Hej søger lidt hjælp til at få lidt mere finish på mit håndvask, som jeg har stået og filet på.
Jeg har stået og slebet og hugget ud grundformen nu men har brug for lidt hjælp til, hvordan man skal få til den sidste finish.

Har ingen erfaring med stenarbejde, og denne håndvask er noget, som jeg planlægger at bruge i mit nye badeværelse, men skulle det ikke blive godt, så bliver jeg ikke meget ked af det, det er en sjov ting ganske enkelt.

Sten håndvask på et arbejdsbord udenfor, halvt færdigpoleret og våd for at fremhæve farven. Klargjort til yderligere finish.
Sten håndvask på arbejdsbænk i en have, omgivet af græs og en rød bygning i baggrunden. Træskærebuk bruges som understøttelse.
Sådan her ser stenen ud, når den er våd. Jeg vil gerne beholde den grove finish på ydersiden, men i min drømmeverden skulle man kunne få til samme farve som, når den er våd eller poleret. Har læst, at der findes noget voks eller sealer, som man måske kunne bruge? Alle tips er velkomne.

Derefter leder jeg efter en form for slibeværktøj for at få i det mindste lidt højere finish i selve skålen.
Har i øjeblikket kun jævnet det med en meget billig diamant skæreskive.

Ville jeg få bedre resultater med en sådan type skive? hvis ikke, hvad skal jeg da bruge?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/

Alle tips, som gør overfladen bedre end dette, værdsættes
Et håndlavet stenhåndvask på en arbejdsbænk, delvist formet med en grov overflade, omgiven af værktøjer til slibning og udskæring.

Har desværre ikke så meget hjælp at give måske: Vil anbefale en form for polerskive til finishen, og måske voks på overfladen - men prøv først på en mindre sten hvis

Men fedt projekt !!

Hvor meget tid har du brugt på at udhule den med bare en vinkelsliber !?

/K

Hej har du nogle forslag til polerskive og voks? Det er lidt det, jeg leder efter, men de produkter jeg har testet (som måske ikke var direkte beregnet til sten) virker jo slet ikke.

Jeg har brugt måske 10 timer indtil videre, meget af det har jo været forsøg og fejl. Jeg har brugt vinkelsliberen til at lave snit som jeg derefter huggede ud med mejsel og hammer, typ sådan her.
En stenblok med udskårne linjer på en værkstedsbænk, omgivet af værktøj som hammer, mejsel og vinkelsliber.

Nu har jeg snart kun de svære stykker tilbage at bore hullet og få til slutfinish! :D

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
Kiggede lidt på en video for et stykke tid siden, hvor samurajen (youtube) laver en håndvask i sten. Der ser det ud som om, han bruger diamantskiven til at slibe det glat også. Vedhæfter et link til videoen, måske kan du få nogle tips:

https://youtu.be/wqBjiAJV3aQ

Det er nok at slibe det gradvist finere og finere med diamant som gælder. Omtrent på samme måde som man gør med granitplader, betongulve osv.

Tak for alle svarene, Købte en finere diamantskive i dag og skal se om jeg kan få til en acceptabel finish.

Byder på et billede af kranen, der kom i dag, med tror det kan blive ret fedt, hvis man får det til her.

Rustik vask af sten med en bronzefarvet vandhane i et værksted, omgivet af værktøj og byggematerialer.

• Synes
yonna og 4 andre
  • Laddar…
Google "rock polishing", nogen brugte en dremel på en lille sten, måske virker det også for dig, eller med en boremaskine med lamelslibeskive på. Det kommer nok til at kræve nogle skiver, men det kan det jo være værd, hvis resultatet bliver godt. ;)

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvordan har du tænkt med afløb - har du en stenbor i passende diameter?

Er materialet ellers svært at arbejde med - jeg kan forestille mig, at det er "sten"-hårdt :)
/K

klaskarlsson sagde:
Hvordan har du tænkt med afløb - har du nogen stenbor i passende diameter?

Er materialet svært at arbejde med ellers - jeg kan forestille mig, at det er "sten"-hårdt :)
/K
Jep, diamant hulsav er tanken, skal dog prøve at høre nogle firmaer, der kan gøre det i stedet. Boret koster 400, så det burde måske være muligt at få nogen andre til at gøre det for samme pris.

Stenen er hårdere jo mere sort den er, åbenbart, det var rimeligt nemt at arbejde med på toppen hvor den var rød, men det er blevet sværere og sværere. Synes stadig ikke, at det har været så slemt som man kunne forestille sig. Jeg har stadig brugt billige diamantskiver og en simpel lille 125mm vinkelsliber.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Fantastisk fint! Undrer om det går at gøre med sandsten og om det holder. Denne idé vil jeg kopiere lige af =)

Hvilket vidunderligt projekt! Jeg tænkte straks på en faggruppe, der arbejder meget med sten, tjek med et firma, der laver gravsten, de burde have mange tips at komme med. For eksempel: http://www.wilastenhuggeri.se/

Sådan blev det til sidst alligevel

Et færdigbygget badeværelse med hvide træpaneler, grå fliser, en træbordplade og en sten håndvask. Der er også en hvid skabsenhed.

• Synes
Monken70 og 4 andre
  • Laddar…
Flot klaret :thumbup:

Var fristet til at få noget lignende til sommerhuset i Thailand.
Sælges der for omkring en tusindel, afhængigt af størrelse og model.

Stenvask på et træbord med udsmykkede skærebrætter og fliser i baggrunden.

Skal man tage det med til Sverige, bliver det godt nok lidt besværligt at tage det med på flyet hjem.... :D

//Kepsen

A
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.