Hej!
Jeg har lige banket al løs puds ned fra mine kældervægge og er i gang med at skrabe al gammel plastikmaling af (to lag i forskellige farver🙄).
Jeg synes, jeg har hørt både, at man ikke skal prime, og at man skal prime, inden ny pudsning. Det er et støbt fundament fra midten af 30'erne. Jeg vil gerne have, at væggen kan slippe fugt igennem.
Så mit spørgsmål er, skal jeg bruge primer, inden jeg pudser væggene op igen? Og er det c-mørtel, jeg skal pudse med?
Tænkte også efter dette at installere radiatorer fra min varmepumpe i kælderen, vil dette hjælpe mod fugten?
Mvh
Jeg har lige banket al løs puds ned fra mine kældervægge og er i gang med at skrabe al gammel plastikmaling af (to lag i forskellige farver🙄).
Jeg synes, jeg har hørt både, at man ikke skal prime, og at man skal prime, inden ny pudsning. Det er et støbt fundament fra midten af 30'erne. Jeg vil gerne have, at væggen kan slippe fugt igennem.
Så mit spørgsmål er, skal jeg bruge primer, inden jeg pudser væggene op igen? Og er det c-mørtel, jeg skal pudse med?
Tænkte også efter dette at installere radiatorer fra min varmepumpe i kælderen, vil dette hjælpe mod fugten?
Mvh
Væggen vil fortsat kunne ånde med primer. Hvis væggen er meget sugende, hjælper primeren med at bremse sugeevnen, så man slipper for at vande væggen så meget. Hvis der er maling tilbage på væggen, skal du bruge primer der. På ren, støvfri beton bør det ikke være nødvendigt med primer.
Hej,
hvad er effekten man ønsker at opnå, når primer anvendes på malingen?
Jeg sidder med det samme projekt lige nu, hvor jeg har skrabet ned halvdelen af væggen og skal bruge primer til at binde poret med overfladen. Men den anden del er helt okay, og alt gammel puds sidder fast, men det har så kraftige farver fra 70'erne, som vi vil male over senere. Det jeg ikke er sikker på er, om man behøver at fjerne malingen, som måske ikke kan ånde? Kan primer hjælpe med at åbne porøsiteten gennem gamle farver? Og med at fjerne mener jeg at rive væk, men måske meget unødvendigt.
hvad er effekten man ønsker at opnå, når primer anvendes på malingen?
Jeg sidder med det samme projekt lige nu, hvor jeg har skrabet ned halvdelen af væggen og skal bruge primer til at binde poret med overfladen. Men den anden del er helt okay, og alt gammel puds sidder fast, men det har så kraftige farver fra 70'erne, som vi vil male over senere. Det jeg ikke er sikker på er, om man behøver at fjerne malingen, som måske ikke kan ånde? Kan primer hjælpe med at åbne porøsiteten gennem gamle farver? Og med at fjerne mener jeg at rive væk, men måske meget unødvendigt.
Man plejer ikke at prime, hvis man pudser med traditionelle pudsemørtler, er væggen tør, bør den forhugges inden...M Makethemsuffer sagde:Hej!
Jeg har lige banket alt løs puds ned fra mine kældervægge og er i gang med at skrabe al gammel plastikmaling væk (to lag i forskellige farver🙄).
Jeg synes, jeg har hørt både, at man ikke skal prime, og at man skal prime, inden ny pudsning. Det er en støbt grund fra midten af 30'erne. Jeg vil gerne have, at væggen slipper fugten igennem.
Jeg tænkte også efter dette at installere radiatorer fra min varmepumpe i kælderen. Vil dette hjælpe mod fugten?
Mvh
Tak for dit svar. Alt, hvad jeg talte om, er på indervægge af kælderen. Den der beholder malingen, er fordi fugten ikke har trængt sig igennem, og dræningen fungerer rimeligt godt på de fleste dele af huset. Det begynder at se fint ud med bare C puds og en dygtig hånd (ikke mig, men min partners).A ansic sagde:
Klik her for at svare