Hej,

Vi er i gang med at bygge hus, og lige nu handler det om planlægningen af plantegning og alle detaljerne...
Vi skal have en brændeovn (som alle andre) i vores hus, og vi overvejer lidt placeringen. Vi kommer til at have en stue/køkken/spisestue med en relativ åben planløsning. Der kommer også til at være et kiploft med åben kip. I kippen vil der være en limtræsbjælke.

I dette store rum vil vi have høje vinduespartier, med en vægflade imellem, der er perfekt egnet til placering af brændeovnen. (midt på kippen). Problemet er, om vi skal placere ovnen et par meter forskudt fra midten for at kunne have skorstenen LIGE op gennem taget. Eller, om man skal placere ovnen i centrum og i stedet vinkle skorstenen på en eller anden måde? Det føles som om, hvis man placerer ovnen forskudt, så bliver det ikke symmetrisk og vil se meget dumt ud. Men placerer man ovnen i midten, så får man en vinklet skorsten. Jeg ved ikke, hvad der bliver bedst? Hvilke vinkler findes der på skorstenene?

Arkitektonisk tegning af et hus med skråtag, høje vinduespartier og en centralt placeret skorsten.

Plantegning af hus med åben planløsning, viser køkken/spisestue på 24,2 m² og opholdsstue på 30 m², med angivet placering for brændeovn og ryghvilstak.
 
  • Synes
Wirran
  • Laddar…
Ingen ? :(
 
Rent spontant så føles det som om jeg ville have sat den centreret og taget en vinkel på skorstenen højt oppe (så den ikke bliver så iøjnefaldende).
Dette forudsat at det er en kamin, hvor man kan se bålet fra alle vinkler, så man har hyggefaktoren med sig uanset om man sidder ved spisebordet eller i sofaen, ellers kan den placeres i yderhjørnet f.eks.
Edit: Man kan jo også have den mod væggen med tv'et, så bliver den nok forskudt i forhold til limtræsbjælken for at kunne have en lige skorsten.
 
Senest redigeret:
Hej,

Jeg havde valgt at sætte den som på skitsen og vinklet af skorstenen med fx to 45 graders-vinkler.
 
Jeg stemmer også for vinklet skorsten!
 
Hej
Vi er i præcis samme situation i dag. Hvordan gjorde I? Har du nogle billeder? Kan have svært ved at forestille mig, hvordan det ser ud med skrå skorsten på den ene side bare...
Meget taknemmelig for svar!

/Figge
 
Skal I have limträbalk?
Hvis det ikke er et meget bredt hus, kan det måske løses med bumerangtagspær.
 
Det der skaber problemer for os er, at vi skal have vinduer op mod kippen, som skal følge samme linje som ydertaget. Det er muligt at få kaminen midt i kippen, men så ser vinduerne helt tossede ud. Så håber, at I har lavet en flot løsning, vi kan følge efter :) vi vil jo også helst have den mellem vinduerne
 
Vi lavede en rigtig flot løsning, vi satte slet ingen braskamin ind! 👍🏻😄 Vi forberedte bare til det..... vi prioriterede simpelthen noget andet for de penge.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.