Skal lave et hegn rundt om haven og har nu selv sat op og cementeret stolper og alt det der.
Det eneste jeg behøver nu er brædderne.
Hos byggefirmaet her i byen har de 3,6 m, og jeg skal bruge 2 m. De kunne ikke skære (?) dem, så hvis jeg skulle købe dem, ville der være 1,6 til overs på hver plade. Spurgte om de kunne bygge sektioner, og de gav mig et tilbud på 43.000, det er for material, opsætning og arbejdet. Jeg har aldrig sat et hegn op før, så ved ikke, om det er rimeligt eller ej. Havde tænkt 10-15 max! Er det mig, der er skør, eller er prisen sådan?:x
Planen lige nu er at finde brædder i den rigtige højde og sætte alt op selv.
Skær dem til 1,8 meter, det betyder ikke noget, hvis plankeværket bliver lidt lavere.
Hvis det alligevel betyder noget, lægger du en planke vandret som afslutning oppe og nede.
det er ca. 35-40m langt og 2m i højden. skal have plankerne stående oprejst. (som billedet nedenfor) kan ikke have det lavere da jeg har fire hunde som ikke skal kunne komme over det.
skal se om de kan skære 2m, men jeg skal bruge så mange, det burde vel kunne lade sig gøre.. ellers bliver det en tur til norge hvor jeg ved de kan hjælpe.
men burde ikke alle byggefirmaer have savmaskine og kunne skære af for deres kunder?
købte for lange længder som ikke gik ind i varevognen, men måtte stå med en almindelig håndsav og save selv.
Jeg har egentlig ikke noget svar på dine spørgsmål, men har i stedet en alternativ løsning. Måske har du allerede selv tænkt på og afvist den, hvem ved jeg...?
Som jeg forstår det, har du mindst tre problemer...? Dels har dit lokale byggefirma kun det bræt, du vil have, i længden 3x60? Dels har du ikke mulighed for at transportere brædder længere end ca. 2 meter, og du har ingen sav, så du kan kappe lange brædder selv?
For det første; finders der virkelig ingen anden trælast i området, som kan have længere brædder? Värmland er jo alligevel ikke så langt fra civilisationen?
For det andet; HVIS du finder længere brædder, har du træk på bilen eller mulighed for at låne en bil med træk af nogen i dit nærmiljø? Lej/lån da en trailer og hent dine 4,2 meter lange brædder. Så har du forhåbentlig et varehus som Jula eller Biltema i nærheden, og så tager du derhen og køber en billig kap-/gærsav for nogle få hundrede kroner plus en savklinge af bedre kvalitet og saver brædderne selv. Er du heldig, har du en venlig nabo, som ejer og gerne låner dig en sådan sav.
Har du ingen anden trælast at tilgå, så har haavard en god løsning, som desuden ikke kun bliver lidt mere elegant, men også vil beskytte endetræet på dine stående brædder.
Et andet tip: Jeg har selv bygget et hegn med stående brædder og gjorde en fatal fejl. Jeg tænkte ikke på, at de stående brædder belaster de vandrette bjælker med ganske stor kraft, især hvis de bliver fugtige. Efter et stykke tid havde jeg et hegn med en flot (?) u-formet overkant. Mine vandrette bjælker var ganske enkelt for svage og kunne ikke holde vægten af de stående brædder uden at bøje. Det blev ikke godt.... Ved ikke hvilke dimensioner du skal have, men jo længere afstand mellem jordstolperne, desto mere vægt og desto kraftigere vandrette bjælker har du brug for....
MVh,
ToRy
Ps. Beregnede lidt på mængden af træ, du har brug for, og hvad det kan koste... Køber du trykimprægneret 22x95 på Byggmax, skal du betale næsten 8000:- bare for dem, så kommer stolper og vandrette bjælker, skruer, beslag og andet du kan have behov for oveni. Firmaets pris på i alt 43.000kr lyder ikke helt skørt, synes jeg.
jeg kan transportere 2m. Men da jeg købte stolperne, som var 4,6 og længere, passede de ikke i varebilen og jeg var nødt til at save ca. 2m af, så de kunne passe. Sav og en masse andre værktøjer har jeg derhjemme, hvis man bor på landet tror jeg det er et must. Jeg bygger og renoverer hele huset/indhegningen, så det er nødvendigt.
Jeg hentydede mere til, at som i Norge ved jeg, at alle skal have en savmaskine og kunne save for deres kunder gratis
Findes sikkert flere, men den var den nærmeste, der er af "kendt" mærke. Bor på landet, så foretrækker helst ikke at skulle køre såå langt som ind til Karlstad. (for meget arbejde og for lidt tid)
Mine hunde kan godt lide at hoppe og jeg sætter det mest op på grund af dem. Jeg er 1,60, og den ene kan hoppe op til brystet og er nu kun et år, så det skal være mindst 2m i hvert fald.
Tak for tippet. Jeg har tænkt på, at det skal være så stabilt som muligt, så jeg har cementeret alle stolperne ordentligt ned, og der er ca. 2 meters mellemrum. Reglarne skal jeg huske på at de skal være kraftige, vil have hegnet i mange år
Jeg måtte save tømmer med håndsav hos byggmax, så det passer, at de ikke gør det overalt for deres kunder. Men hvis vi tager byggmax, kan man også e-handle, og så får man hjemmelevering. Det burde også være en løsning.