Jeg gik i gang med at skifte det gamle og rustne plåttak på svigermors sommerhus og skal lægge papptag.
Nu er det jo ikke noget avanceret direkte, men der er nogle mindre komplikationer, som jeg ikke har tænkt så meget over.
Stuen er L-formet, og de har bygget en udestue i hjørnet, så at sige.
Taget er af kanalplast og det er placeret indskudt mellem det underliggende paptag og selve plåttag og med en form for plade lagt ned mod plasten, så vandet skal løbe fra hustaget, ned på kanalplasten og videre ned mod tagrenderne.
Det eneste problem er, at når det blæser det mindste, så vandrer vandet mod hældningen, under pladestykket og ind mod kanten, hvilket resulterer i, at det drypper ind. De har sandsynligvis for lidt hældning.
Nu når jeg river plåttaket, vil kanalplasten jo ligge ovenpå det gamle paptag, og al regnvand vil så løbe ind i udestuen.
Så, nu funderer jeg på, hvordan jeg skal undgå, at dette sker uden at skulle gøre skade på udestuen.
Min spontane tanke er at lægge tagpappen en 20 cm eller så ud på kanalplasten og lime den med en ordentlig mængde tagpappsklæber.
Lyder dette som en fornuftig løsning, eller er der andre, jeg ikke har tænkt på?