandglas (natriumsilikat) eller hvad det nu er i primeren. Vandglas er et godt produkt til kældre. Det forsegler mod vand, men tillader fugt at passere, præcis som det skal være i en kælder. Lidt ligesom Goretex. Nu bliver det jo ikke altid som man tænker sig, der bliver jo en del skruehuller, men imellem dem bliver gipspladen stærk og upåvirket. Eller?

Hej skal der ikke være tætskit på?

Kun der, hvor vandet forventes at flyde, dvs. ved bruseren og badekarret. Selv der kan indtrængende kondensfugt fra bunden påvirke pladens gips i mindre grad, var min rådgivers tanke.

Måske sker det aldrig, men det kan ske en sjælden gang. Jeg har set vand på ydervæggen i kælderen én gang i løbet af 35 år. Uisoleret vådtapetseret kældervæg under jorden i den kraftigste vinterkulde. På den væg fliser vi direkte på den med gipsspartel udjævnede betongvæg, hvor rigtigt det end er.

En stålregelvæg ved bruseområdet har en halv meter af samme ydervæg. Dog vil kondensvand ikke nå hen til vådrumspladen. Der vil fugten kunne diffundere tilbage ud af betongvæggen og mod bruseområdet, da vådrumslag kun skal lægges på en del af væggen ifølge forslag fra flertallet af eksperter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.