I
Hej,

Vi har renoveret huset en del, siden vi flyttede ind, og 2 af gulvene (køkken (17 m2) og hall (14 m2)) har fået Kährs eg parket 3 stænger. Efter kun en kort periode har vi bemærket, at gulvet svajer meget nogle steder og knirker. Man mærker ikke, at det svajer, når man går, men det ses tydeligt.

Margenerne er veltilpassede og ifølge alle kunstens regler, hvilket i dette tilfælde gjorde, at vi måtte vælge lidt bredere lister.

Den første tanke er selvfølgelig at sætte skruer i gulvet, men da det er et flydende gulv, der vokser og krymper med årstiderne, er det en direkte dårlig idé.

Under parketten finder man store spånplader, som efter 50 år sikkert heller ikke er helt plane. Da vi skiftede et af gulvene, lå der papirark her og der, nu i eftertid var det måske tænkt til at udfylde ujævnheder.

Det er modvilligt at tage gulvene op, men der er nok ikke nogen anden udvej, hvis man vil løse problemet. Spørgsmålet er dog, hvordan man får styr på dette? Skal man kravle rundt med en retskive og udfylde huller på en eller anden måde, eller hvordan plejer man at gøre?
 
Den rette måde er nok at bryde spånplader op, skrue nye reglar i de gamle, så du får nye plane reglar at sætte nye spånplader på, efterfulgt af gulv så. Alternativt forsøge at høvle de gamle reglar lige. Uanset hvad, et kæmpe arbejde.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.