Jeg er i gang med at planlægge opførelsen af et løsvirkeshus. Husets ydre mål og ydervæggens opbygning er færdig. Næste skridt er at bestemme skelettet og grundens præcise mål.

Billedet nedenfor viser ydervæggen, fra skelet og udad. Set udefra:
  • 22 mm fer og not lodret panel
  • 28 mm spiklister
  • 12 mm luftliste
  • 25 mm facadeplade af træfiber
  • 300 mm letbjælke
Nu overvejer jeg, hvor mange mm jeg bør have mellem yderpanelet og yderkanten af fundamentet (plade), dvs. hvordan jeg skal placere syllen på pladen? Skal man tage højde for, at syllens yderkant ikke må ende på kanternelementernes polystyrenlag?

Tak på forhånd!

Tværsnit af ydervæg viser lag fra indre til ydre: 300 mm letbalk, 25 mm træfiberplade, 12 mm luftlækt, 28 mm spiklæqt og 22 mm stående panel.

• Tværsnit af ydervægskonstruktion med stående panel, spærfastlæsning, luftspalte, træfiberskive og letbjælke. Vist fra stommen udad.
  • Tværsnit af en husvæg med flere lag: yderst 22 mm stående panel, 28 mm spærrelekter, 12 mm luftlag, 25 mm træfiberskive og 300 mm letbalk.
Generelt skal pladen/kanbalken ligge med yderkanten i liv med stommens yderkant.
Dvs, der er vel en syll under på stommen, og den skal da ligge ved yderkant plade.

Et spørgsmål: Du skriver "25 mm facadeskive af træfiber". Hvorfor ikke udegips?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Generelt skal pladen/kanbalken ligge med yderkanten i liv med stommens yderkant. Dvs, der er vel en syll under stommen, og den skal så ligge ved yderkant plade.

Et spørgsmål: Du skriver "25 mm facadeplade af træfiber". Hvorfor ikke ude-gips?
Tak for svaret.
Bliver det ikke for meget afstand mellem panelet og pladen, 28+12÷25 mm hvis jeg forstår dig rigtigt?

Årsagen til træfiberpladen er at isolere stommen en smule. Det er tilsyneladende vigtigt ifølge visse forstå-se-påere, når stommen er ordentligt isoleret.

N nybyggarn3 sagde:
Tak for svar.
Bliver det ikke lidt for meget afstand mellem panel og plade, 28+12÷25 mm, hvis jeg forstår dig korrekt?

Årsagen til trefiberskiven er at isolere stommen en smule. Det er tilsyneladende vigtigt ifølge visse forståsigpåere, når stommen er ordentligt isoleret.
+25 skal det naturligvis være..

Blev meget mange af det samme billede i første indlæg. Her kommer tre forslag til placering af syll.
Tolker tidligere som alternativ 3. Selv var jeg mere inde på 1. Så med en underblik mellem regelstamme og facadeskive.

Tænker jeg forkert?
Tre forslag til placering af syll vist i diagram: 1 med underbleck, 2 og 3. Byggeelementer ses lagdelt i gennemsnit over soklen.

• Synes
Panelmannen og 1 anden
  • Laddar…
3eren

Vores ydervægge består af (udefra)
22 mm Z-panel
28 mm glespanel som spiklækt
9 mm udegips = 59 mm
Og pladen/kantbjælken ligger 55 mm indenfor panelets yderside. Helt normalt!

Men jeg gentager spørgsmålet: Hvorfor 25 mm træfiberskive (OSB?) i stedet for 9 mm udegips?
Træfiberskiven er vel ikke særligt fugttålig, eller?

Træfiberskiven isolerer sandsynligvis og skal da reducere kuldebroerne.

2:eren siger jeg. Så træfiberskiven flugter med ydersiden grund. Så er min væg med lignende opbygning. Syllisoleringen flugter også med pladens kant

Træfiberskive bruger man f.eks. pavatex, samme funktion til at afstive som udendørs gips, men isolerer ret godt. Er også en god barriere mod løsuld i vægsektionerne.

Hvis der skal være plade på indersiden (OSB eller gips), så ville jeg have erstattet træfiberpladen med en isoleringsplade som Paroc Klimaplade. Ingen pladevirkning men heller ingen kuldebroer.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Våra ytterväggar består av (utifrån)
22 mm Z-panel
28 mm glespanel som spikläkt
9 mm utegips = 59 mm
Och plattan/kantbalken ligger 55 mm innanför panelens utsida. Helt normalt!

Men jag upprepar frågan: Varför 25 mm träfiberskiva (OSB?) i stället för 9 mm utegips?
Träfiberskivan är väl inte särskilt fukttålig, eller?
Tack för svar.

Det är inte OSB utan en fasadskiva av träfiber. Skivan ska ha ett vattentåligt skick på utsidan, som utegips. Dessutom isolerar den och transportera fukt bra. Främsta syftet är att som sagt att isolera in stommen en aning, vilket enligt vissa är viktigt för att undvika påväxt i yttre delen av stommen. Själv är jag tveksam till att det behövs.

Anledningen till att vi väljer träfiber i stället för mineraull är att stommen ska isoleras med cellulosa. Känns bra att fullfölja med material med liknande egenskaper. Rätt eller fel är en helt annan sak...

C Chris11 sagde:
Om det skal være plade på indersiden (osb el gips) så havde jeg erstattet træfiberskiven med en isoleringsplade som paroc klimaskiva. Ingen pladevirkning men heller ingen kuldebroer.
Hej, Træfiberskiven er ikke så langt fra paroc klimaskiva når det gælder varmeledningsevne. Hvordan den er som afstivning ved jeg ikke rigtig. Ikke helt så god som gips vil jeg gætte.

Jeg siger også alternativ 2, så at vand ikke kun fra ydersiden men også fra den vertikale luftspalte havner uden for grundens yderkant. Valget af en træfiberplade uden for celluloseisoleringen er fremragende, meget bedre end en klimaskive af mineraluld.

• Synes
raspen86 og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg siger også alternativ 2, så vandet ikke bare fra yderpanelet men også fra det vertikale luftspalte ender udenfor grundens yderkant. Valget af en træfiberplade uden for celluloseisoleringen er fremragende, meget bedre end en klimaskive af mineraluld.
Tak for svar.
Angående vand bag panelet, så overvejer jeg en underplade, fastgjort bag pladen, som går en bid udenfor fundamentet.

For mig føles træfiber som et bedre alternativ, hvilket får lov at styre. Jeg synes, vi lukker emnet for at undgå at tråden sporer ud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.