Hej Forumet

Pludselige ændringer, som man ikke forstår, skaber ubehag. Så har det de seneste uger nogle gange lydt mærkeligt. Et knæk, som vi har hørt, men ikke kunnet forstå. I går opdagede vi, at der er opstået små, tynde revner i pudset på murværket både i kælderen, stueetagen og på første sal. Vi renoverede i 2010, og det har været helt fint siden da. Visse partier blev pudset dengang, og alt blev malet. Det er kun puds direkte på muren. Intet andet mtr.

Hvad tror I forårsager disse revner, der opstår nu? Og hvad skal man gøre?

Enten kulden eller sætninger.
Foregår der nogle jordarbejder i nærheden?
Har I ændret opvarmningen, så skorstenen er blevet varmere eller koldere?

Hvordan ser skorstenen ud på taget. Er der risiko for, at fugt er trængt ind? Har set en skorsten, hvor der var løsnet et stykke puds på taget, så hele skorstenen blev våd om vinteren (metaldimser, der stod på pejsen, rustede). Antager, at hvis der trænger fugt ind, kan det også frostsprænge.

Anna_H Anna_H sagde:
Enten kulden eller sætninger.
Foregår der noget jordarbejde i nærheden?
Har I ændret opvarmningen, så skorstenen er blevet varmere eller koldere?
Tak for dit svar. Ingen jordarbejde finder sted i nærheden. Huset blev bygget i 1930, og vi renoverede totalt i 2010. Ny dræning, tætnede tre kanaler i skorstenen. Fjernede alle gamle gulve og byggede nye med gulvvarme fra ny jordvarmeanlæg.

Med hensyn til kulden har det på det seneste været koldt - nu omkring -10 grader. Men huset er helt opvarmet med jordvarme og nogle gange med kamin, men kun kortvarigt for hyggens skyld. Brandtilsynet tjekkede, at alt så ok ud på taget nu i efteråret. For mig føles det ikke som noget unormalt.

Når det gælder sætninger, så er det sværere. I oktober havde vi en mindre oversvømmelse, da det regnede meget, og regnvandspumpen gik i stykker. 1-2 cm vand over hele kælderen. Blev lidt reparation af gipsvægge, som nåede at suge op. Og et trægulv som vi nu har skiftet til klinker. Og i nogle uger havde vi en tørremaskine, der gik og tørrede ud. Vi har siden 2010 gulvvarme i hele kælderen, så det hjalp også med at tørre op.

Et spørgsmål er, om forhøjet vandniveau kan have påvirket under huset og under skorstenen? Eller om den nye pumpe kunne have et andet niveau for start og stop, så den sænker vandniveauet under huset. Altså, jeg famler ...

T Provrundan sagde:
Hvordan ser skorstenen ud på taget. Risiko for, at fugt er trængt ind? Har set en skorsten, hvor der var revet et stykke puds af taget, så hele skorstenen blev våd om vinteren (metalgrej, der stod på den åbne pejs, rustede). Jeg antager, at hvis der kommer fugt ind, kan det også frostsprænge.
Som jeg skrev i et andet svar, var brandtilsynet oppe og tjekkede skorstenen på taget uden bemærkning. Tre kanaler er for nylig blevet tætnet. Og vi har varme i huset som tidligere. Og revnerne, som vi nu har set, er opstået på hver etage, hvor det er varmt, så der kan det ikke være frostsprængning.

Kan du fotografere nogle af sprækkerne? Sprækkemønsteret kan give tydelig besked om årsagen i visse tilfælde.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Ændret grundvandsniveau kan absolut give sætninger.

Ændringen af varmesystemet burde have givet problemer allerede for to år siden, da det var ordentligt koldt sidst, men selvfølgelig kan skift til jordvarme generelt give sådanne effekter, da skorstenen ikke længere er opvarmet.

En tanke er, om der er kommet meget fugt i skorstenen nu (som ikke har gjort det før), som er frosset og forårsaget revnen? En vild fantasi.

J justusandersson sagde:
Kan du fotografere nogle af revnerne? Revnemønsteret kan give tydeligt besked om årsagen i visse tilfælde.
Her går revnerne vandret i køkkenet, mere lodret i kælderen og i en ring på overetagen. Beklager, at vedhæftede billeder var svære at få skarpe. Man skal zoome ind for at se. Hvid væg med horisontale revner over en mikrobølgeovn og hylde med en glasbeholder. Svagt synlige revner, tydelige ved indzoom. Væg med malet tekstur og metalgitter i top, viser svage vandrette revner og ventilhætte; billedet er uskarpt. En væg med en svag, vandret revne i malingen. En keramisk kat er placeret nederst til højre ved siden af flisebelægningen. Væggesprækker vises svagt på et hvidt køkkenvæg. Svært at opdage uden indzoomning. Væg med svage, horisontale revner ved siden af et gråt rør. Billedet er uskarpt og kræver zoom for detaljer.

Jeg tror på kold februar - det er tørt, så alt træ krymper, dette hænger selvfølgelig sammen med skorstenen på en eller anden måde, den måske læner sig lidt mod en lægte, der er krympet eller sådan noget.

De diagonale revner er typiske såkaldte skjevrevner, hvilket er et ret sikkert tegn på sætninger i selve skorstenen. Du skal ned til det punkt, hvor skorstenen er grundlagt, for at finde årsagen.

Det mest interessante er jo hvad I pudsede med? Er det typ cementmørtel så er det jo alt for hårdt for en skorsten i et ældre hus som sandsynligvis bevæger sig ganske meget.

S Stefan1972 sagde:
Det mest interessante er jo, hvad I pudsede med? Er det type cementmørtel, så er det jo alt for hårdt for en skorsten i et ældre hus, som sandsynligvis bevæger sig ganske meget.
En del er gammel puds, så der ved jeg det ikke, men det, som blev pudset 2010 ved vores renovering, er jeg ganske sikker på, er mørtel med kalkindblanding.

• Synes
RBM
  • Laddar…
Hvis revnerne er resultatet af sætningsskader i skorstenen, spiller det ingen rolle, hvilken pudsemørtel der er anvendt. Hvordan er skorstenen funderet?

J justusandersson sagde:
De diagonala sprickorna är typiska sk spjældrevner hvilket er et ganske sikkert tegn på sætninger i selve murstokken. Du skal ned til det punkt, hvor murstokken er grundlagt for at finde årsagen.
Og fundamentet under murstokken kommer man ikke til nu. Vi har nye gulve i hele kælderen med indbygget vandbåren varme. Det, som muligvis kunne påvirke, er, at vi har en dræningspumpe i en brønd (et rør ca. 40 cm i diameter) under garagegulvet. Den modtager overskud fra en faskine og pumper op til regnvandsafløbet. Sidste efterår gik pumpen i stykker, og vi har fået en ny. Jeg ved ikke, om den har samme indstillede niveau for vandtømning. Primært skal den jo pumpe ud, når det bliver fyldt i faskinen. Men hvis den er åben i bunden, så påvirker den måske også grundvandsspejlet under huset. Føles lidt søgt, men det er alligevel en overvejelse, da dette blev ændret i oktober. Det har været ekstra regnfuldt om efteråret. Men nu er det blevet vinter, og ingen nedbør til faskine eller jord. Mit spørgsmål er, om dette kunne forårsage sætning af murstokken?

Det kan det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.