8,423 læst ·
31 svar
8k læst
31 svar
Papirstrimmel bobler trods vådrumsklæber!
Hvis det bevæger sig lige op/eller til højre/venstre, så fungerer glasfiber vel lige så godt. Men kom ikke og sig, at skråtrækningen fungerer lige så godt.M MagHam sagde:
Men måske er det stadig good enough.
I al fald så er det legende let at lime papirstrimlen, så jeg går ikke tilbage til glasfiberstrimlen.
Som sagt!M MagHam sagde:
Jeg forsøger alligevel, selvom jeg vil blive henrettet.
Hvorfor bøvler du med papirstrimler. Det tager bare unødvendig tid og besvær. Glasfiberstrimlerne er allerede klistrede og behøver hverken spartelmasse eller lim før opsætning. Mange, især amatører, hævder at papir er meget bedre. Men har du set sprækkede glasfibersamlinger nogen gang. Det holder præcis lige så godt. Det er bare en smagssag, om en maler bruger det ene eller det andet.
Jeg har selv arbejdet som maler i 15 år, og næsten udelukkende anvendt glasfiber.
Lægger ingen vurdering i godt eller dårligt.A AG A sagde:Som sagt!
Jeg prøver alligevel, selvom jeg bliver henrettet.
Hvorfor besværer du dig med papirsstrimler. Det tager bare unødvendig tid og bøvl. Glasfiberstrimlerne er allerede klistrede og behøver ikke noget spartelmasse eller lim før opsætning. Mange, primært amatører, hævder at papir er meget bedre. Men har du set sprukne glasfibersamlinger nogen gang. Det holder præcis lige så godt. Det er kun et spørgsmål om smag, om en maler bruger det ene eller det andet.
Jeg har selv arbejdet som maler i 15 år, og næsten udelukkende brugt glasfiber.
Derimod er vel glasfiber tykkere og dermed sværere at skjule på kortsamlingerne?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Producenterne af gipsplader foreskriver, at papirstrimmel skal anvendes. Der findes forhåbentlig den relevante fagkundskab.M MagHam sagde:
Jeg sammenskar gipsplader i to nye rum på fitidshuset om vinteren. Langsamlingerne kørte jeg med "limspartel". Det fungerede godt. Men kortsamlingerne ville jeg lime, så det ikke bygger så meget. Jeg spartlede først "V sporene" i samlingerne, limede strimmel efter, at det havde tørret. Lod limen tørre, inden jeg spartlede over.
I loftet kludrede jeg på en samling. Havde fået tyndt med spartel uden for samlingen, så jeg så forkert og limede strimlen ved siden af samlingen. Dette viste sig efter grundmaling. Fik slebet spartel væk og limet igen. Nu var jeg lidt utålmodig og spartlede direkte over. Straffede sig, strimlen løsrev sig. Skulle gøre det om igen, stadig lidt utålmodig, lod kun limen tørre i 3 timer, så spartlede jeg over. Det løsrev sig igen.
Til sidst gjorde jeg det om, lod limen tørre i 3 timer, malede over med grundfarve, som fik tørre i 2 timer. Så spartle. Det holdt.
Eftersom du måste lägga spackel under pappremsan, så kan man nok sige, at det går lige op. Jeg har iallafald bemærket, at pappremsor bygger mindre end glasfiber.Dr Benz sagde:
Den ting beror nok snarere på samarbejder mellem producenter, end at det ene skulle være bedre.H hempularen sagde:Producenterne af gipsplader foreskriver, at papirstrimler skal anvendes. Der er forhåbentlig den relevante fagkundskab.
Jeg sammensatte gipsplader i to nye rum i sommerhuset om vinteren. Langsamlingerne lavede jeg med "limspartel". Det fungerede godt. Men kortsamlingerne ville jeg lime, så det ikke bygger så meget. Jeg spartlede først igen "V sporene" i samlingerne, limede strimlen, efter at det havde tørret. Lod limen tørre, inden jeg spartlede over.
I loftet kluntede jeg ved en samling. Havde fået for lidt spartelmasse uden for samlingen, så jeg tog fejl og limede strimlen ved siden af samlingen. Dette viste sig efter grundmaling. Måtte slibe spartelmasse væk og lime igen. Nu var jeg en smule utålmodig og spartlede over med det samme. Det straffede sig; strimlen løsnet. Blev nødt til at gøre det om igen, stadig lidt utålmodig, lod kun limen tørre i 3 timer, derefter spartlede jeg over. Det løsnet igen.
Til sidst gjorde jeg det om, lod limen tørre i 3 timer, malede over med grundfarve, som fik tørre i 2 timer. Derefter spartlede jeg. Det holdt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Tror at det faktisk findes, nogen fortalte det. Men jeg har ikke ledt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Hvis alle gipspladeproducenter foreskriver netop papir, ingen foreskriver glasfiber. Så tror jeg, vi kan se bort fra korruption/samarbejde som årsag til, hvorfor de foreskriver papirstrimler.A AG A sagde:
Jeg har desuden aldrig set nogen professionel maler bruge glasfiberremse.
Jeg som arbejder med det hele har set, at omtrent 50% af alle malere har brugt glasfiber.H hempularen sagde:
Hvorfor gipstillverkare skriver så (ærligt talt har jeg ikke set, at de skriver så), var bare en gæt.
Har du set huse, hvor alt skulle gøres om pga. glasfiberstrimler?
Dr. Benz skrev "facit" i #16
Glasfiber har ingen stabilitet i diagonalretningen. Papir kan derimod optage en moderat mængde skjuvspænding.
I et gammelt hus, der har sat sig (som mit, der er 75 år), fungerer glasfiberen fremragende. Har ikke set en eneste hårfin revne i nogen væg eller loft, hvor jeg har renoveret.
Men ved nyproduktion kan jeg forstå, at man vil mindske alle eventuelle muligheder for skjuv-effekter.
Glasfiber har ingen stabilitet i diagonalretningen. Papir kan derimod optage en moderat mængde skjuvspænding.
I et gammelt hus, der har sat sig (som mit, der er 75 år), fungerer glasfiberen fremragende. Har ikke set en eneste hårfin revne i nogen væg eller loft, hvor jeg har renoveret.
Men ved nyproduktion kan jeg forstå, at man vil mindske alle eventuelle muligheder for skjuv-effekter.
Jeg hører til dem, der aldrig har haft succes med papirstrimler og derfor med glæde og succes har brugt glasfiberstrimler. Også i nybyggeri. Ingen revner. En maler sagde til mig, at han ikke kunne bruge glasfiber, da han så ikke ville følge den foreskrevne branchestandard. Men det behøver hjemmefiksere jo ikke tænke på.
Hverken papir eller glasfiber optager nogen spændinger. Hverken i højde, bredde eller diagonalt. De fungerer kun som revneforstærkning. Så spartelmassen ikke revner, når den tørrer.M MagHam sagde:Dr Benz skrev "facit" i #16
Glasfiber har ingen stabilitet i diagonalriktningen. Papir kan derimod optage en moderat mængde forskydningsspænding.
I et gammelt hus, der har sat sig (som mit, der er 75 år gammelt), fungerer glasfiberen fremragende. Har ikke set en eneste hårfin revne i nogen væg eller loft, hvor jeg har renoveret.
Men ved nybyggeri kan jeg forstå, at man vil reducere alle mulige muligheder for forskydnings-effekter.
Opdatering siden trådstart!
Kort version:
Man er en idiot, hvis man ikke rører vådrumslimet, før man begynder.
Lang: Limer de strimler, der løsner sig, men der blev stadig små bobler. Men godt nok..
Lavede nu et nyt rum, og det blev en katastrofe. Bobler overalt!
Videnskabsmanden i mig måtte begynde at arbejde, og jeg testlimede med en masse forskellige metoder på en overskydende gipsplade, såsom:
1: Lim kun på pladen
2: Lim på pladen og strimlen
3: Lime fem minutter før, pensel så på igen.
Og så videre...
Resultatet blev, at halvdelen af strimlerne løsnet sig med det samme. Resten, da jeg lagde spartel på.
Konklusion: fejl ved limet (halvt rigtigt alligevel..?). Har irriteret mig over, at mit lim er flydende som vand, meget svært at få op på væggen. Så jeg googlede efter et mere cremet lim..
Døm så min overraskelse, da jeg tjekker beskrivelsen online for det lim, jeg allerede har købt, og der står:
Konsistens: Cremet.
Og:
Fortynding: Omrøres før anvendelse og kan, ved behov, fortyndes med vand.
WTF? Det er jo allerede vand?
Vent vent nu..? Mit er ikke spor cremet, og omrøres før anvendelse?
Omrøres...
Rør om limet, og det bliver cremet. Limer en strimmel. Sidder som klippen allerede en time efter limning.
Konklusion: idiot...
Vedhæftet et billede af diverse metoder at lime forkert på.
Kort version:
Man er en idiot, hvis man ikke rører vådrumslimet, før man begynder.
Lang: Limer de strimler, der løsner sig, men der blev stadig små bobler. Men godt nok..
Lavede nu et nyt rum, og det blev en katastrofe. Bobler overalt!
Videnskabsmanden i mig måtte begynde at arbejde, og jeg testlimede med en masse forskellige metoder på en overskydende gipsplade, såsom:
1: Lim kun på pladen
2: Lim på pladen og strimlen
3: Lime fem minutter før, pensel så på igen.
Og så videre...
Resultatet blev, at halvdelen af strimlerne løsnet sig med det samme. Resten, da jeg lagde spartel på.
Konklusion: fejl ved limet (halvt rigtigt alligevel..?). Har irriteret mig over, at mit lim er flydende som vand, meget svært at få op på væggen. Så jeg googlede efter et mere cremet lim..
Døm så min overraskelse, da jeg tjekker beskrivelsen online for det lim, jeg allerede har købt, og der står:
Konsistens: Cremet.
Og:
Fortynding: Omrøres før anvendelse og kan, ved behov, fortyndes med vand.
WTF? Det er jo allerede vand?
Vent vent nu..? Mit er ikke spor cremet, og omrøres før anvendelse?
Omrøres...
Rør om limet, og det bliver cremet. Limer en strimmel. Sidder som klippen allerede en time efter limning.
Konklusion: idiot...
Vedhæftet et billede af diverse metoder at lime forkert på.