Hej,

Jeg er ved at renovere kælderen. Har revet alt op ned til betonen, lagt på nivels regelsystem, fulgt af gulvspån samt epsplast med udfræsede spor til gulvvarmeslange. Over dette havde jeg tænkt mig et tyndere lag gulvspån. Behøver jeg have aldringsbestandig plast mellem celleplasten og gulvspånet?
Jeg har købt plast hjem, og det er ikke direkte svært at lægge det, så for mig spiller det ingen rolle. Men spørgsmålet er, hvad der er rigtigt og korrekt? :)

Mvh

Stefan
 
Plasten skulle desværre have ligget på betongulvet, inden du lagde nivellergulvet. Hvis du er helt sikker på, at du ikke har tilskydende jordfugt, hvilket ofte er tilfældet i kældre. Eftersom jeg mistænker, at du ikke vil lave det hele om nu, så undlad plasten helt og holdent, ellers er der risiko for, at det første gulvspån, dvs. det der ligger mod nivellergulvet, bliver dårligt.

Et bedre alternativ havde været, hvis du havde lagt celleplasten direkte mod betondækket, plast og derefter gulvspån. Men det vil du nok heller ikke høre nu...

Held og lykke!
 
kimpo sagde:
Plasten skulle desværre have ligget på betonggulvet, inden du lagde nivellgulvet. HVIS du er helt sikker på, at du ikke har tilskydende jordfugt, hvilket normalt er tilfældet i kældere. Eftersom jeg mistænker, at du ikke vil gøre alting om nu, så undlad plasten helt, ellers er der risiko for, at det første gulvspån, dvs. det der ligger mod nivellgulvet vil blive dårligt.

Et bedre alternativ ville have været, hvis du havde lagt celleplasten direkte mod betonbjælkelaget, plast og derefter gulvspån. Men det vil du nok ikke høre nu...

Held og lykke!
Hej,

Det der er jeg ikke enig i. Nivell siger ikke noget om, at man skal have plast mod betongulvet, de anbefaler ikke dette. De tanker jeg har omkring dette er, at man i stedet for at transportere væk fugten, hvilket man gør med et ventileret nivellgulv, så lukker man i stedet fugten inde under plasten. Hvis man lægger et stykke plast på et betongulv og lader den ligge der i et par dage, så er den helt klart fugtig under.

At lægge celleplast direkte mod betonen er et alternativ, billigere end nivell, men ikke bedre. Celleplast er vældig smart for at undgå organisk materiale mod betonen, men det samme som at lægge plast direkte mod gulvet, problemet består. Hvis man i stedet som med nivellgulvet transporterer væk fugten, så slipper man den helt. Både med celleplast og plast direkte mod betonen så lukker man fugten inde.

Det er hvad jeg tror i hvert fald :)
 
Nivell siger intet om, at man skal have plastik mod betongulvet, de anbefaler ikke dette.
Helt rigtigt, men desværre siger gulvpladeproducenterne, at der skal være plastik, hvis der er risiko for fugt.

Men som jeg skrev, fortsæt uden plastikken. Så lukker du i det mindste ikke nogen spånplader inde under plastik.
Desværre transporterer nivell gulvet ikke fugten væk uden en ventilator, men det hjælper med at ventilere rummet og sørger for, at der ikke ligger noget organisk materiale mod det fugtige betongulv.

Held og lykke med gulvet!
 
kimpo sagde:
Helt rigtigt, men desværre siger gulvspånproducenterne, at det skal være plastik, hvis der er risiko for fugt.

Men som jeg skrev, fortsæt, men undlad plasten. Så lukker du i det mindste ikke nogle spånplader inde under plasten.
Desværre transporterer nivellergulvet ikke fugten væk uden en ventilator, men det hjælper med at ventilere rummet og sørger for, at der ikke ligger noget organisk materiale mod det fugtige betongulv.

Held og lykke med gulvet!
Jo, det kan du have ret i. Jeg dropper plasten helt.

Nu har jeg et ventileret gulv, med dobbelte kanalventilatorer, der blæser luft ind. Jeg håber, at dette kan bidrage til at holde fugten væk.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.