Har en facade i direkte øst og får solen ind i soveværelset fra ca. kl. 7 om morgenen om sommeren.
Har tænkt mig at bygge en pergola med stolper (200x200) og 195x45 eller 220x45 bjælker.
Pergolaen bliver ca. 4 x 8m.

Nu overvejer jeg et vinklet jalousitag... Tænkte at opdele det i sektioner på 2 meter bredde (4 sektioner) og ville gerne have træ som 145x28 i jalousiet.

Spørgsmålet da, for at få skygge hele dagen mod facaden, vinkel og afstand mellem plankerne?

Har ikke overvejet, hvordan jeg skal fastgøre jalousiet, men sandsynligvis skruer jeg en regel som de står på og saver vinklet planker som "spor".

• Synes
marialexner
  • Laddar…
Findes uendeligt mange alternativer at vælge imellem. Afhængig af hvilken vinkel du vælger, får du have forskellige afstande ganske enkelt.

Det bliver helt et spørgsmål om smag og behag. Afhænger jo eksempelvis af hvordan du vil have det til at se ud, når du er ude, vil du kunne se himlen da eller ej? Dog vil solen jo altid have mulighed for at skinne under taget præcis når den står op, medmindre du har naboer eller noget andet, der skygger.

Har en stor eg som skygger for den tidligste sol.

At se himlen er ikke så vigtigt, men selvfølgelig rart...

Har tænkt mig noget lignende dette, bare med lidt "grovere" rammeværk.

Pergola med let trælægter, møbleret terrasse med sofaer og borde. Skyggefuldt område med udsigt til have og træer i baggrunden.

• Synes
setfan
  • Laddar…
anders07 anders07 sagde:
Har en stor ek som skuggar den tidigaste solen.

Att se himlen är inte så viktigt, men trevligt förstås...

Har tänkt mig något liknande det här, fast med lite "grövre" ramverk.

[billede]
Hej! Hur blev det med pergola-bygget? Några bilder till oss för inspiration?=)

N Nursealex sagde:
Hej! Hur blev det med pergola-bygget? Några bilder till oss för inspiration?=)
Dessvärre inte... Det blev en motoriserad markis, men planen är att bygga pergola...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.