Jeg er nået til et stadie i indretningen af overetagen, hvor det er tid til at sætte vinduesindfatninger og vindueskarm. Bag den tilstødende gips kommer der en blå gennemsigtig plast ud, som er hæftet fast i indfatningerne. For at kunne lime indfatninger og vindueskarm på (med PL400?) burde denne vel fjernes. Er det bare at skære den væk, eller hvordan gør man?

Vedhæfter billede for tydelighedens skyld. Taknemmelig for hjælp!

• Et vindue med blå gennemsigtig plast fastgjort i indersiden af karmene. Plastikken strækker sig ud fra væggen, klar til at blive fjernet.
  • Blå gennemsigtig plast fastgjort ved et vindue, som forberedes til installation af vindueskarme og -bræt.
I mine tegninger fra sjödalshus står der, at dampspærren altid skal samles med klemme med vis overlag eller tapes med typegodkendt tape. Generelt siger mine tegninger, at det er vigtigt, at dampspærren er tæt. Dog ved jeg, at byggerne bare skar plastikken, hvor den kom ud mellem træ og gips. Jeg er ikke helt overbevist om, at dette bliver helt tæt dog.

• Synes
RdOse
  • Laddar…
Men kan man virkelig tape plast under, hvor man senere skal lime en marmorbordplade fast? Det føles som om, det ikke ville hæfte særlig godt.

Nogen flere der har nogle idéer?

Jeg skar bort vores plast, nu skruede jeg godt nok gipsfalse på, men vindueskarmene blev limet/sømmet ned, det er vel alligevel plastet drev rundt om vinduerne, så tæt må det vel være alligevel...? Uanset gjorde vi sådan, og det går jo, som du siger, næppe godt at lime på plasten.

Tak for svaret. Skar du i linje præcis der, hvor gipset slutter og plastikken "begynder", eller tapede du en lille smule plastik på en eller anden måde?

vi har bygget såkaldte *miljøhuse* på arbejdet da plasten skal gå ind i smygen og ind bag karmet.
så dreves 2 gange med almindelig drev samt plastet.
så skal der kjukfuges rundt om..
TÆT.
overkurs dette men men.
hjemme plastede jeg forbi alle åbninger skar rundt 10 cm ind i åbningen rundt om så i alle hjørner skråt.
bukkede ind og satte fast med hammertacken.
man plejer at gøre sådan her bare. det er nok..
men blødfugen gør godt..
mvh
snedker estwing

Åh, tak!
Er dog ikke helt sikker på, at jeg forstår betydningen. Ikke særlig byggkyndig, men forsøger at lære det. Tror du, at du kan prøve at forklare det for en amatør?
Du havde altså 1 dm plastik tilbage, som du satte fast i smygen (hammertacken=hæftepistol?), satte på (limede?) smygerne ovenpå dette (med blød fugemasse under eller rundt?). Meget basal niveau tak ;)

Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt, men jeg skar plasten i kant med vindueskarmen og drevlede så med stenuld mod byggeskummet, der sad mellem vindueskarmen og vægskinnerne. Så limede jeg gerigten med pl400 mod skinnen og brugte elastisk fugemasse mod vinduet + dykkersøm. (Gerigten på indersiden altså) Jeg resonnerede, at byggeskummet er tæt, så eventuelle lækager skal igennem skinnen eller vindueskarmen så at sige... Næppe optimalt, men spørger man en tømrer, siger de, at man bare skærer plasten direkte mod skinnen...

Det virker ikke til at være så vigtigt, når man spørger byggeriets tømrere.

Edit, jeg har plasten indenfor en 45mm skinne og vindueskarmen forskudt 37mm, så jeg får 50mm gerigter. (37mm + 13mm gips=50mm)

Senest redigeret:
Milkshaken
Ofte klemmes plasten jo mellem reglar fx. 145X45 Udvendig væg og 45X45 tilslagsisoleringen... og der skærer vi selvfølgelig plasten ved karmen... Hvad kan der ske? Og hvad kan vi forebygge? Jeg mener når plasten klemmes så hårdt imellem, så er der jo ingen chance for at fugten kan vandre direkte gennem plasten, men vil tage vejen gennem træet i stedet...
Så skær du roligt plasten ved vinduet, og lim med PL 400 din vindueskarm og vinduesbænk...

Jeg tror jeg går efter den seneste linje. Havde tømrerne, der byggede huset, på besøg i dag og benyttede lejligheden til at spørge. De sagde også, at jeg skulle skære plasten væk for derefter at kunne lime på smygen med PL600 (de brugte altid PL600 i stedet for PL400). Ifølge dem blev det tæt nok. Om det kun er pragmatisk eller korrekt, ved jeg ikke, men jeg prøver den variant. Lyder nemt :)

Tak for jeres tips!

ClasseClas
Da jeg byggede hus i år 2000, brugte tømreren indpakket drevning rundt om vinduerne, som dengang betragtedes som tilstrækkeligt damptæt. Ellers blev plasten skåret i smygerne, og nu, 8 år senere, er alting stadig i ny stand. Jeg har ikke haft nogle fugtproblemer el lignende i mellemtiden.

lyder fremragende!

Forskellen mellem PL400 og PL600 er, at 400 varianten fungerer også udendørs, mens 600 er beregnet til indendørs brug. Der findes måske andre forskelle også, men det er sådan, det er blevet forklaret for mig.
:)

Ifølge tømrerne var 600 en tand bedre end 400, da 400 ikke rigtig var tilpasset til alle materialer, mens 600 hæftede på stort set alt. Den er også lidt dyrere. Der er sikkert nogen her på forummet, der har helt styr på dette.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.