Hej,

Jeg skal montere to badeværelsesskabe og overvejer, hvilken type fastgørelse der skal anvendes. Skabene vil have støtteben, da væggen består af fliser + enkelgips. Jeg vil ikke kunne fastgøre alle skruer i regel, så jeg skal bruge en slags plugg eller lignende.

Er der nogen på forummet, der har nogle gode tips??

//Massaman

Brug mollyplugg (metalexpander) til dobbeltgips. Altså, din væg er omkring 23 millimeter tyk, så sørg for, at det ligger inden for pluggens spændvidde. Sillikone i hullet og i pluggen.

Tænkte at bruge molly fra starten, men blev frarådet det i VVS butikken. De kunne dog ikke give noget andet konkret alternativ, bare at der fandtes bedre plugs. Har gennemgået markedet men ikke fundet noget, der ligner det, de talte om. Har du selv brugt molly i lignende situation?

Ja da, masser af gange. Og hvad mente de var grunden til, at man ikke skulle bruge molly?

Der findes andre plugs, der fungerer godt også, hvor skruen går igennem og trækker pluggen sammen på lignende måde som med molly. Men almindelige plugs, der åbner sig i V-form, synes jeg ikke, du skal bruge.

De mente, at det ikke var det bedste valg, eftersom væggen var flisebelagt. Jeg forstår heller ikke, hvorfor molly skulle være dårligere end en plastikpløk, men man tager jo imod alle råd, man får, hvis man ikke er sikker på sin sag.

Ah, han mener, at metallet er hårdt og ikke kan fordele trykket lige så godt på pladerne. Ikke en helt dum tanke, men ikke et problem i virkeligheden. Især da man silikonerer rundt om pluggen.

Det lyder rimeligt. Jeg forsøger nok med molly + silicon rundt omkring. Der bliver jo nok ikke så store belastninger, da jeg har to støtteben på hvert skab.

Tak for at du delte dine erfaringer.

jon_h, hvorfor synes du, at man ikke skal bruge almindelig plastpløk?

Hvis du tager et nærmere kig på den pladefæste, som i daglig tale kaldes for "molly", så ser du, at der er to små flige på den side af pløkken, der vender udad. Disse fliges opgave er at gribe i pladen, så pløkken ikke drejer med ved fastspænding. Denne type pladefæste skal monteres i pladematerialet, ikke uden på beklædning eller i det, der skal hænges op.

Jeg har ingen steder skrevet, at jeg ikke mener man skal bruge plastpløkker. Derimod synes jeg ikke, man skal bruge den enkleste slags, den som åbner sig i V-form, men en hvor skruen går igennem den fjerneste ende af pløkken og trækker pløkken sammen på bagsiden af pladematerialet. Netop fordi det sidder utrolig meget bedre.

Hvad angår metalekspanderen, har jeg helt klart for mig hvordan den ser ud, og jeg ved også hvad tanken er med metalfligene, tak. De er der for at man kan montere pløkken uden hjælp af en "mollyklipper", så selve pløkken ikke drejer sig når man skruer. Hvis man bruger sådan en klipper til at udvide pløkken, inden man skruer, går det fint at sætte en sådan pløk på en flisevæg.

Du har ret, du skrev ikke plastpløk, men almindelig pløk, som for os normale dødelige, er netop plastpløk!! Det er jo kun plastpløk og sømpløk (også den af plast) som åbner sig som et "v", bortset fra en specialpløk af stål (TLF), for letbeton.

Ardexsmitten sagde:
Du har ret, du skrev ikke plastpløk, men almindelig pløk, som for os normale dødelige er netop plastpløk!! Det er jo kun plastpløk og sømpløk (også af plast), der åbner sig som et "v", bortset fra en specialpløk af stål (TLF) til letbeton.
Jeg skrev "almindelige pløkker, der åbner sig i V-form", og med det mener jeg altså nylonpløk til beton eller lignende. Jeg kunne have skrevet "plastpløkker, der åbner sig i V-form" i stedet, og jeg havde stadig ikke ment, at alle plastpløkker var dårlige i denne sammenhæng. De fleste plastpløkker åbner sig ikke i V-form, og dem synes jeg fungerer fint at bruge, så længe de er så lange, at ekspansionen sker bag pladematerialet og ikke i det.

Er jeg tydelig nok nu?

Tag det roligt nu! Tænk på hjertet! ;) Hele idéen med et forum er jo at "sparke" spørgsmål og svar rundt, eller hvad?

Og, hvis vi vender tilbage til selve spørgsmålet, så fungerer det meget godt med universalplugs (plastplug, nylonplug...). Skabet vil jo stå på ben, så der vil næppe være store tværkræfter, selvom det netop er tværkræfter, som universalpluggen er god til. Trækkræfter behøver vel næppe nævnes ved denne type montering.

Ardexsmitten sagde:
Tag det roligt nu! Tænk på hjertet! ;) Hele ideen med et forum er jo at "kaste" spørgsmål og svar, eller hur?
Tolkede du mit forrige indlæg som om jeg var oprørt? Det var jeg ikke, så hvis det lød sådan, var det ikke min hensigt.

Ardexsmitten sagde:
Og, hvis vi vender tilbage til selve spørgsmålet, så fungerer det meget godt med universalplug (plastplug, nylonplug...). Skabet kommer jo til at stå på ben, så nogle store tværkræfter bliver der næppe, selvom det er netop tværkræfter, som universalpluggen er god til. Trækkrafter behøver vel knap nævnes ved denne type montering.
Universalplug fungerer aldeles udmærket. De åbner sig ikke som et V (som nylonplug til beton gør), men samler sig på bagsiden af pladerne.

Da jeg svarede på spørgsmålet fra starten, havde han ikke skrevet, at skabet havde ben. Havde det været uden ben og skabet havde været af den dybere type, så kan der blive en hel del trækkrafter på pluggen. Men med benene ville det fungere med næsten alle typer plug.

Det er roligt! Vi ses i en anden tråd! Det er altid sjovt med diskussioner, og forskellige måder at se på ting. Ofte er der jo flere løsninger på et problem!
Håber bare, at Massaman tør skrue det der skab fast nu! :)

Ardexsmitten sagde:
Det er lungt! Vi ses i en anden tråd! Det er altid sjovt med diskussioner og forskellige måder at se på tingene. Ofte er der jo flere løsninger på et problem!
Håber bare, at Massaman tør skrue det der skab fast nu! :)
Hehe, ja da. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.