Skal bygge pergola over eksisterende terrasse til foråret.
Pergolaens bærelinje skal fastgøres til facaden, og ud fra bærelinjen vil der løbe ca. 8 udgående bjælker, som er nedsænket.

Ønsker så skjult fastgørelse af bjælkerne som muligt og overvejer alternativerne.

1. Er det overhovedet en mulighed at skrue alle udgående bjælker (~8 a 45x170x4200) i bærelinjen (1 a 45x170x5400) på jorden fra bagsiden og derefter løfte hele konstruktionen for at skrue det i facaden? Det føles som om, det ville kræve mindst 4-5 personer.

2. Skrueskrue alle bjælker både foran og bagved i luften.

Hvad ville I have gjort ud fra mine forudsætninger?

Al input værdsættes, tak!

• 3D-model af pergola med bærende bjælker og detaljerede mål, visende konstruktionstegning i træ.
  • 3D-tegning af pergola med mål, viser en trækonstruktion for overbygning af terrasse. Afstand og dimensioner påp1<1ittä cóm31'nent.
F Faceb00k sagde:
Skal bygge pergola over eksisterende terrasse til foråret.
Pergolaens bærebjælke skal fastgøres til facaden, og fra bærebjælken vil der løbe ca. 8 udgående regler, som er sænket.

Vil have en så skjult fastgørelse af reglerne som muligt og overvejer mulighederne.

1. Er det overhovedet muligt at skrue alle udgående regler (~8 a 45x170x4200) i bærebjælken (1 a 45x170x5400) på jorden fra bagsiden og derefter løfte hele kabinnet for at skrue det i facaden? Føles som om der ville blive behov for 4-5 mand mindst til det.

2. Skråskrue alle regler både foran og bagved i luften.

Hvad ville I have gjort ud fra mine forudsætninger?

Al input værdsættes, tak!
Her er et eksempel på, hvad jeg leder efter
Udendørs terrasse med pergola i træ, spisebord med stole og dekorative vaser. Dobbelt glasdør åbner til huset, omgivet af grøn natur.

1. Ja, det går at bruge en kran i stedet.

2. Skråakruva eller skråspika går jo også fint, det er jo bare en pergola, og fastgørelserne behøver jo kun at holde træet, ingen vægt af person eller sne som et tag eller bjælkelag.

• Synes
Faceb00k og 1 anden
  • Laddar…
Gør de ydre bjælker bredere med højden af lægterne. Så vil du ikke se deres ender fra siden af pergolaen
3D-tegning af pergola med brede tværgående bjælker, set i et SketchUp vindue.
Og forbindelse ben-hjørne måske som nedenfor?
3D-model af pergola hjørne og stolpe i SketchUp, viser samlingsteknik for udvidede yderbjælker og tilpasning af ben.

Senest redigeret:
S sturnus sagde:
Make the outer beams wider by the height of the battens. Then you won't see their ends from the side of the pergola
[billede]
And connetion legs-corner meybe like bellow?
[billede]
Tak for feedbacken!

Jeg kan virkelig godt lide forslaget på billede 1, havde ikke tænkt på det. Hvis vi beslutter os for at gå med battens, som på eksempelbilledet, vil vi helt sikkert gå med denne løsning.

For billede 2, jeg er ikke sikker på skårede hjørner. Ud fra hvad jeg har set på dæk, ser det ofte rigtig flot ud år 1, men ikke så meget efter det. Måske er det lettere at få skårede hjørner til at holde længere på pergolaer, da det kan fastgøres fra flere vinkler?🧐

Hvis du laver udhulninger i bæringen, bliver det lettere at fastgøre med skråspikking.

Billede af træbjælker med udskæringer, lagt på græs. Udtagen i bærbjælken viser skråspikningsmetoden.

A arkTecko sagde:
Hvis du laver udskæringer i bærebjælken, bliver det lettere at fæstne med krogspikning.

[billede]
Or like this
3D-model af sammenføjningselementer, der illustrerer en alternativ fremgangsmåde inden for byggeprojektet.

• Synes
BengtH
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.