2,164 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
plast og pap blandet i huset - hvordan gøre?
Jeg har et gammelt hus med torpargrund. Har selvtræk som er suppleret med tilluftsventil.
Jeg har set, at der i visse vægge er diff plast og i andre er der pap. Skal jeg efterhånden som jeg renoverer erstatte med samme materiale, eller skal jeg sætte pap i alle vægge/lofter?
Årsagen til, at det skal udskiftes, er, at jeg skal skifte al isolering efterhånden som vi renoverer, musene har gjort deres i isoleringen, der har siddet i op til 40 år.
Jeg har set, at der i visse vægge er diff plast og i andre er der pap. Skal jeg efterhånden som jeg renoverer erstatte med samme materiale, eller skal jeg sætte pap i alle vægge/lofter?
Årsagen til, at det skal udskiftes, er, at jeg skal skifte al isolering efterhånden som vi renoverer, musene har gjort deres i isoleringen, der har siddet i op til 40 år.
De ser ud til, at stueetagen, som består af en stor del bålevæg, har pap eller slet ingenting. Øverste etage med stejle vægge/tag har plast. Skal jeg erstatte med det samme eller pappere det hele.
Sent from my MB860 using Byggahus
Sent from my MB860 using Byggahus
Er det almindelig uldisolering (glasuld/stenuld)?
Plastens være eller ikke være diskuteres jo flittigt. Det seneste, jeg hørte fra en ven, som er bygningsingeniør, er, at man er begyndt at stille spørgsmål ved plast i væggene, men at man bør have det mod ydertaget, hvis man ikke isolerer med diffusionsåbent materiale.
Eftersom det åbenbart har fungeret i 40 år i dit hus, ville jeg have beholdt plast i tag/skråtag, men kun brugt vindpapir i væggene.
Plastens være eller ikke være diskuteres jo flittigt. Det seneste, jeg hørte fra en ven, som er bygningsingeniør, er, at man er begyndt at stille spørgsmål ved plast i væggene, men at man bør have det mod ydertaget, hvis man ikke isolerer med diffusionsåbent materiale.
Eftersom det åbenbart har fungeret i 40 år i dit hus, ville jeg have beholdt plast i tag/skråtag, men kun brugt vindpapir i væggene.
Ja det er måske det bedste. Men som sagt tror jeg mineraluld klarer sig fint i væggene. Vil du øge isoleringen eller bliver det omtrent som før? Hvis du ikke skal lave nogle større ændringer, ville jeg gøre som det var før, det fungerer jo beviseligt.
Men som sagt er dette ingen eksakt videnskab. Der vil sikkert komme mange kommentarer om forhøjet fugttryk mm på dele uden plast.
Selv har jeg efterisoleret taget på øverste etage og brugt plast. Væggene er original uden plast (cutterspån og træ). Jeg har ikke haft problemer med fugt på loftet el.lign.
Men som sagt er dette ingen eksakt videnskab. Der vil sikkert komme mange kommentarer om forhøjet fugttryk mm på dele uden plast.
Selv har jeg efterisoleret taget på øverste etage og brugt plast. Væggene er original uden plast (cutterspån og træ). Jeg har ikke haft problemer med fugt på loftet el.lign.
Vær forsigtig med plasten. Hvis du absolut skal have plast, bør du være meget omhyggelig, når du bygger væggene. Der findes eksempler på bålhuse, der ikke har klaret sådan isolering, og der findes huse, der har klaret det. Men det er en meget uforsonlig måde at renovere et gammelt tømmerhus på, som ikke giver plads til mange uheld. Hvis du springer plasten over og ikke bruger mineraluld, bliver renoveringen betydeligt sjovere og enklere. I et længere perspektiv vil huset også have større chance for at klare sig. Der er en stor historisk værdi i bålhusene, fordi de bliver færre og færre; vi, der bor i denne del af landet, bør værne om vores bygningsarv, fordi den er unik i Sverige med undtagelse af Øland og Gotland.
For øvrigt er tag og skråtag det sidste sted, jeg ville have haft plast. Tænk på luftspalten mellem bål og isolering, samt at lade en smule være fri ved overliggeren, hvis du vælger plastede vægge, og sørg for ordentlig ventilation i alle rum.
For øvrigt er tag og skråtag det sidste sted, jeg ville have haft plast. Tænk på luftspalten mellem bål og isolering, samt at lade en smule være fri ved overliggeren, hvis du vælger plastede vægge, og sørg for ordentlig ventilation i alle rum.
Tak for et udførligt svar.
Et par opfølgende spørgsmål bare...
Jeg har kun kun båle på nederste etage i væggene, og i disse vægge er der ikke plast i dag.
Der tænker jeg at fortsætte med papir som i dag.
I væggene der grænser til en kattvinds deroppe og i loftet er der plast, men jeg ved ikke hvilken isolering der er der, men mistænker mineral.
Måske sikrest at bruge papir overalt og cellulosa isolering???
Et par opfølgende spørgsmål bare...
Jeg har kun kun båle på nederste etage i væggene, og i disse vægge er der ikke plast i dag.
Der tænker jeg at fortsætte med papir som i dag.
I væggene der grænser til en kattvinds deroppe og i loftet er der plast, men jeg ved ikke hvilken isolering der er der, men mistænker mineral.
Måske sikrest at bruge papir overalt og cellulosa isolering???
Så ser det ud i alle "moderne" bålhuse jeg kender til. Det er bestemt sikrest at bruge papp og en eller anden form for isolering der kan buffre fugt, specielt hvis du planlægger at gøre det i omgange. Forhåbentlig er der ingen grund til at rive det du har på overetagen ned, men det er vigtigt at holde øje med taget så det holder tæt. Jeg kan anbefale dig at erstatte pappen med en form for væv, fx bisondug, som er nemmere at sætte op og betydeligt mere slidstærk.
Klik her for at svare