Er der nogen, der ved, hvilken slang der er almindeligt at bruge for at grave ned i jorden mellem poolen og varmepumpen? Skal trække varmerørene i disse senere. Har hørt, at det går med pvc-slang og pem-slang.

Krilleman
PEM er normalt at man bruger til det i jord.

Hvad mener du med, at du skal trække varmerørene i disse senere? Mener du den ribbede PVC-slange som normalt følger med varmepumpen?

• Synes
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sagde:
PEM er normalt at man bruger til det i jord.

Hvad mener du med at du skal trække varmerørene i disse senere?
Jeg troede man brugte pem som beskyttelsesrør kun men de måske bruges på en anden måde?

Krilleman
Til og fra poolen er det jo ret normalt at man bruger PEM. Op til varmepumpen er det jo en fordel at kunne lime PVC-slag (selvfølgelig med en slags unionskoppling) visse installationer har PEM til varmepumpen også.

Alt afhænger jo af, hvordan tingene står i forhold til hinanden. Nær? Langt væk?

• Synes
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sagde:
Til og fra poolen er det jo ret normalt at man bruger PEM. Op til varmepumpen er det jo en fordel at kunne lime PVC-slang (selvfølgelig med en slags unionskobling), nogle installationer har PEM til varmepumpen også.

Alt afhænger jo af, hvordan tingene står i forhold til hinanden. Tæt på? Langt væk?
Det vil være mellem 10-15m mellem poolens teknikrum og varmepumpen. Hvilken dimension er passende for slangen? Nogen sagde 50mm, synes det lyder meget.

Tror pem er billigere men pvc slangen er blødere og mere fleksibel at håndtere. Jeg lagde pvc hele vejen men mest fordi jeg fik fat i passende længder via andres byggerier/rester.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Krilleman
Og har man nogen form for teknikutrum så er PVC-slangen jo flot (rent æstetisk) at lime i muffen direkte. :cool:(y)

• Synes
JF.
  • Laddar…
J JF. sagde:
Det vil være mellem 10-15m mellem poolens teknikrum og varmepumpen. Hvilken dimension er passende for slangen? Nogen sagde 50mm, synes det lyder meget.
Gå med 50, mindre vil du ikke have på de afstande.
Har selv 50mm, og da står alt 3m bag poolen. (y)
Og lim med Tangit eller lignende.

Tjek med firmaer, der sælger grejer til havedamme, plejer at være de samme ting, som poolfirmaerne sælger, men til en anden pris!

• Synes
JF.
  • Laddar…
Jeg ville have kørt med 50mm eller 63mm PEM-Slange i jorden og PVC over jorden. Den primære årsag til at vælge PEM er omkostningerne; hvis du køber PEM-slange på rulle, har den en tendens til at krølle lidt, så det ser pænere ud med PVC-rør, hvor slangen er synlig. Jeg ville tro, at limede PVC-koblinger er billigere end PEM-koblinger. Der findes ganske vist PEM-slange som lige 6m rør, men det er lidt mere usædvanligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.