OBS OBS!! I behøver ikke påpege, at dette er en risikokonstruktion med hensyn til oversvømmelse, da vi er opmærksomme på risikoerne og har taget dem i betragtning, sandsynligheden for at noget sådant sker er minimal, og det er den værste nedbørsmængde i de sidste 25 år. I fremtiden vil vi være mere forberedt med brøndtætninger og dørforseglingspakninger, som vi ikke havde nået at få hjem endnu. Men nu til problemet.

Da regn-guden besluttede sig for at dumpe hele Sveriges nedbør lige over vores by i nat på få timer, blev der oversvømmelse i kælderen, naturligvis 1 uge efter, at vi blev færdige med at indrette et af værelserne.

I værelset er der monteret stålregler og derefter 2 lag gips, samt på gulvet et væg-til-væg tæppe i tekstil, der kan klare kældergulve, da det er åndbart. En sag er påbegyndt hos forsikringsselskabet, og vi er i gang med at tømme vand for fuld styrke. Det kom op ca. 1dm på gipsvæggene og har ligget således i ca. 18 timer, inden vi fik mulighed for at pumpe vandet væk. Problemet nu er, at vi ikke kan få fat i nogen varmeblæser/affugter, da hele Gävleborg har jaget disse i løbet af dagen, så det vil stå fugtigt et stykke tid fremover.

Hvad skal der gøres med gipsvæggen og tæppet, når det står så længe? Jeg føler selv, at det skal udskiftes, da risikoen for skimmelvækst på bagsiden af pladerne vil blive meget høj og sandsynligvis ikke muligt at sanere til 100%, eller hvad siger I eksperter om dette? Samme spørgsmål gælder for væg-til-væg tæppet på gulvet, som jeg ikke vil kunne få tørt et stykke tid, kun overfladeskrabet, men det vil være fugtigt igennem alligevel.

Jeg venter på, at sagsbehandleren hos forsikringsselskabet skal kontakte mig, men vil gerne have lidt facts på bordet, når det bliver tid til at afgøre, hvad der skal erstattes, så jeg ikke bare står med hænderne i lommen og takker ja til noget, der i længden vil give mig endnu flere problemer.

Er det bare at tørre op med blæser, og at det kommer til at fungere fint, eller skal væggene rives ned og bygges op på ny?

På billederne nedenfor har vi lige fået fjernet en del af vandet, og der er det ca. 4-5cm højt, men i ca. 18 timer var det mellem 1-1.5 dm højt vand.

Kældergulv delvist oversvømmet med vand, der reflekterer lyset. I baggrunden ses en murstensvæg og en rød brandslukker. Vådtæppe i en kælder med spejlblankt vand på overfladen, fødder synlige i bunden af billedet.

• Trist
Skip6711 og 1 anden
  • Laddar…
Lider med jer. Jeg er enig i din analyse - jeg tror ikke det er nok med at tørre ud, men det er nok altid første skridt.

Vi havde kælderoversvømmelse i vores tidligere hus og oplevede, at saneringsfirmaet var seriøst, som FB hyrede. Nu kunne de komme allerede morgenen efter, så det var jo en vis forskel, men det hjalp ikke, da skadesinspektøren alligevel anbefalede at rive alt ned.

Dækker forsikringen vand, der kommer udefra overhovedet?

mexitegel mexitegel sagde:
Lider med jer. Jeg er enig i din analyse - jeg tror ikke, at det er nok at tørre ud, men det er nok altid første tiltag.

Vi havde kælderoversvømmelse i vores tidligere hus og oplevede, at saneringsfirmaet var seriøst som FB hyrede. Nu kunne de komme allerede morgenen efter, så der var jo en vis forskel, men det hjalp ikke, da skadebesigtiger alligevel anbefalede at rive alt ned.
tak for svar, er jo heldigt, at det kun er materielle ting, men det føles alligevel ekstra surt med netop rummet, der lige er blevet gjort i stand. Forhåbentlig bliver det en god dialog med både FB og besigtteren, og jeg har intet ondt at sige om dem, da det har lydt positivt i den kontakt, jeg har haft med økonomisk hjælp til køb af pumper og andet, der har været nødvendigt. Men det er altid godt at høre sig for med andre, før man tager den store dialog om netop erstatning af skader, der er opstået.

C Cerb sagde:
Dækker forsikringen vand, der kommer udefra overhovedet?
Ja, da dette er en ekstreme situation, dækker i hvert fald alle store selskaber dette. Hvis der kommer mere end 1mm/minut eller 50mm/døgn i nedbør og kommer op fra afløb eller gennem døre/vinduer/andre steder, dækker forsikringen. Dog kan evt. selvrisiko blive højere end "almindelige" vandskader hos visse selskaber, men det må vi se, når den diskussion kommer op.

• Synes
Cerb
  • Laddar…
Ja, det er hårdt med alt som bliver ødelagt :cry: og tager meget tid at rette op på.

Vi havde da Trygg-Hansa og de løste det smidigt. Håber det gør det for jer også.

Først: Trist det, der skete
Anden: Forsikringen vil måske nægte næste gang, fordi det er en uforudset hændelse, der er forsikret. Hvis du tror, det kan blive en oversvømmelse fremover, kan forsikringen nægte, for det var jo ikke uforudset. Det er en situation, vi ikke havde i Sverige før, men vigtigt at få afklaret. Det kan føre til, at visse ejendomme ikke kan forsikres mod oversvømmelse.

Jeg lider med jer! Havde samme uheld i sep -19. Kælderen oversvømmet. Gæsteværelset havde gipsvægge og klinkegulv. Gæsteværelset blev saneret af OCAB for os, og vi lod væggene blive. I sommer var vi ude af huset for første gang i lang tid, og da vi kom hjem efter 4 uger, mærkede vi straks fugtlugt i kælderen (sporet til gæsteværelset), så nu er det bare at bide i det sure æble og rive gipset ud i gæsteværelset og pudse og male. Jeg ville ikke bygge nye gipsvægge op og ville overveje klinkegulv, hvis jeg var i jeres sko. Det er muligt at møblere med små tæpper på gulvet og billeder eller tekstiler på væggene for at få en mere hyggelig atmosfære.
Forresten. Ifølge fyrene fra OCAB ville det tage mellem 6 måneder og et år, før vi fik normal fugtighed i vægge og gulv igen. Rimeligt? Måske et argument for ikke at lukke væggene inde med gipsplader igen?

Edit: Sådan i bakspejlet burde vi have reageret på, hvad de sagde, og indset, at det ville tage tid, før vægge og regler (i træ) bag gipset tørrede op og revet væggene allerede dengang.

Senest redigeret:
Min opvaskemaskine holdt op med at pumpe vand ud, men fortsatte med at pumpe vand ind, så der stod ca. 40 cm vand i maskinen, da jeg åbnede lågen. Den forholdsvis lille mængde vand resulterede i, at de måtte rive alle gulvene op og kappe gipsvæggene 30-40 cm op i hele lejligheden, tørre op og skifte tæppet i trappeopgangen samt rive naboens badeværelse ud. Vand har en evne til at finde vej...

Ødelagt væg og gulv efter vandskade. Væggen er revet op til omkring 40 cm. Plastslanger på gulvet. Reparationer pågår i køkkenområdet. Byggeplads med blottet gulv, plastikafdækning og værktøj efter vandskade fra opvaskemaskine, der krævede omfattende reparation i lejligheden.

Har begyndt at lugte i kælderen, dog ikke mug men en muggen lugt fra gammelt vand, så det kommer sandsynligvis til at sætte sig godt i tæppet og væggene da det vil tage tid at få nogen her.

Har stadig ikke fået fat i sagsbehandleren hos forsikringsselskabet, så ved ikke hvordan det bliver, men sidder og overvejer lidt på evt. tiltag og afhængigt af hvad de går med til.

Hvis al gips og lignende skal ned og udskiftes, så bliver det jo en del arbejdstimer og materiale i pris. Skal man genoprette som det har været, eller kan man få pengene "kontant" i stedet, som svarer til tilbud fra firma at rive/bygge nyt for at kunne løse tingene selv eller på en anden måde, eller skal jeg lade firmaet udføre arbejdet i så fald?

Vi overvejer nemlig at evt. rive det hele ud alligevel og få et firma som pudser væggene i stedet, og i så fald bruge forsikringspengene til at dække en del af den omkostning.

Riv alle gipsvægge, der har stået i vand 60 cm op fra gulvet. Fjern væg-til-væg-tæppet. Dørkarmene kan du også rive ud.
Er gulvet malet under tæppet, kan du leje en flex og slibe det af for at påbegynde tørringen.

Gem alt, så det er tilgængeligt, hvis forsikringsselskabet vil se det.

Nu har OCAB været her og sat en ventilator i gang for at begynde tørringen af kælderen. De rev også det væg-til-væg-tæppe ud og smed det ud, men vi afventer med væggene, da de ikke havde tid til at gøre mere end at få ventilatoren i gang. Vi må se, hvad de siger om væggene, når de kommer tilbage om en uge eller to for inspektion, om man kan rive dele, eller om alt må rives af gipsen.

S salkin85 sagde:
Riv alla gipsvägge som har stået i vand 60 cm op fra gulv. Riv tæppet ud. Dørkarmene kan du også rive ud.
Er gulvet malet under tæppet kan du leje en flex og slibe det for at påbegynde tørringen.

Gem alt så det findes hvis forsikringsselskabet vil se det.
Normalt er det klogt at have ikke-akutte tiltag sanktioneret af forsikringsselskabet for at være sikker på, at erstatningen vil blive udbetalt.

Sidder og overvejer en ting mere. Selv hvis det skulle være muligt at bare skære det beskadigede af i nederkanten ca. 2dm op, så vil der jo opstå problemer med at forlænge med en ny gipsplade der, da der ikke sidder nogen plade i bagkanten men kun stålregler, og at få det til at være fast, så der ikke opstår horisontale revner i fremtiden pga. vibrationer, kan vel ikke være muligt? For at få en horisontal regel, der bliver fast, vil det jo heller ikke være muligt at løse på en supergod måde, føles det som?

Du kan skarve med en osb eller plyga bit bag gipsen, hvor det skæres op, så har du noget, der er stabilt og ingen revner opstår.

I bør skære væggene op, der kommer tilvækst, og det er nok allerede begyndt, jeg har arbejdet en del med vandskader, og det er fascinerende, hvor hurtigt der kommer tilvækst i væggene.

Peter_Henry Peter_Henry sagde:
Du kan skarve med en osb eller plyga bit bagved gipset hvor det skæres op, så du har noget stabilt, og ingen revner opstår

I bør skære op væggene, der vil komme vækst, og det er nok begyndt allerede, har beskæftiget mig lidt med vandskader, og det er fascinerende, hvor hurtigt der kommer vækst i væggene
Men vil ikke have træ i kælderen, derfor stålreglarne. Gips er jo i sig selv en risikokonstruktion, men træ er værre, og det vil jeg ikke have i væggene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.