Vi har for nylig købt et 1,5 plans hus bygget i 2000. Disse revner er helt opstået/vokset de seneste uger. Hvad gør man nu? Hvordan kan man afgøre, om en evt. sætning er alvorlig eller normal? Værd at nævne er, at vi har haft en dør, der har knirket noget for nogle måneder siden, og at jeg har bemærket, at gulvet i nederste plan er sunket lidt sammen/blevet ujævnt de seneste uger. Vi har nogle revner langs husgrund, i stil med det billede, jeg har vedhæftet. For jeres information har vi krybekælder.
 
Men uha …

Regnet meget?
Västergötland?
 
  • Synes
Qwertyf
  • Laddar…
Appendix Appendix sagde:
Men oj….

Regnet meget?
Västergötland?
Stockholmsområdet. Det har været meget sne, men dette kom før, selvom sneen måske har gjort det værre måske?
 
Er alle revner på samme led? Med andre ord, går de alle i samme retning gennem huset?

Sætningen i fundamentet må vel være grunden til, at væggene er revnet? Er det vådt og leret i krybekælderen?
 
Ja alle revner er horisontale. De findes lidt overalt i huset, revner langs med grunden i stil med den jeg vedhæftede billede af findes langs med flere sider af huset. Krybekælderen har været fin tidligere på efteråret, men ikke kigget efter snefald.
 
  • Synes
Kustvägen
  • Laddar…
J Jens-jens sagde:
Ja alla sprickor är horisontella.
Vertikale?
 
Jaaa selvfølgelig! Tid til at sove måske! :D
 
  • Haha
Småbrukaren
  • Laddar…
Jeg ville nok tage nogen ind med det samme og se, hvad der er ved at ske. Det er ikke sådan, at du bor i et område, hvor de bygger metro eller lignende? Søbund? I hvilket område ligger huset?
 
  • Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Tag hjælp fra professionelle på stedet, evt. begynd med at rådføre dig med dit forsikringsselskab. Med så meget og på flere steder i huset, specielt gulv og grundmur, samt så nyt hus som 2000 bør du agere nu.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jens-jens sagde:
Vi har nyligt købt et 1,5 plans-hus bygget i 2000. Disse revner er helt opstået/vokset de seneste uger. Hvad gør man nu? Hvordan kan man vurdere, om en evt. sætning er alvorlig eller normal? Værd at nævne, at vi har haft en dør, der har skævet noget for et antal måneder siden, og at jeg har bemærket, at gulvet på nederste plan er sunket lidt/er blevet ujævnt de seneste uger. Vi har nogle revner langs husets fundament, i stil med det billede jeg har vedhæftet. Til orientering har vi krybekælder.
Den der revne i fundamentet svarer til en ret stor sætning et stykke væk (hævstangseffekten).
 
  • Synes
Anna_H
  • Laddar…
Tag et billede langs med fundamentet også.
 
Det ser alvorligt ud, hvis det er opstået nu.

Du kan måle forandring over tid ved at tegne mærker på hver side af revnen på et antal steder og måle afstanden mellem mærkerne.

Samme tapet som vi har i vores spisestue for resten ;)
 
  • Synes
Appendix
  • Laddar…
Tak for alle svarene, venner! Vi havde en person, der kom og kiggede i dag, han var fra en af de større firmaer, der arbejder med geopolymer/pålning. Han mente ikke, det var alarmerende, eftersom det var et træhus, der har stået i 20 år, så han mente, at vi kunne afvente. Men jeres svar gør mig helt klart betænksom, og jeg antager, vi bør få en second opinion. Er der nogen, der har tips til uafhængige besigtigelsesbureauer, der er kyndige inden for netop sætninger i det sydlige Stockholmsområde?
 
  • Synes
Riverground og 1 anden
  • Laddar…
J Jens-jens sagde:
Tak for alle svar, venner! Vi havde en person, der kom og kiggede i dag, han var fra en af de større firmaer, der arbejder med geopolymér/pålning. Han syntes ikke, det var alarmerende, da det var et træhus, der havde stået i 20 år, så han mente, vi kunne afvente. Men jeres svar gør mig helt klart tænksom, og jeg formoder, vi bør få en second opinion. Er der nogen, der har tips til en uafhængig inspektionsbureau, der er dygtig inden for sætningsskader i det sydlige Stockholmsområde?
Hvordan ser det ud nu efter nogle uger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.