Jeg har kun bygget vægge af træ, gips og stål tidligere – så jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal ordne dette hjørne på en pæn måde. Væggen består af slaggebeton og puds. På den anden side, hvor der er regel, vil jeg sætte gips og OSB.

Som I kan se, er brudfladen ikke specielt pæn. Min idé er: lodde reglen i hjørnet og fastgøre den ordentligt, og så fylde mellemrummet med noget. Derefter trække OSB og gips frem til hjørnet og montere en hjørneprofil, som jeg spartler over.

Hvad ville I fylde med? Behov for nogen primer mod stenoverfladen? Eller er hele ideen helt håbløs, og jeg burde skifte til knipling i stedet?

• Værelse under renovering med ubehandlet væg af slaggebeton og gips samt en stige og træramme til fremtidig konstruktion.
  • Et væghjørne med slaggebeton og puds, delvist repareret, trærammer omkring. Gammelt tapet ses på væggen, uregelmæssig overflade.
Du er helt klart inde på rette spor - Prøv at undgå at træde ud mod hjørnet og vælg måske to strimler gips mod slutningen i stedet for osb/gips. (Træ bevæger sig og kan føre til revner i fremtiden).
Brug rigeligt med primer for at binde løst støv og få bedre vedhæftning, da det ikke ser ud til, at denne væg vil blive udsat for fugt udefra, ville jeg bruge fx Finja Gipsputs eller tilsvarende til at fylde ud. Hvis du derefter vil påføre et gipshjørne, hvorfor ikke, og afslutte med almindelig sandspartel.

Burde gå fortrinligt!

slacker slacker sagde:
Du er helt klart på rette spor - Forsøg at undgå træ ud mod hjørnet uden måske vælg to strimler gips mod slutningen i stedet for osb/gips. (Træ bevæger sig og kan føre til revner i fremtiden).
Brus på med primer for at binde løst støv og få bedre greb, da det ikke ser ud som om, at denne væg kan blive udsat for fugt udefra, ville jeg bruge fx Finja Gipsputs eller tilsvarende for at fylde igen. Hvis du vil sætte et gipshjørne på, så hvorfor ikke og afslutte med almindelig sandspartel.

Burde gå udmærket!
Tak for hurtigt og godt svar! Det er korrekt, der vil være en kogeplade et stykke væk. Jeg mistænkte også, at træ helt ud ikke var godt, så jeg satte den præcis 2 gipspladers tykkelse fra den modstående vægs overflade.

Så gør jeg nok sådan – skraber lidt mere puds fra den modstående væg, så der er plads til en nogenlunde bred gipsstrimmel. Den kan jeg måske fastgøre med gipsputset endda?

Spændende! Har aldrig arbejdet med gipsputs før.

Bedste svar

Gipsproduktet vil bide både i gipsen og på betonen, så en vis mængde vedhæftning får du også af det. Gipsprodukt er efter min mening et fremragende produkt, da værktøjerne bliver lettere at rengøre, det kan slibes til en vis grad, og det er nemt at arbejde med i modsætning til betonbaserede produkter som husfix og lignende (som desuden er dyrere).

Tror ikke, du behøver at banke så meget mere væk, da det kun bliver sværere at reparere mod dørkarmen - Dæk det du kan med gips og så bare på med primer og puds.
Visst kan du få en lige kant og med en remse, der til dels kan fastgøres, så er det en god løsning, ville jeg tro.

Der, hvor du desuden ser ud til at have banket fliser væk - Skal det fikses til, så samme ting, primer og på med gipsmørtel. Skal der nye fliser op, så fliser man direkte på - Skal det males, så afslut med spartel.

• Synes
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.