Jeg har hørt forskellige meninger om plastfolie i etageadskillelsen.
Tænkte sætte diffplast op kun som støtte for lydisolerende isolering mellem bjælkerne.
Fik så at vide fra én side, at diffplast ikke er egnet i etageadskillelsen, men at man i så fald skal have gennemtrampbeskyttelse eller anden gennemtrængelig plast, dug eller papir.
Fra en anden side fik jeg at vide, at man skal have diffplast i loftet til vådrum for at undgå, at fugtig luft trænger ind i etageadskillelsen.
Behøver man i øvrigt plast overhovedet for at holde isoleringen på plads? Risikoen er, at den falder sammen mellem det åbne panel ellers og er i vejen for evt. fremtidige elinstallationer osv.?
Plast behøves ikke.
Jeg havde spredt 30cc i underetagens loft og derefter isoleret.
Nu har jeg løsuld i mellemspærrelaget, og så hæfter man vindpap der, før man spænder.
Mavefornemmelsen er, at jeg skipper plasten der og stoler på, at vådrumsfarven holder tilstrækkeligt tæt. Har mekanisk udsugning, der burde gøre jobbet.
Hvad er formålet med gennemtrampningsplast, at forhindre folk i at falde igennem etagedækket, inden gulvet på overetagen kommer på, eller? Kun nødvendigt under byggeprocessen, antager jeg, selvom det tilsyneladende kan bruges til at holde isoleringen på plads? Eller noget der skal blive liggende HVIS nogen skulle åbne gulvet i fremtiden og komme til skade?
Hvis det skal opfylde formålet, som navnet angiver, så antager jeg, at det er en armeret historie og skal fastgøres ordentligt, ikke bare stiftes op under bjælkelaget?
Det vil blive klemt mellem bjælker og gles, så det sidder ordentligt fast.
Tror næppe, at trampskydd er et krav for en hjemmebygger, men i dette tilfælde var der ingen stor forskel i pris mellem duk og papp.
Åhå. Det gav mig ideen at bruge en del af ställningsplasten, som jeg har liggende, som en midlertidig kombination af gennemtrampningsbeskyttelse og beskyttelse mod spild af savsmuld og træstykker (og tabte værktøjer) ned i grunden. Men jeg kan jo fastgøre den over gulvbjælkerne...
Hænger gerne på her. Mit hus havde en uindrettet overetage med gennemtrampingssikker dampspærre i etageadskillelsen. Nu hvor jeg isolerer overetagen, skal jeg så fjerne dampspærren under det fremtidige badeværelse? Ellers vil man jo aldrig opdage, hvis det lækker fra badeværelset, uden det vand vil flyde ud i bjælkelaget. Eller tager jeg fejl?
Hænger gerne på her. Mit hus havde en uindrettet overetage med gennemtrampesikker diffspærre i mellembjælkelaget. Nu når jeg isolerer overetagen, skal jeg så fjerne diffspærren under det fremtidige badeværelse? Ellers vil man jo aldrig opdage, hvis det lækker fra badeværelset, da vandet vil flyde ud i bjælkelaget. Eller tager jeg fejl?
Meningen er vel, at fugtspærren på badeværelsesgulv/vægge skal stoppe vand eller tænker jeg forkert!
Jo, men så bliver det jo først fugtspærren i badeværelsesgulvet, derefter isoleringen i mellemgulvet og derefter en fugtspærre til bestående af den tramstabile folie, der sidder fra da huset blev bygget. Jeg læste før, at man skulle undgå at have fugtspærre på to sider på grund af risikoen for kondens. Dermed spørgsmålet. Før vi isolerede overetagen var den tramstabile folie "yderst", men ikke længere nu.
Tager en gammel tråd op igen... skal have lidt feedback fra kyndige folk!
følgende overvejelser/problemer har jeg:
På vores 2-plans hus (billedet) er etagerne ligesom adskilte celler for plasten, altså må det vel være "tæt" mellem plasten i loftet nede og væg, og væg oppe og gulv, og selvfølgelig loftet, eller er jeg helt galt på den? Men hvis man skal gøre det korrekt ifølge reglerne, bliver der jo plast på begge sider af bjælkelaget... og det lyder jo så forkert! Hvis man havde plastet etagerne sammen, ville det jo have været meget lettere, men nu er bjælkelaget faktisk "åbent" ud mod ude-gipsen Så hvordan skal det gøres, plast på begge sider af bjælkelaget eller bare folde plasten fra overetagens vægge ud på gulvspånpladerne og have det "åbent" under dem? Hvis det har nogen betydning, så skal der være gulvvarme.
For din egen sundhed og andres (håndværkere) skyld skal du have (passende) gennemtrængningsbeskyttelse.
Ved ikke hvad loven siger, hvis du bygger selv.
Gennemtrængningsbeskyttelse behøver ikke være diffusionsspærret.
Vedr. diffusionsspærre i badeværelset loft er det vel som i ydervægge med diffusionsplastik og en diffusionsspærre bag fliserne, hvor skal fugten tage hen!
Mit hus fra -08 har gennemtrængningsbeskyttelse og ingen diffusionsspærre i badeværelset loft, men mekanisk ventilation.
Sent, men undrer stadig: på hvilken måde trues sundheden, hvis man ikke har gennemtrængningsbeskyttelse?