17,047 læst ·
8 svar
17k læst
8 svar
Pladsbygget bogreol - valg af træ til konstruktion
Skal når som helst begynde at bygge en indbygget bogreol på førstesalen, ca. 4m bred & 2,6m høj.
Bagsiden af bogreolen har jeg en egen tråd om, og det tror jeg nok skal løse sig, og hyldeplanerne er allerede afsluttede, da jeg har en masse gamle massive lagerhylder på 800mm, som bare skal slibes og bruges.
Selve designet er også færdigt, så det der mangler nu er valg af materialer til selve strukturen. Vi vil bygge med rigtigt træ og ikke med mdf, men jeg er lidt usikker på, hvad man skal kigge efter.
Fungerer det godt med almindelig råplan fra f.eks K-rauta eller Byggmax til sidestykker mm, eller skal man lede efter noget specifikt træ?
Alt skal males med linoliemaling bagefter, samme som for panel & lister i øvrigt i rummet.
Andreas
Bagsiden af bogreolen har jeg en egen tråd om, og det tror jeg nok skal løse sig, og hyldeplanerne er allerede afsluttede, da jeg har en masse gamle massive lagerhylder på 800mm, som bare skal slibes og bruges.
Selve designet er også færdigt, så det der mangler nu er valg af materialer til selve strukturen. Vi vil bygge med rigtigt træ og ikke med mdf, men jeg er lidt usikker på, hvad man skal kigge efter.
Fungerer det godt med almindelig råplan fra f.eks K-rauta eller Byggmax til sidestykker mm, eller skal man lede efter noget specifikt træ?
Alt skal males med linoliemaling bagefter, samme som for panel & lister i øvrigt i rummet.
Andreas
Jo det skulle vist kunne fungere..
En vis rolle spiller det vel alligevel, hvordan træet ser ud, for om slutresultatet bliver en "levende" ægte bogreol eller som en "ommalet billybogreol".
Men med Limfog af fyr får man vel alligevel en mere levende følelse end med f.eks. MDF?
Opfølgningsspørgsmål da.
Er der stor forskel på kvaliteten? Kan man bruge f.eks. Byggmax stavlimede hylder eller skal man lede efter finere kvalitet?
En vis rolle spiller det vel alligevel, hvordan træet ser ud, for om slutresultatet bliver en "levende" ægte bogreol eller som en "ommalet billybogreol".
Men med Limfog af fyr får man vel alligevel en mere levende følelse end med f.eks. MDF?
Opfølgningsspørgsmål da.
Er der stor forskel på kvaliteten? Kan man bruge f.eks. Byggmax stavlimede hylder eller skal man lede efter finere kvalitet?
Limfuge er nok svaret, og jeg tror ikke Byggmax har så meget dårligere plader end øvrige.
Og med limfuge bliver det en klart meget mere levende overflade end med MDF.
Skal man bruge MDF så synes jeg i hvert fald, at man skal bygge hele møblet af MDF, at blande med massivt træ/limfuge/etc. ser mest tosset ud.
Når man maler limfuge plejer ofte årringen på træet at kunne ses ret godt, og giver dermed en meget mere levende overflade end MDF, som bliver meget glat og "død".
Og med limfuge bliver det en klart meget mere levende overflade end med MDF.
Skal man bruge MDF så synes jeg i hvert fald, at man skal bygge hele møblet af MDF, at blande med massivt træ/limfuge/etc. ser mest tosset ud.
Når man maler limfuge plejer ofte årringen på træet at kunne ses ret godt, og giver dermed en meget mere levende overflade end MDF, som bliver meget glat og "død".
Jeg kiggede faktisk på Biltemas limtræplader men Byggmax virker billigere pr. m2.Peter_K sagde:
Ellers føles det ikke som et problem for os med det du beskriver om Biltemas, da det er helt ok hvis årer ses igennem.
Det er endda ønskværdigt...
Det ser ud til, at vi vil sætte en form for høvlet/slibet lodret bræddebeklædning som bagside til reolen og anvende Byggmax 18x300x2350mm stave-limet fyrrereolplader som sidestykker..
Har en masse gamle lagerrumsreolplader i træ på 1000mm som skal blive til reolplader efter lidt behandling..
Kvistlakker/shellakker man limtræplader?
Ja, limfog behandles præcis som enhver anden træstykke.clain sagde:
Det, der kan se lidt kedeligt ud, når man kvistlakerer limfog, er, at de pletter, man lægger kvistlak på, fremstår som "blanke pletter" i den i øvrigt let årede overflade.
For at komme udenom det problem er der brug for en oliebaseret grunder - du springer kvistlakken over og grundlægger hele molevitten med oliegrunder, da den også låser harpiksen fra knasterne på samme måde som shellak. Hvis knasterne bløder meget, kan det være nødvendigt at grunde 2 gange.
Dette, hvis de "blanke pletter" fra shellak opleves som et problem...
Klik her for at svare