Hej!

Vi har revet ud vores kælder, da vores bundplade sugede op fugt. Vi skal nu dræne og bygge kælderen op på ny.

Vi isolerer udefra og vil bruge stålregler på væggene. Lægge klinker samt have slebet betongulv.

Men hvad kan man bruge for plademateriale på væggene? Der er delte meninger om dette, og mange skriver at uorganiske materialer skal bruges. Men hvad regnes som uorganisk materiale?

Mvh Carolina sabell
 
Beton, mørtel, sten, tegl, metal, plast, glas.

Dvs. ikke materialer, der helt eller delvist indeholder træ, karton, pap, tekstiler, hvede/rug (stivelse).

Googles gerne på uorganiske materialer for bedre forståelse.
 
Svaret er altså i praksis ingen plader. Ønsker man at tage chancen, så er stålregler med god ventilation og gips en løsning. Men der er altid en risiko for skimmelsvamp og fugtproblemer. Svært at vide for jer og for os.
 
Der findes jo fibercementplader også. Vådrumsgips og facadegips burde gå fint at anvende også.
 
  • Synes
Carolina Sabell
  • Laddar…
tommib
Fibercement burde gå godt, men det er bedre at pudse væggene og male med silikatmaling. Så er det ikke lige så afhængigt af aktiv ventilation.
 
tommib tommib sagde:
Fibercement burde gå fint, men det er bedre at pudse væggene og male med silikatmaling. Så er det ikke lige så afhængigt af aktiv ventilation.
Absolut!
Men hvis man skal bygge nye indvendige vægge, kan det være smart at bruge fibercement, hvis man ikke har lyst til at mure!
 
tommib
Ah, ja. Tænkte ikke på indervægge.

Men hvorfor skulle man ikke ville mure? ;)
 
  • Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
Det går fremragende at have almindelig væggips på indervæggene, så længe man har en afstand mod gulv/plade. Nemmere at male end at skulle mure og spartle m.m.
 
  • Synes
Carolina Sabell
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.