Hej.
Nu har jeg læst alt, hvad der er tilgængeligt om at støbe sin egen bordplade i beton, og jeg føler mig selvsikker nok til at gå i gang med det.
Men et spørgsmål, som jeg ikke har fået svar på, er dette.
Hvis jeg vil have en køkkenvask, kan jeg så placere køkkenvasken i bunden af formen, sørge for, at den virkelig trykkes mod bunden og derefter hælde betonen i.
Burde vasken ikke blive planlimet så?
Er der noget negativt ved dette? Udover at vasken næppe bliver udskiftelig.
Taknemmelig for svar.
Nu har jeg læst alt, hvad der er tilgængeligt om at støbe sin egen bordplade i beton, og jeg føler mig selvsikker nok til at gå i gang med det.
Men et spørgsmål, som jeg ikke har fået svar på, er dette.
Hvis jeg vil have en køkkenvask, kan jeg så placere køkkenvasken i bunden af formen, sørge for, at den virkelig trykkes mod bunden og derefter hælde betonen i.
Burde vasken ikke blive planlimet så?
Er der noget negativt ved dette? Udover at vasken næppe bliver udskiftelig.
Taknemmelig for svar.
Hej,
Da jeg lavede en bordplade i beton med vask, lavede jeg en model af vasken i formplyfa og flamingo, så da jeg fjernede den efter støbningen, kunne jeg sænke vasken ned i bordpladens tykkelse og fastgøre den med den tilhørende fastgørelsesanordning. Jeg tror ikke, støbningen skulle blive et problem, hvis du støber vasken fast, men husk, at du sandsynligvis vil polere pladen lidt, og at undgå at polere vasken er nok svært, hvilket gør, at den ikke vil blive så smuk.
Min løsning gjorde dog, at jeg ikke fik vasken perfekt ned, og jeg valgte at silicones rundt om vasken, hvilket ikke blev specielt smukt efter et stykke tid, så den nemmeste løsning er sandsynligvis at sørge for, at du støber et hul i bordpladen svarende til, hvad du ville have skåret ud af en træbordplade (et stykke flamingo limet i formen eller lignende) og monterer vasken "ovenpå" bordpladen. Jeg kan ikke lide denne løsning, da det bliver besværligt at tage kluden og feje affald ned i vasken, fordi der bliver en lille kant.
/Ola E.
Da jeg lavede en bordplade i beton med vask, lavede jeg en model af vasken i formplyfa og flamingo, så da jeg fjernede den efter støbningen, kunne jeg sænke vasken ned i bordpladens tykkelse og fastgøre den med den tilhørende fastgørelsesanordning. Jeg tror ikke, støbningen skulle blive et problem, hvis du støber vasken fast, men husk, at du sandsynligvis vil polere pladen lidt, og at undgå at polere vasken er nok svært, hvilket gør, at den ikke vil blive så smuk.
Min løsning gjorde dog, at jeg ikke fik vasken perfekt ned, og jeg valgte at silicones rundt om vasken, hvilket ikke blev specielt smukt efter et stykke tid, så den nemmeste løsning er sandsynligvis at sørge for, at du støber et hul i bordpladen svarende til, hvad du ville have skåret ud af en træbordplade (et stykke flamingo limet i formen eller lignende) og monterer vasken "ovenpå" bordpladen. Jeg kan ikke lide denne løsning, da det bliver besværligt at tage kluden og feje affald ned i vasken, fordi der bliver en lille kant.
/Ola E.
Hvis du har en virkelig billig ho, typ 3-400 kronors på ikea måske du kan plaste/olie ind den for at derefter få løs den når betongen har hærdet. Så kan du slibe uden at risikere at ødelægge den. Går den ikke at få løs uden ekstrem vold (så den går i stykker) har du "bare" kastet nogle hundrede kroner i søen...
Har aldrig testet, men har selv tænkt at gøre ifølge beskrivelsen når jeg bygger udekøkken!
Har aldrig testet, men har selv tænkt at gøre ifølge beskrivelsen når jeg bygger udekøkken!
Tak for jeres svar. Jeg forstår problematikken med eventuelt at skade hon, når man sliper.
Jeg tænkte, man måske kunne sætte sølvtejp på indersiden af hon og eventuelt kunne fjerne hon inden slibning.
Jeg vil bruge en IKEA ho, så som @ejeras beskriver det, er det 3000, jeg ofrer i værste fald.
Men for at undgå skader ved slibning burde man vel kunne plastre hon godt ind inden slibning og være forsigtig, så der ikke bliver nogen skader.
@ola.eriksson hvor lang tid tog det for dig at slibe bordpladen? Brugte du maskine eller gjorde du det for hånd?
Jeg tænkte, man måske kunne sætte sølvtejp på indersiden af hon og eventuelt kunne fjerne hon inden slibning.
Jeg vil bruge en IKEA ho, så som @ejeras beskriver det, er det 3000, jeg ofrer i værste fald.
Men for at undgå skader ved slibning burde man vel kunne plastre hon godt ind inden slibning og være forsigtig, så der ikke bliver nogen skader.
@ola.eriksson hvor lang tid tog det for dig at slibe bordpladen? Brugte du maskine eller gjorde du det for hånd?
Jeg forsøgte at leje en diamantsliber, type vinkelsliber, men det gik slet ikke, alt for groft værktøj, så det endte med, at jeg måtte håndslibe med vådslibepapir. Jeg har set, at der skal findes maskiner, hvor man også kan tilsætte vand, men kunne ikke finde nogen sådan at leje. Måske findes der i dit område. Uanset hvordan du gør, bør du være meget omhyggelig med at få så god en overflade som muligt fra starten (efter støbningen), for det er ikke sjovt at slibe beton.P PBPB sagde:Tak for jeres svar. Jeg forstår problematikken ved eventuelt at beskadige hon når man sliber.
Jeg tænkte måske kan man trække sølvtejp på indersiden af hon og eventuelt kunne fjerne hon inden slibning.
Jeg vil bruge en IKEA ho så som @ejeras beskriver så er det 3000 jeg ofrer i værste fald.
Men for at undgå skader ved slibning, bør man kunne pakke hon ind ret ordentligt inden slibning og være forsigtig for at undgå skader.
@ola.eriksson hvor lang tid tog det for dig at slibe bordpladen. Brugte du maskine eller håndslibning?
Hej!
Jeg står overfor samme udfordring. Jeg har tidligere støbt en bordplade og brugte dengang cellplast til vasken. Det blev godt, men som nogen tidligere nævnte, blev det svært at fastgøre vasken med Ikeas skruer, så jeg måtte supplere med silikone. Det blev stadig godt, men måske ikke optimalt.
Denne gang overvejer jeg, om det ville fungere at støbe med vasken i formen. Derfor undrer jeg mig over, hvordan det gik for dig eller andre, der har prøvet.
Blev det godt?
Kunne du få vasken ud ved slibning? Brugte du olie for at få vasken ud?
Hvordan fastgjorde du vasken i formen, så det blev rigtig tæt?
Noget andet at tænke på?
Ser frem til et svar i en meget gammel tråd
Jeg står overfor samme udfordring. Jeg har tidligere støbt en bordplade og brugte dengang cellplast til vasken. Det blev godt, men som nogen tidligere nævnte, blev det svært at fastgøre vasken med Ikeas skruer, så jeg måtte supplere med silikone. Det blev stadig godt, men måske ikke optimalt.
Denne gang overvejer jeg, om det ville fungere at støbe med vasken i formen. Derfor undrer jeg mig over, hvordan det gik for dig eller andre, der har prøvet.
Blev det godt?
Kunne du få vasken ud ved slibning? Brugte du olie for at få vasken ud?
Hvordan fastgjorde du vasken i formen, så det blev rigtig tæt?
Noget andet at tænke på?
Ser frem til et svar i en meget gammel tråd
Klik her for at svare