Hej,
Skal snart i gang med at fikse kælderen...
Har fået styr på gulvet, hvilket var det eneste jeg havde tænkt mig at gøre, men nu er jeg lidt fristet til mere...
Jeg vil gerne beklæde væggene med træpanel, har læst rundt på forummet, men får ikke rigtig styr på det.
Huset jeg bor i er bygget i '46, som det er nu, har vi ikke bemærket noget problem med fugt.
Men hvordan går man videre?
Skal man sætte stålregler, gips og så panel, eller kan man på en eller anden måde sætte panel direkte på stålregel?
Er det måske ligefrem dumt at bruge træpanel i en kælder?
Hvis man vælger at gipse, fungerer det med almindelig gips, eller skal man gå efter den dyrere vådrumsgips?
Bliver ikke rigtig klog, får forskellig information når man læser forskellige tråde. Så læste jeg i gør det selv, at de brugte træregler og isolering, der blev sat lidt på afstand fra væggene, men det føles som om skimmel ville trives godt derunder eller?
Taknemmelig for alle tips og idéer til renovering af kælderen.
MVH
Jonas
Skal snart i gang med at fikse kælderen...
Har fået styr på gulvet, hvilket var det eneste jeg havde tænkt mig at gøre, men nu er jeg lidt fristet til mere...
Jeg vil gerne beklæde væggene med træpanel, har læst rundt på forummet, men får ikke rigtig styr på det.
Huset jeg bor i er bygget i '46, som det er nu, har vi ikke bemærket noget problem med fugt.
Men hvordan går man videre?
Skal man sætte stålregler, gips og så panel, eller kan man på en eller anden måde sætte panel direkte på stålregel?
Er det måske ligefrem dumt at bruge træpanel i en kælder?
Hvis man vælger at gipse, fungerer det med almindelig gips, eller skal man gå efter den dyrere vådrumsgips?
Bliver ikke rigtig klog, får forskellig information når man læser forskellige tråde. Så læste jeg i gør det selv, at de brugte træregler og isolering, der blev sat lidt på afstand fra væggene, men det føles som om skimmel ville trives godt derunder eller?
Taknemmelig for alle tips og idéer til renovering af kælderen.
MVH
Jonas
Hvis jeg ville have panel på kældervæggen, ville jeg sætte stålregler med ventileret luftspalte bagved. Dvs. reglerne nogle cm ud fra væggen og med ventilation både nede ved fodlisten og oppe ved loftlisten, så luften bagved kan cirkulere.
b8q har ret der.... Forsøg at undgå organisk inde i væggen bare.... Typ, gipsplade... (pappen er organisk)
Stålregler fungerer helt udmærket, du kan hvis du vil lægge et stålbånd på horisontalen på midten af stålreglerne for at skrue panelet i midten også.....
Evt, isolering bagved anbefales stenuld .....
Stålregler fungerer helt udmærket, du kan hvis du vil lægge et stålbånd på horisontalen på midten af stålreglerne for at skrue panelet i midten også.....
Evt, isolering bagved anbefales stenuld .....
Tak for informationen.
Okay, men hvis man bruger vådrumsgips, bliver det bedre da?
Eller er det nok, at man laver en reglar med luftspalt mod ydervæggen og så klæder med almindelig gips, eller panel?
Okay, men hvis man bruger vådrumsgips, bliver det bedre da?
Eller er det nok, at man laver en reglar med luftspalt mod ydervæggen og så klæder med almindelig gips, eller panel?
nej men skit i gipsen... bare unødvendig omkostning, gør som jeg beskrev så bliver det godt....isolér gerne med stenull som sagt, og lad en luftspalte mod grundvæggen...
Vil du være endnu mere nøje med ventilationen så lader du ikke panelet nå helt ned, men lader en 8 mm cirka... Samt borer huller i metalskinnen du skal have som bundregel....
Vil du være endnu mere nøje med ventilationen så lader du ikke panelet nå helt ned, men lader en 8 mm cirka... Samt borer huller i metalskinnen du skal have som bundregel....
Okay tak for tipset, så mao kan jeg fastgøre panelet direkte i stålreglarna?
Men da må man vælge at skrue antager jeg, er vel lidt besværligt at sømme i stål
Okay, hvor stor skal luftspalten være cirka?
Bore hul i skinnerne mod gulvet altså? Skal man lægge den regel ovenpå platon matten eller slutte med matten inden platon tror du?
Kan man bare trække najtråd på bagsiden af reglarna tror du? For er vel ikke optimalt hvis stenulden ligger mod væggen.
/Jonas
Men da må man vælge at skrue antager jeg, er vel lidt besværligt at sømme i stål
Okay, hvor stor skal luftspalten være cirka?
Bore hul i skinnerne mod gulvet altså? Skal man lægge den regel ovenpå platon matten eller slutte med matten inden platon tror du?
Kan man bare trække najtråd på bagsiden af reglarna tror du? For er vel ikke optimalt hvis stenulden ligger mod væggen.
/Jonas
Men spørgsmålet er, om man skal have isolering i kælderen overhovedet.
Jeg har set en beskrivelse, hvor kældervæggen blev isoleret på ydersiden under jord og på indersiden, når den gik over jord.
Spørgsmålet er, hvad der er mindst risiko.
Jeg har set en beskrivelse, hvor kældervæggen blev isoleret på ydersiden under jord og på indersiden, når den gik over jord.
Spørgsmålet er, hvad der er mindst risiko.
Det er som du siger, at stålreglerne er værdiløse at sømme i ...
Det vigtige burde være, at du ikke har direkte anliggen af træ mod ydervægge, eller nederst på indervægge. Hvis du vil have panel, så ville jeg først have skruet horisontale træregler (typ 22*45) med noget plastmateriale som distancer mod væggen. Helst måske 10 mm tykke (bygger ca. 32 mm). Sæt typ 4 st regler (10 cm fra gulv, 10 cm fra loft, 2 imellem). Derefter "sømmer" du direkte panelen på (uden isolering). Brug en listepistol (EL el luft, findes billigt på fx biltema). Efterlad ca. 10 mm luftspalte nede og oppe, så du får en luftcirkulation bagved. Gulvlisten monterer du med distancer også, så luften kommer ind dernede, evt. loftlist skal også monteres, så du efterlader en lille luftspalte i overkanten.
Det fungerer 100% sikkert, hvis kældervæggene ikke er for fugtige (løber vand om dem typ).
Vigtigt er at have ventileret bagside. Det forsvinder, hvis du sætter en form for isolering bagved ...
Ignorer gips helt-og-holdent.
Det vigtige burde være, at du ikke har direkte anliggen af træ mod ydervægge, eller nederst på indervægge. Hvis du vil have panel, så ville jeg først have skruet horisontale træregler (typ 22*45) med noget plastmateriale som distancer mod væggen. Helst måske 10 mm tykke (bygger ca. 32 mm). Sæt typ 4 st regler (10 cm fra gulv, 10 cm fra loft, 2 imellem). Derefter "sømmer" du direkte panelen på (uden isolering). Brug en listepistol (EL el luft, findes billigt på fx biltema). Efterlad ca. 10 mm luftspalte nede og oppe, så du får en luftcirkulation bagved. Gulvlisten monterer du med distancer også, så luften kommer ind dernede, evt. loftlist skal også monteres, så du efterlader en lille luftspalte i overkanten.
Det fungerer 100% sikkert, hvis kældervæggene ikke er for fugtige (løber vand om dem typ).
Vigtigt er at have ventileret bagside. Det forsvinder, hvis du sætter en form for isolering bagved ...
Ignorer gips helt-og-holdent.
Nej det skal man ikke. Isoleringen skal være på ydersiden af den enkle grund, at man vil være sikker på, at dugpunktet holder sig UDENFOR væggen, ikke i eller indenfor. Ingen problemer med det.magnu sagde:
Visst har de vist andre løsninger på et populært indretningsprogram nogle år tilbage, men ingen kan påstå, at man ikke bygger en risikokonstruktion.
Fugten findes naturligt i betonpladen..... Så vil du have det rigtig fugtfrit, så skal alt organisk fjernes, plus lukke de fleste af ventilerne, du har... men behold en til indløb og en til udløb....gaia sagde:
Så kan du nyde det... Skulle det være rigtig seriøst, så skal du beklæde jorden med plastikfolie, forankre det, så det ikke kryber... Derefter lægge et lag med lecasten, typisk 40 cm....... hvis der er plads....
Derefter kan du diskutere, hvorvidt din væg holder... Jeg anbefaler også der stålregler og papfri gips, hvis det er nede i en fugtdrivende kælder.....
Klik her for at svare