Hej!

Vi renoverer et rum i kælderen (i et hus som er relativt nyligt drænet) og har revet paneler og tapet ned. Da ser væggen ud som på billedet, en lignende planke-stamme. Bag denne er kældervæggen i leca (med stor sandsynlighed). Vi er ikke helt klar over, hvordan væggen bør konstrueres, om vi skal pudse lecaen og male, eller om vi skal opsætte konstruktioner med metalregler. MEN, hvad gør vi med denne "planke-stamme"? Jeg tør ikke rive den ned, da jeg er usikker på, om den har en bærende funktion. Er den tanke helt urimelig, eller hvordan bør jeg tænke? Vil i hvert fald ikke have organisk materiale i kælderen.

• Væg med træplanker i en kælder under renovering, flade lige træstykker, i baggrunden et lille vindue og en lampe på vindueskarmen.
Personligt tror jeg ikke, det er bærende, da plankerne ligger ned.

Så synes jeg, det ser ud som de har sat indervæggen op i træ for at kunne have et underlag til at fastgøre masoniten i (som derefter er blevet malet/tapetseret).

Det kan også tænkes, at der er isolering mellem planken og lecablokkene.

M MrDizzy sagde:
Personligt tror jeg ikke, at det er bærende, da brædderne ligger ned.

Desuden synes jeg, at det ser ud, som om de har sat den indvendige væg op i træ for at kunne have et underlag til at fastgøre masoniten i (som derefter er blevet malet/tapetseret).

Det kan også tænkes, at der er isolering mellem brædderne og lecablokkene.
Tak for svar! Det er præcis min gætning, men svært at vide som lægmand.

Jeg undrer mig videre over følgende: Dette er et rum af flere i en kælder, hvor jordniveau går lige under vinduet, et rum som vi bor i. Er opmærksom på, at spørgsmålet er stort, men hvordan gør jeg, hvis jeg vil fjerne alt biologisk materiale.

Vægge
Pudse leca og lade være. Da kun isoleret under jorden udefra tidligere (10 cm pordrän). Eller opsætte med stålrammer og kun isolere delen over jorden.

Gulv
Tyndt cementlag fra 40'erne. Det optimale ville være at bryde op, grave ud, isolere, lægge gulvvarme og klinker. Dog er jeg bange for, at vi så ender under drænlaget.
Kan vi bryde cementlaget, lægge meget tynd isolering, installere elvarme, flydespartle? Og derefter acceptere energitabet og kun have gulvvarmen som fodvarme (vi har stadig radiatorer).

Mange spørgsmål! Så snart vi taler med håndværkere om kælderen, vil de have os til at grave hele kælderen ud. Det hævdes at være bedre økonomi i det. Selvfølgelig er det sådan. Men vi har ikke 1-2 millioner til at gøre hele kælderen om. Vi vil bare gøre dette rum så godt som muligt.

Det er garanteret lecablockene, der er bærende. Bræddevæggen er bare en indervæg.

D Daniel 109 sagde:
Det er garanteret lecablocken som er bærende. Bræddeväggen er bare en indervæg.
Tak! Ja, såklart det er sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.